Milenialii – mai inteligenţi, mai bine echipaţi şi cu cerințe salariale mari
Generaţia milenială s-a născut din părinţi care au luptat pentru dreptul lor de a contesta rolurile sociale tradiţionale, într-o lume în care femeile sunt mai puţin discriminate decât în trecut, statut care promite să continue mutaţiile la nivelul societăţii, oamenilor li se permite să aibă mai mult timp liber pentru ei, salariile sunt mai bune și grijile mai puține.
Companiile româneşti vor avea probleme în găsirea resursei umane din 2025, an în care piaţa muncii va fi dominată de generaţia milenialilor, susţine Daniel David, prorectorul pentru Cercetare, Excelenţă şi Competitivitate al UBB. Se pare că milenialii vor și își facă mai mult timp pentru ei decât pentru carieră. Timpul de calitate îl văd în plimbări în natură, întâlniri cu prietenii sau făcând sport. Munca sau cariera nu se află pe primul loc în topul preferințelor lor, însă oferta salarială da.
Conform studiului cantitativ realizat în luna iulie 2018 de EXACT Business Solutions, (eșantion reprezentativ la nivel urban, 989 respondenți, utilizatori de internet, 18-32 ani, nivel de educație mediu și ridicat), milenialii nu sunt dispuși să renunțe la timpul personal în favoarea carierei. Optează, așadar, pentru cariere care să le permită să-și trăiască viața asa cum își doresc. Astfel, ei reusesc să-și practice de mai multe ori pe săptămână hobby-urile – 31% (fotografie, pescuit, activități hand-made etc) ori să se plimbe fie în parc, fie în natură – 52%.
Universitatea Babeş-Bolyai, prin Institutul STAR UBB, a finalizat un studiu pentru o multinaţională având ca temă aşteptările profesioniştilor din IT şi ale generaţiei Millennials, în condiţiile competiţiei acerbe pentru resurse umane din industria tehnologiei.
„NTT Data vrea să se pregătească pentru viitor, pentru că toţi ştim că din 2025 piaţa muncii va fi dominată de generaţiile Millennials şi Z, care vor depăşi generaţiile Baby boomers şi X. Se va schimba practic profilul pieţei muncii”, explică psihologul Daniel David, prorectorul pentru Cercetare, Excelenţă şi Competitivitate al UBB şi şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie.
Mai inteligenţi şi mai bine „echipaţi”
Milenialii sunt o generaţie cu competenţe tehnologice foarte dezvoltate, fiind crescuţi cu computerul şi telefonul inteligent lângă ei, ceea ce face ca utilizarea acestora să fie foarte naturală. Generaţiile X şi baby-boomers folosesc computerul şi telefonul mobil, dar nu o fac la fel de natural. De asemenea, milenialii sunt, statistic vorbind, mai inteligenţi decât Generaţia X, la fel cum aceasta a fost mai inteligenţă decât generaţia dinainte, precizează specialistul.
„Sunt obişnuiţi să lucreze în echipă mult mai mult decât generaţia x – care este generaţia indivizilor autonomi. Au nevoie constată de supervizare, să fie un leadership care să fie acolo pentru ei, au nevoie de mentorat, de încurajări, de recunoaşterea valorii. De foarte multe ori, nu-s foarte focalizaţi pe performanţă, adică ei consideră de multe ori că recompensele trebuie să vină pentru simplul fapt că s-au implicaţi în proces, indiferent dacă rezultatul a fost sau nu obţinut. Toate caracteristicile astea vor schimba forţa de muncă”, concluzionează David.
Echilibru între viața personală și cea profesională
Adepți ai principiului „lucrez cât este nevoie / până îmi finalizez task-urile”, 5 din 10 Mileniali reușesc să facă sport de câteva ori pe săptămână, iar 4 din 10 aleargă sau se plimbă împreună cu animalul de companie.
„Spre deosebire de alte generații, Milenialii sunt foarte apropiați de familia lor. Ca tineri adulți, ei continuă să le ceară sfaturi părinților, fie că este vorba despre probleme personale sau care țin de carieră. Aproape jumătate dintre ei (45%) își vizitează familia și prietenii chiar și de câteva ori pe săptămână”, afirmă Lăcrămioara Loghin, Managing Director EXACT Business Solutions.
Pentru Mileniali, timp liber mai înseamnă: citit de câteva ori pe săptămână (48%), jucat la calculator sau consola (47%) ori mers în baruri, cafenele, restaurante (32%). Shoppingul (obiecte vestimentare, produse cosmetice, gadget-uri etc) reprezintă o altă modalitate de petrecere a timpului liber pentru 5 din 10 Mileniali.
Până în 2025, piaţa muncii este dominată de generaţiile Baby boomers şi X. „Baby boomers sunt angajaţii dedicaţi organizaţiilor, ei gândesc în următorii termeni: <<lucrăm cât=”” trebuie,=”” dacă=”” trebuie=”” să=”” lucrăm=”” 20=”” de=”” ore=”” ore,=”” nu=”” este=”” o=”” problemă=””>>. Modelul de angajat din Generaţia X este corporatistul”, precizează David. Milenialii vin cu o perspectivă foarte diferiă: „Ei muncesc ca să trăiască, nu trăiesc ca să muncească, cum făcea de exemplu generaţia Baby boomers. Generaţia X a fost prima care a vrut echilibru între viaţă şi muncă, iar milenialii duc şi mai departe asta”, arată psihologul.
Pentru mileniali satisfacţia muncii este foarte importantă. „E esenţial pentru ei să meargă cu plăcere la muncă, să fie prieteni cu colegii, să lucreze în echipă. Ei vor ca munca să fie o extensie a vieţii lor, să le aducă satisfacţii”, explică David. De asemenea şi salariul este foarte important pentru ei. „În România munca are o valoare emancipativă puternică, astfel salariul primit trebuie să permită emanciparea. Pentru mileniali nevoia unui salariu mare este dată şi de necesitatea de a menţine condiţiile de emancipare în care au fost crescuţi de părinţii lor”, spune psihologul.
Milenialii se întorc la activități ce țin de gospodărie
De o atenție deosebită se bucură și cumpărăturile precum alimente, produse de curățenie, 7 din 10 Mileniali mergând de câteva ori pe săptămână la magazine, pentru a achiziționa produse necesare locuinței. La fel de preocupați sunt și de curățenia casei, 85% dintre aceștia făcând curat de câteva ori pe săptămână. Mai mult decât atât, 8 din 10 Mileniali gătesc cu aceeași frecvență, mâncarea gătită fiind percepută ca o mâncare sănătoasă. Alimentația sănătoasă reprezintă un must în viața Milenialilor, o modalitate prin care își demonstrează lor înșiși, alături de un program care să le mențină o condiție fizică bună, că sunt la curent cu ultimele tendințe în ceea ce privește o viață sănătoasă.
Milenialilor le place să călătorească
Acești tineri cu vârsta cuprinsă între 18-32 de ani își doresc foarte mult să călătorească, să exploreze. 4 din 10 reușesc să facă acest lucru chiar de câteva ori pe lună. O parte optează pentru locuri cât mai apropiate de casă, de care să se bucure alături de familie sau prieteni, în timp ce o altă categorie vizează țările care se disting prin unicitate și originalitate culturală (precum cele din Asia). Nu sunt însă adepții călătoriilor în interes de serviciu, 54 % necălătorind niciodată în ultimele 6 luni.
Milenialii accesează din ce în ce mai des servicii de îngrijire personală
Îngrijirea personală este un subiect foarte important în rândul categoriei de public supuse spre analiză, fiind definită ca o formă de respect și de atenție pe care un individ ar trebui să și-o acorde. 35% merg cel puțin o dată pe lună la stilist/manichiură/ masaj / spa. Astfel, “alimentația sănătoasă, respectarea unui program de relaxare și atenția acordată îngrijirii personale sunt o parte importantă din rutina Milenialilor”, mai adaugă Lăcrămioara Loghin.
Dintre activitățile de relaxare practicate cu o frecvență lunară, menționăm mersul la cinema și ieșirile în club, pentru ambele optând 3 din 10 Mileniali.
Piesele de teatru și concertele nu se numără însă printre activitățile lunare preferate. Cei mai mulți Mileniali aleg acest tip de activitate bianual, 40% orientându-se spre teatru, iar 50% spre concerte.