Millennials și Z pe piața muncii: Șase din zece tineri preferă un program de lucru flexibil și să lucreze de la distanță
Pandemia a schimbat multe, mai ales pe piața muncii. Așa cum era de așteptat, iată că românii din generațiile Millennials și Z , mai exact șase din zece tineri (60%), vor un program de lucru flexibil și să lucreze de la distanță, dar nu mai mult de două zile pe săptămână, conform celei mai recente ediții a studiului Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market, desfășurat în 19 țări europene, inclusiv în România. Această tendință se observă și în celelalte țări din Europa Centrală, 50% dintre respondenți preferând un mod de lucru similar. În schimb, doar 5% dintre respondenții români și 10% dintre cei din regiune preferă modul tradițional de lucru la birou și un program fix.
Situația sanitară a influențat modul de lucru și de gândire atât al angajaților, cât și al angajatorilor. Aceștia din urmă sunt mai flexibili când vine vorba de programul de lucru și este și pe placul angajaților. Un astfel de program de lucru flexibil sau individualizat este o alternativă la programul normal de muncă. Acesta presupune un mod de organizare flexibil a timpului de muncă, stabilit de comun acord între angajator și angajat. De reținut este faptul că programul individualizat sau flexibil poate funcționa numai cu respectarea timpului de muncă cu normă întreagă, adică 8 ore pe zi, 40 de ore pe săptămână.
Munca aceasta flexibilă se poate transpune de fapt în noul model de lucru, acela hibrid. Acesta din urmă înseamnă că angajații își împart săptămâna de lucru între birou și telemuncă – fie de la „biroul” de acasă, fie din parc, o cafenea sau chiar în timp ce călătoresc în alte orașe sau chiar țări.
Programul de lucru în sistem hibrid depinde în primul rând de industria în care e aplicat și, mai apoi, de persoanele implicate. În unele cazuri, ar putea fi vorba despre patru zile petrecute la birou și una remote. În alte cazuri, angajatul poate lucra trei luni la birou și a patra remote. Un lucru e sigur: angajații preferă să aibă echilibru, pe cât posibil, între numărul de zile lucrate la birou și cele lucrate de la distanță.
În ciuda popularității muncii în regim flexibil, exponenții Millennials și Gen Z din România (44%), similar cu cei din Europa Centrală (51%), ar prefera să lucreze doar o dată sau de două ori pe săptămână de la distanță, în contextul în care aceștia se confruntă cu dificultăți generate de munca la distanță precum singurătatea, lipsa interacțiunii umane și întreruperile cauzate de responsabilitățile legate de familie sau de locuință.
„Studiul arată că generațiile Millennials și Z se așteaptă, atât la nivel local, cât și regional, să beneficieze de un mod de lucru flexibil, însă, spre deosebire de alte cercetări, subliniază că preferința lor pentru munca de acasă este limitată. Acest aspect poate fi legat atât de provocările cauzate de lucrul la distanță, cât și de faptul că absolvenții de studii universitare consideră că oportunitățile de dezvoltare a carierei sunt mai importante decât posibilitatea de a lucra de acasă și conștientizează faptul că biroul rămâne un mediu care accelerează integrarea într-o organizație și dezvoltarea profesională în primele etape ale carierei”, a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Când vine vorba de opțiunile de angajare preferate, mai mult de jumătate dintre respondenții din țara noastră (59%) și-ar dori să aibă un contract cu normă întreagă cu un singur angajator și mai mult de un sfert (29%) ar dori să fie liber profesioniști sau consultanți, lucrând într-un regim flexibil sau pe termen scurt, două opțiuni subliniate și de respondenții din Europa Centrală.
Atât în România, cât și în Europa Centrală, studenții și proaspeții absolvenți de studii universitare manifestă dorința de a lucra în alte țări, 22% dintre persoanele intervievate la nivel local plănuind să se mute în străinătate pentru oportunități de carieră, iar 66% sunt dispuse să se mute în altă țară pentru un loc de muncă, arată studiul. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care marile companii internaționale sunt cel mai atrăgător tip de angajator, 37% dintre respondenți considerându-le prima opțiune pentru un loc de muncă, la fel ca respondenții din regiune. Sunt diverse companii care angajează atât în țară cât și în străinătate. Conform studiului mai sus menționat, se pare că pandemia de COVID-19 nu a influențat dorința a 66% dintre respondenții români de a se muta în străinătate pentru un loc de muncă, aceștia vizând țări precum Germania (16%), Marea Britanie (15%) și Statele Unite (7%).
Studiul subliniază, de asemenea, că 61% dintre respondenții români sunt încrezători că își vor găsi locul de muncă dorit în mai puțin de șase luni, ușor sub nivelul de încredere înregistrat la nivelul Europei Centrale (peste 70%).
În ceea ce privește diversitatea, o majoritate covârșitoare a respondenților români (93%) ar prefera să lucreze într-o organizație cu o forță de muncă diversă din punctul de vedere al vârstei, sexului, naționalității, etniei etc. În plus, 77% dintre respondenți nu au nicio preferință legată de genul persoanei care le va fi superior ierarhic.
Studiul Deloitte Central Europe First Steps into the Labour Market a fost efectuat în rândul a peste 9.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani (Millennials și primii reprezentanți ai Generației Z), toți fiind studenți la universități de top din 19 țări din Europa Centrală, inclusiv România. Raportul abordează factorii importanți în alegerea unui loc de muncă și a unui angajator, percepțiile asupra organizațiilor din întreaga lume și modul în care atitudinile lor s-au schimbat față de cele dinainte de pandemie.
Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesioniști.
Photo by NordWood Themes on Unsplash