Recolta companiilor, un exercițiu cu mai multe necunoscute
Cu alte cuvinte, nu numai companiile din domeniul agro se pot lăuda, atunci când toamna este în toi, că au recoltă. Dacă au știut să gestioneze o situație, să rezolve o problemă sau să își crească vânzările, orice companie are recoltă.
Companiile din România investesc din ce în ce mai mult, de la an la an, pentru dezvoltarea angajaților. În același timp, rentabilitatea acestora crește. Sunt însă toate aceste programe de succes? Câte companii se pot lăuda că, atunci când trag linie la final, le dă cu plus?
Rentabilitatea capitalului uman (exprimată prin numărul de unități monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetară investită de companie în remunerația sa) se menține la același nivel cu cel din anul precedent (1,30), potrivit unui studiu al PwC. Cu toate acestea, studiul reflectă o creștere a rentabilității în sectoarele Retail și Producție Industrială, pe fondul unei performanțe financiare mai bune a companiilor participante (i.e. creșterea veniturilor). Pe de altă parte, sectoarele bancar și farmaceutic s-au confruntat cu o scădere a rentabilității forței de muncă, pe fondul unei creșteri mai accelerate a costurilor în raport cu veniturile, se mai arată în studiul PwC România.
RENTABILITATE, DAR ȘI ABSENTEISM
În fapt, privită în context european, rentabilitatea capitalului uman din România era, la începutul acestui an, mai mare cu 16% decât media europeană (1,12) şi decât media țărilor din Europa Centrală și de Est (1,28). Investiția financiară în programele de dezvoltare a angajaților a crescut cu aproape 50% față de anul precedent, deși timpul dedicat acestor programe a rămas constant, la 17–18 ore anual per angajat.
Cele mai multe ore de training per angajat au fost raportate de bănci, în vreme ce investițiile cele mai mari în astfel de programe au fost făcute de companiile din sectorul farmaceutic (peste 1.000 de euro pe angajat).
Companiile au continuat să investească în dezvoltarea angajaților, înregistrându-se o creștere a numărului de ore de training per angajat (18 ore, față de doar 15 ore în anul precedent). Pe de altă parte, costul asociat acestui tip de activitate a scăzut (105 euro per angajat față de 135 de euro per angajat în anul precedent).
„Asistăm la o regândire a programelor de training şi dezvoltare, companiile preferând să investească în programe mai scumpe, dar cu o rentabilitate mai mare pe termen lung. Astfel, încep să se folosească tot mai mult programe de tip «train the trainer», care presupun pregătirea angajaților proprii pentru livrarea ulterioară a trainingurilor în organizație. De asemenea, am observat o orientare tot mai accentuată către programe de dezvoltare profesională și personală (de tipul coaching sau mentoring), care presupun, de cele mai multe ori, costuri mai mari comparativ cu programele clasice de training”, a precizat Nicoleta Dumitru, manager, servicii de Consultanță în Resurse Umane, PwC România.
Numărul de ore de training oferit de organizațiile din România este aliniat cu mediile europene (18 ore per angajat la nivel european și 19 ore în cazul țărilor din Europa Centrală şi de Est), însă costurile sunt mai mici (105 euro per angajat în România față de 210 euro în Europa și respectiv 170 euro per angajat în CEE).
Pe de altă parte, dacă la nivelul întregii piețe românești costul absenteismului este de 703 euro per angajat, în retail suma este de 440 euro, iar în sectorul farmaceutic de 1.132 euro, proporțional cu remunerația medie a personalului din fiecare domeniu, conform studiului Saratoga 2015, elaborat de compania de consultanță și audit.
„Absenteismul continuă să genereze costuri semnificative pentru organizații. În acest context, devine din ce în ce mai importantă explorarea de către angajatori a cauzelor acestuia, prin practici specifice de resurse umane (de exemplu, prin studii periodice de satisfacție a angajaților), precum și prin dezvoltarea de programe țintite de combatere a absenteismului (de exemplu, programe de motivare sau programe care vizează starea de sănătate a angajaților)”, a declarat Horațiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de Servicii de Consultanță în Resurse Umane, PwC România.