Noua paradigmă a muncii: Cum schimbă chatboţii modul în care lucrăm şi ne găsim un job
Transformarea digitală este realitatea noastră, aici și acum, reaminteşte Monica Costea – HCM Solutions Expert, ECEMEA Region, Oracle.
Potrivit unui nou studiu despre Inteligență Artificială la locul de muncă, realizat de Oracle și Future Workplace – o firmă de cercetare care pregătește liderii să facă față schimbărilor legate de recrutarea, dezvoltarea și engagement-ul angajaților -, oamenii nu se tem de noile tehnologii și de faptul că Inteligența Artificiala (IA) o să le “fure” locul de muncă.
Studiul realizat cu ajutorul a 1.320 de lideri și angajați HR din SUA a constatat că oamenii înțeleg faptul că beneficiile merg dincolo de automatizarea unor procese manuale și iși doresc, în schimb, să poată profita rapid de cele mai recente inovații tehnologice.
Pe de altă parte, se pare însă că organizațiile nu depun suficient efort pentru a-și ajuta angajații să îmbrățișeze aceste noi tehnologii, lucru care poate duce la o scădere a productivității, la deprecierea unor competențe și, în cele din urmă, la pierderea unor locuri de muncă.
Drept urmare, în contextul în care noile tehnologii perturbă modul în care lucrăm, am vrut să aflăm ce ar presupune această nouă paradigmă a muncii, ce rol ar avea liderii şi, respectiv, departamentul de HR, în această schimbare de abordare a ideii de muncă.
Potrivit studiului citat, în ciuda potențialului uriaş de a îmbunătăți performanța in business, liderii și angajații HR cred că organizațiile nu fac suficient pentru a pregăti forța de muncă pentru IA si au identificat o serie de alte bariere care împiedică adoptarea noilor tehnologii.
Astfel, aproape toți (90%) liderii din HR sunt preocupați de faptul că nu vor putea să adopte noile tehnologii ca parte a activității lor și, pentru ca situatia sa fie şi mai complicată, aceștia nu sunt împuterniciți să abordeze lipsa de competență in domeniul tehnologiei din organizația lor.
În timp ce mai mult de jumătate dintre angajați (51%) se tem ca nu vor fi capabili să se adapteze la Inteligenta Artificiala și 71% dintre ei consideră că abilitățile și cunoștințele legate de IA vor fi extrem de importante în următorii trei ani, 72% dintre liderii în domeniul resurselor umane au remarcat că organizația lor nu oferă niciun fel de program de instruire in aceasta direcţie.
"Vedem, așadar, o serie de contraste între ceea ce ar trebui să facem și ceea ce se întâmplă de fapt. Eu cred că extrem de important acum este ca și liderii să conștientizeze acest lucru și să își îndrepte atenția spre remedierea unor situații curente, dar și spre planuri de viitor, care să ușureze adoptarea tehnologiilor moderne", explică Monica Costea pentru Revista CARIERE.
Chatboţii te pot ajuta să îți găseşti mai uşor un loc de muncă
Una dintre tehnologiile folosite deja în procesul de recrutare, dar şi în marketing, precum şi în relaţiile cu clienţii, este chatbot-ul, un program software, dotat de multe ori cu Inteligenţă Artificială şi Machine Learning, capabil să răspundă la anumite întrebări şi să ofere informaţii prestabilite, simulând o conversaţie umană. (Vezi AICI un exemplu).
Monica Costea spune că chatboţii intră rapid pe piață și prezintă un mare interes pentru utilizatori datorită eficienței și ușurinței in utilizare. Avantajul acestei tehnologii este că poate face echipele mai productive, întrucât interacțiunile de zi cu zi cu sistemele devin mai simple şi mai rapide.
"Folosindu-se de chatboţi în procesul de recrutare, candidații pot efectua multiple acţiuni, folosind interacțiuni in limbajul natural, prin diverse canale precum Siri și Google Asistent, Facebook Messenger, Amazon Echo Dot / Alexa. Ei pot cere sa vizualizeze, de exemplu, pozițiile vacante in anumite locații sau de pe hartă, pot obține o descriere detaliată a cerinţelor unui loc de muncă vacant sau pot cere chatbot-ului să pornească procesul de aplicare pentru o poziţie de interes", arată Monica Costea.
Adrian Ulmeanu, fondatorul companiei BotChat Pro, a identificat câteva moduri în care chatboţii pot veni în ajutorul unei persoane care îşi caută un loc de muncă sau care vrea să afle informaţii de la departamentul de HR al companiei la care lucrează:
- Răspunsuri rapide: Angajații nu mai trebuie să-și petreacă timpul urmărind un manager sau angajat în resurse umane pentru a pune o întrebare sau pentru a trimite întrebările prin e-mail și a aștepta răspuns. Ei pot vorbi simplu cu un chatbot, folosindu-și doar dispozitivul mobil.
- Răspunsuri precise: Precizia răspunsurilor este una dintre calitățile cerute de orice angajat.
- Informarea devine un obicei. Să recunoaștem: Unele întrebări legate de resursele umane sunt greu de pus, pur și simplu! Un chatbot este mult mai acesibil decât oamenii atunci când vine vorba de înformații sau întrebări personale extrem de sensibile, ce ar putea fi un prim indicator că un angajat dorește să demisioneze ori are probleme mai grave. Exemplu de întrebări: legate de avansarea în carieră, legate de performanța muncii, de condițiile de salarizare, referitoare la situația medicală, planificarea concediilor etc. Răspunsurile imediate sunt utile, chiar dacă sunt automate. Iar răspunsurile la întrebările practice, pentru că sunt rapide, îl fac pe angajat să se simtă respectat.
- Fără jenă: Angajații ar putea să se teamă de faptul că pun anumite întrebări – pot să-și facă griji că vor fi concediați sau că interlocutorul ăși va schimba decizia în funcție de ce îi comunică. Eventual, după prima întrebare, angajatul poate primi un răspuns inițial și apoi chatbot-ul poate determina dacă problema ar trebui să fie abordată cu un om.
- Inițierea noilor angajați: Atunci când este candidatul devine nou angajat, procesul de inițiere tinde să fie repetabil și multe întrebări ale noilor angajați sunt previzibile. Același lucru se aplică și în multe părți ale procesului de formare pentru noii angajați.
- Evaluarea salariilor: Neajunsurile legate de plățile de salariu pot fi luate în considerare cu ușurință cu ajutorul ghișeurilor HR. Angajații își pot vizualiza și descărca documentele și, de asemenea, pot pune mult mai facil întrebări legate de regimul fiscal.
- Programarea concediilor: Angajații pot economisi timp programând zile libere și zile de concediu folosind un chatbot.
Ideea este că oamenii vor aprecia faptul ca pot primi răspunsuri la întrebările lor chiar şi de la un robot, dacă acestea sunt ajutătoare. Potrivit firmei de recrutare Allegis, 66% dintre candidați se simt mult mai confortabil în interacțiunea cu un chatbot, explică Adrian Ulmeanu. De asemenea, Randstad (lider global in industria HR) a constatat că 82% dintre persoanele care caută un loc de muncă consideră că interacțiunea ideală de recrutare este un amestec între tehnologia inovatoare și conexiunea personală, umană.
"Să reținem aici și că un chatbot nu vine cu noțiuni preconcepute și poate porni automat dintr-un punct neutru. Asta face ca cel care aplică pentru o anumită poziție să nu simtă presiunea unui prim interviu. În acest sens, se știe că interviurile la locul de muncă pot fi incredibil de stresante pentru solicitanți. O mare parte din acest stres provine din faptul că cei care candidează pe post au impresia că vor fi judecați după aspectul, limbajul corpului și starea de spirit, pe lângă acreditările lor profesionale", mai explica Adrian Ulmeanu, pentru Revista CARIERE.
Dar să stăm liniştiţi: ultimul cuvânt în decizia de angajare o va avea un om, tehnologia ajută doar la trierea iniţială, care adesea consumă o groază de timp.
O nouă paradigmă a muncii
Folosirea unui chatbot într-o companie o poate diferenția ca fiind mai inovatoare și mai receptivă decât concurenții acesteia, spune Adrian Ulmeanu. Totodată, prin utilizarea unor astfel de roboți de chat, compania poate să se poziționeze mult mai bine în zona de brand inovator și, totodată, să-ți răspândească mai eficient valorile și misiunea.
"Înțelegând aceste beneficii la adevărata lor valoare, liderii companiilor vor realiza mult mai ușor investiții pe această zonă – până la urmă, dacă nu ai un departament de HR puternic cum poți fi o companie puternică? Cum poți atrage și reține forță de muncă eficientă dacă departamentul tău de HR nu poate rula cât mai mulți candidați? Dacă nu poate să îi instruiască apoi pe noii angajați? Și dacă nu poate să le răspundă rapid și corect celor care întreabă? ", potrivit lui Adrian Ulmeanu.
La rândul său, Monica Costea spune că noile tehnologii vor avea impact asupra angajatului încă de când acesta este interesat de o poziție nouă.
"De la modul în care interacționează cu viitorul angajator, informațiile pe care le primește de la acesta, primele zile într-un nou loc de muncă și până la cursurile de care are nevoie pentru a deveni productiv, întreagă experiență a noului angajat este influențată de tehnologie. De la chatboţii pe care îi poate chestiona pentru a afla mai multe infomatii, folosind limbajul natural, la prezentarea pozițiilor relevante pentru pregătirea și experiența profesională a candidatului, fără a fi nevoie de o căutare activă și până la procese automatizate, în care se folosește Inteligență Artificială, tehnologia vine în întâmpinarea utilizatorului, anticipându-i nevoile și oferindu-i o experiență plăcută.
Dar tehnologia în recrutare nu se concentrează doar pe candidatul extern, întrucât software-ul de HR poate căuta potriviri între posturile și CV-urile candidaților, chiar și interni. Capacitățile de recrutare bazate pe Inteligență Artificială, construite în programul Oracle Cloud, fac un pas înainte analizând și alte date, cum ar fi cele de performanță sau de potențial, pentru a identifica potențialii performeri într-o poziție viitoare, oferindu-le angajaților posibilitatea de a avea un parcurs de carieră intern. O companie care reușește să facă acest lucru, va fi un angajator mai bun, cu angajați mai motivați și mai implicați", concluzionează Monica Costea.