Relaţia dintre recompensele financiare şi engagement
Chiar şi persoanele înalt motivate de partea financiară recunosc că doar salariul nu este de ajuns. Principalele întrebări sunt: Banii pot face locul de munca mai atractiv? Sau salariile ridicate de fapt ne demotivează? Cel mai convingător răspuns la prima întrebare îl dă o meta-analiză făcută de Tim Judge împreună cu colegii lui. Rezultatele arată că relaţia între salariu şi satisfacţia la locul de muncă este foarte slabă, adică mai puţin de 2%.
Rezultate asemănătoare au reieşit când autorii au făcut comparaţii între grupuri şi au observant că “Angajaţii care câştigă salarii peste medie în companie au nivele asemănătoare ale satisfacţiei la locul de muncă cu cei care câştigă sub media companiei”. Datele sunt compatibile cu cercetarea Gallup privind engagement-ul, care raportează diferenţe nesemnificative între gradul de implicare al angajatului şi nivelul de salarizare.
Dacă vrem ca angajaţii noştri să fie fericiţi cu salariul lor, banii nu sunt răspunsul. Cu alte cuvinte, banii nu asigură engagement-ul. Dar asta nu răspunde la întrebarea: banii de fapt demotivează? Unii susţin că da, există o legătură naturală între motivaţia intrinsecă şi extrinsecă, iar recompensele financiare pot diminua motivaţia intrinsecă ( satisfacţie, curiozitate, învăţare sau provocări personale).
Edward Deci et al evidenţiază efectele negative repetate ale stimulentelor (de la bezele la bani) în motivaţia intrinsecă. Efectele s-au dovedit puternic negative când sarcinile erau plăcute şi interesante atunci când erau plictisitoare sau fără sens.
Un al studiu realizat de Yoon Jik Cho si James Perry arată că atunci când angajaţii sunt puţin interesaţi de recompense materiale, motivaţia intrinsecă are efecte pozitive substanţiale asupra implicării lor, iar când sunt interesaţi de recompensele materiale, efectele motivaţiei interioare asupra engagement-ului se reduc dramatic. Acest lucru presupune că angajaţii care sunt motivaţi intrinsec sunt de trei ori mai dedicaţi decât cei motivaţi de recompense materiale. Este mai probabil să îţi placă ceea ce faci la locul de muncă dacă te concentrezi pe activitate în sine decât dacă te gândeşti la bani. Persoanele care se concentrează prea mult pe recompense financiare uită să se mai bucure de ceea ce fac.
Această cercetare ridică întrebarea: poate angajatul să îşi schimbe concepţia referitoare la importanţa banilor?
Citeşte mai mult pe hrmanageronline.ro