Talentul va fi norma în piaţa muncii a viitorului
Însă acum, într-o piață a muncii dominată de transformări digitale și de o redescoperire a valorilor umane, talentul nu mai reprezintă ceva cu care te-a înzestrat Dumnezeu, precum credea a mea bunică. Nu, în niciun caz.
Termenul a ajuns să descrie o persoană care iese în evidență dintr-o „mare” de angajați prin faptul că are anumite abilitați specifice, pentru care a muncit să le dobândească.
Adică este acela care reușește să satisfacă nevoile unei companii, lucru foarte greu de îndeplinit, pentru că sistemul educațional a eșuat până acum în crearea specialiștilor necesari, iar transformarea digitală are loc cu o viteză mult prea mare, deci și cerințele angajatorilor s-au schimbat destul de mult şi nu se mai „mulează” pe şcoala bazată pe toceală şi note, care nu sunt relevante deloc la serviciu.
Să nu uităm că liceele şi universităţile sunt mai mult fabrici de diplome decât „uzine” de competenţe, aşa cum ar trebui să fie. Iar o persoană care vrea să ajungă în categoria talentelor are două opţiuni: fie merge la o companie care îi oferă sprijin constant în dezvoltarea profesională, fie face acest lucru prin propriile forţe.
Cum tehnologia rescrie fișele de posturi și modul în care muncim, abilitatea de a învăța continuu, de a dori să dobândești noi competențe și de a ține pasul cu dezvoltările în domeniul de activitate, reprezintă must have-uri pentru cineva care vrea să rămână relevant pe piața muncii și nu vrea să riște să fie înlocuit de roboți.
Deocamdată, așa ceva este o rara avis.
Dar, în curând, TALENTUL va fi normă. Companiile nu mai au nevoie de executanți; pentru asta au roboţi. Sau vor avea curând. Nu, acum angajatorii au nevoie de OAMENI, care să îşi folosească intelectul, intuiția şi priceperea pentru a se ocupa de partea UMANĂ a afacerii.
Au nevoie acum, mai mult ca niciodată, de un nivel ridicat de creativitate şi inovaţie, căci competiţia e acerbă: fiecare vrea să aibă mai mulţi clienţi şi să facă mai mulţi bani, iar tehnologia ajută extrem de mult la crearea rapidă a unei relaţii autentice cu clienţii, fie că eşti start-up, multinaţională sau (de ce nu?) influencer.
Însă, pe lângă partea de business, angajatorii se mai bat între ei pentru ceva: pentru a găsi TALENTELE de care au nevoie.
Această temă şi multe altele au fost dezbătute în cadrul CIO National Conference 2018, un eveniment organizat de Revista CARIERE şi CIO Council Romania în luna mai.
CITEŞTE ŞI: CIO National Conference 2018: Dezbateri cu profesionişti şi manageri din IT despre roboţi, salarii, GDPR, tendinţe şi educaţie
Articol preluat din numărul 248/iunie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici