Robot perfect dar cu personalitate
Laura Gaman fusese concediata in luna ianuarie a acestui an, dupa aproape un deceniu petrecut ca agent de vanzari intr-o companie farmaceutica. De-a lungul timpului, castigase de opt ori titulatura de „Angajatul lunii“, ultima oara cu nici un an inainte de a i se arata usa. „Mi s-a spus ca firma trece printr-o situatie extrem de grea, ca postul meu urma sa fie desfiintat. Ca nu am nici o vina, dar sunt reduceri de personal.“ Cu un director de resurse umane nou, care – spune ea – a tratat-o „ca pe un calculator invechit de care trebuie sa scapi“, si ramasa fara seful cu care lucrase dintotdeauna, care plecase din tara, Laura a fost nevoita sa accepte ca nu va sti niciodata unde a gresit si de ce. „Am prieteni care insistau sa-i dau in judecata, spunandu-mi ca nu este posibil sa ma arunce ca pe o carpa, dupa atata timp. N-am facut-o. Probabil pentru ca stiam ca o sa-mi gasesc un nou loc de munca, fara probleme.“ Asa a si fost. A ramas insa cu ceva sechele, nu se mai poate bucura de nicio realizare si se gandeste „OK, am negociat bine, o sa ma laude si o sa primesc si bonus. Insa cine stie? Intr-o zi o sa ma cheme si o sa-mi arate usa, spunandu-mi ca trebuie sa-mi restructureze postul.“
Prin experiente de genul acesta, imbracate sub diverse forme, au trecut probabil multi angajati, in ultimii ani. Pentru ei, solutia a fost sa mearga mai departe si sa nu-si mai puna intrebari, pentru ca, cel mai probabil, nu vor ajunge la niciun rezultat. Pentru toti cei expusi pericolului de a trece printr-o situatie similara, se iveste intrebarea: „Ce mai inseamna un angajat bun in zilele noastre?“
Angajatul perfect – muncitor si lingusitor. Sau nu?
Definitie care trebuie, evident, adaptata la diverse metehne culturale nationale, pentru ca niciodata opinia unui manager olandez asupra angajatului ideal nu va coincide cu cea a unui manager roman. Sa detaliem cateva dintre aceste caracteristici locale.
Sta peste program
Totusi, nu toate companiile incurajeaza munca overtime, crede Felicia Stoica, Training partner in cadrul Humans People Academy. „Da, este considerat un angajat mai bun cel care sta peste program, dar atata timp cat statul peste program genereaza supraproductie. In schimb, exista si companii in care a sta peste program necesita aprobare din partea sefului. Vorbim de organizatii in care bugetele sunt foarte importante si statul peste program, in mod sistematic, poate duce la o crestere a cheltuielilor. Totusi, in aceasta perioada, angajatilor li s-a propus sa munceasca mai mult pentru aceiasi bani si ei au acceptat. Pentru ca au observat disparitia colegului de langa ei si au constientizat ca munca acestuia trebuie facuta.“
„Lingusirea – e un talent care, folosit asa cum trebuie, poate deveni un atu mai bun decat orice portofoliu sau recomandare pentru a urca pe scara corporatista“ – Dragos Cristian, directorul centrului de consultanta in afaceri BV Business Center
Linguseste
Nu intra pe Facebook
Unul dintre obstacolele serioase in calea performantei angajatilor il reprezinta distragerile externe. Iata dilema multor manageri, in momentul de fata: mai este bun un angajat care, desi aparent isi face treaba, isi petrece un sfert din timpul de la serviciu conversand pe Messenger sau verificandu-si contul de Facebook si postand pe Twitter? „Realitatea nu poate fi ignorata, retelele sociale isi fac loc din ce in ce mai mult in activitatea de birou, iar acest lucru este contraproductiv. Sunt companii care restrictioneaza accesul angajatilor la mediile de socializare online si cred ca este o abordare buna. Pentru ca, din pacate, multi dintre angajati nu sunt suficient de responsabili sa foloseasca aceste retele cu moderatie iar pierderea de timp este cu adevarat uriasa“, crede Felicia Stoica, amintind de un studiu de anul trecut care arata ca pana si angajatii din top management isi verifica mail-ul personal mai des decat pe cel de serviciu.
„Un angajat bun este considerat cel care lucreaza overtime fara niciun beneficiu material sau macar un «Multumesc».“ – Dragos Cristian, directorul centrului de consultanta in afaceri BV Business Center
Angajatul bun se judeca dupa ureche
Cea mai directa cale spre a afla cat de eficienti (sau nu) sunt oamenii din echipa pe care o conduci este apelarea la un sistem omologat de masurare a performantei. Totusi, companiile de la noi, fie ele cu capital strain sau autohton, nu par a avea incredere in aceste programe. Cum stau lucrurile explica Sorina Mone, consultant in Managementul Performantei in cadrul firmei clujene Acumen Integrat: „In organizatiile si echipele mici (as spune de pana la 10-15 oameni) e usor de apreciat performanta si valoarea aduse de fiecare angajat. In organizatiile mai mari insa, ar trebui sa existe sisteme si instrumente care sa faca posibila o evaluare structurata, altfel fiind dificil sa apreciezi un angajat, mai ales comparativ cu altii.
Din experienta mea, pot spune ca existenta unor sisteme bine articulate de masurare a performantei la nivel individual, care sa asigure evaluari obiective si standardizate, nu este des intalnita in companiile din Romania. Prin urmare, probabil ca aprecierile managerilor se fac la nivelul unor aspecte izolate, de tipul: „in general, indeplineste mai rapid sarcinile decat colegii sai“ sau „lucreaza mai mult decat colegii sai“, consideratii care nu ofera, insa, o imagine completa si relevanta asupra performantei si valorii aduse organizatiei.“