Vrei un job în Social Media? Iată ce posturi poți ocupa
Social Media Strategist-ul este persoana din departamentul de Social Media care se implică atât în procesele strategice şi creative, cât şi în cele de management pentru proiecte şi care are viziunea globală asupra fiecărui proiect. „Provocarea principală este asumarea unor indicatori de performanţă relevanţi şi atingerea acestora. Cel mai simplu este să consideri că performanţă înseamnă numărul de fani care au venit pe pagină, însă de multe ori acest număr nu îţi spune nimic despre performanţa campaniei. Aşadar, este o provocare să setezi indicatorii potriviţi pentru fiecare client în parte şi care să fie relevanţi pentru el”, afirmă Arina Udup, Social Media Strategist în cadrul agenţiei Webstyler.
O altă provocare pe care o evidenţiază Arina este ţinerea sub observaţie a tuturor proiectelor/activărilor pe care le are un client. „Nu doar că trebuie să ştii tot ce mişcă în ograda acelui client, trebuie să ştii şi ce face competiţia din ţară şi din afară, ca nu cumva să propui ceva ce s-a mai făcut… Şi atunci originalitatea şi simplitatea sunt şi ele nişte provocări principale.”
Studiile superioare reprezintă fundaţia pe care se poate clădi o carieră în această zonă. Însă, „cu cât ai mai multe noţiuni de marketing şi comunicare şi cu cât interesul este mai mare pentru zonele adiacente de genul mobile marketing, comportamentul consumatorului etc., cu atât devine mai uşor să vii cu idei bune pentru clienţii din portofoliu şi să interpretezi rezultatele campaniilor pe care le derulezi ca Social Media Strategist”, precizează Arina.
O experienţă de cel puţin un an în Social Media reprezintă un atu major. „În cazul în care cineva nu are experienţă în Social Media, ar fi un plus pentru respectiva persoană să aibă un background în Client Service sau de Copywriter. Şi alte două tipuri de background-uri pe care le văd utile în lipsa experienţei în SM sunt comunicarea de criză şi customer service-ul”, conchide ea.
Cine transmite corect mesajele în social media?
Pentru a te asigura că ceea ce ai de spus ajunge la cititor într-un mod cât mai corect, ar fi bine să îţi angajezi un Digital Communication Manager. Acest specialist coordonează producerea şi diseminarea de conţinut online şi urmăreşte legarea proiectelor sale cu obiectivele de business. „Un Digital Manager este un om care susţine brandurile pentru care îşi pune la dispoziţie know how-ul în comunităţile social media. Prin urmare, este foarte importantă reputaţia sa în comunităţile cu care lucrează”, afirmă Anca Bundaru, Digital Communication Manager în cadrul agenţiei GolinHarris.
Printre dificultăţile din timpul activităţii de zi cu zi pentru un Digital Manager se numără setarea corectă a aşteptărilor legate de obiectivele fiecărui brand: să măsoare constant, să raporteze, să analizeze, să evalueze, să optimizeze şi, nu în ultimul rând, să profite de oportunităţile de comunicare.
Pentru a ocupa un post de Digital Manager, Anca Bundaru consideră că mai importante decât studiile sunt cunoştinţele în cât mai multe domenii, precum literatură, istorie, film. „La fel de important este să te cunoşti, să ştii dacă eşti unul dintre oamenii care poate produce conţinut sau dacă eşti unul dintre cei care ştie să relaţioneze.”
O dificultate majoră pe care o pot întâmpina cei care vor să obţină un astfel de job o reprezintă faptul că în România nu există prea multe cursuri de Online Marketing/Social Media sau o facultate care ar putea produce specialişti în acest domeniu. „Dar, dacă îţi place comunicarea, eşti creativ, înţelegi Social Media şi eşti pasionat de tehnologie sau eşti trend watcher, atunci ai toate şansele să lucrezi în această industrie”, afirmă Anca Bundaru.
Cum traduci obiectivele de marketing în obiective de comunicare?
Destul de simplu. Apelezi la serviciile unui Strategic Planning Director. Aceasta este persoana care are grijă ca brieful pe care îl trimite oricare client către o agenţie de publicitate să fie tradus şi îmbogăţit într-un alt brief destinat creaţiei. „«Tradus», pentru că obiectivele de marketing se transformă în obiective de comunicare, iar limbajul şi informaţiile de cele mai multe ori specifice corporaţiei sunt înlocuite cu unele care să-i ghideze şi să-i inspire pe creativi. Şi «îmbogăţit», pentru că partea de cercetare (a pieţei, a competitorilor, a percepţiilor consumatorilor) dezvăluie acele informaţii noi şi relevante care pot determina campanii frumoase, convingătoare, eficiente”, afirmă Corina Iovan, Strategic Planning Director în cadrul agenţiei Propaganda.
Dacă ai studii în comunicare, sociologie sau psihologie şi ai lucrat anterior în cercetarea de marketing, ai mari şanse să te încadrezi în profilul ideal unui post de Strategic Planning. Totuşi, niciuna dintre acestea nu este o condiţie. „Important e să-ţi placă să observi oamenii, comportamentele şi motivaţiile lor, să fii curios, atent şi empatic, să faci legături pe care alţii nu le fac, să ai perspective surprinzătoare asupra realităţii”, afirmă Corina Iovan.
Specialistul mai precizează că, pentru a obţine un post de strateg, este foarte important să ţi se potrivească tipul de activitate şi cultura organizaţională. „De multe ori nu contează dacă ai sau nu experienţă, ci dacă poţi să atragi atenţia asupra a ceea ce gândeşti, dacă poţi să te faci observat şi ascultat. Tehnicile, teoria, instrumentele, toate astea se deprind”, conchide Corina Iovan.
Cine spune poveştile brandurilor
Community Managerul este persoana care transmite poveştile brandurilor pe care le gestionează în social media, pe toate canalele şi către toate comunităţile unde se află publicul acestor branduri, creează conţinut, menţine interacţiunile şi se implică activ în comunităţile online.
„Când eşti Community Manager, jobul tău e să îţi asumi în fiecare zi, inclusiv în weekenduri, o serie de roluri complementare, de la relaţii cu clienţii până la asistenţă de marketing. Sunt roluri provocatoare, care înseamnă o trecere şi o adaptare rapide de la unul la altul, aşa încât toate task-urile să fie eficiente”, afirmă Raluca Duţă, Community Manager în cadrul agenţiei GolinHarris.
Specalistul avertizează că nu ajungi Community Manager doar pentru că ai lucrat mult timp pe joburi de online, ci şi dacă ai făcut PR tradiţional o perioadă şi l-ai îmbinat cu cel online. „Ajungi community manager când ai acumulat destulă experienţă în domeniul comunicării şi când te-ai confruntat cu situaţii în care ai reuşit să empatizezi deopotrivă cu comunităţi de clienţi/fani şi cu brandurile aflate în interacţiune cu ei. Important este să fii mereu conectat, să ştii mereu ce e nou online şi care sunt trendurile, să analizezi aceste noutăţi, să consiliezi corect clienţii cu privire la prezenţa lor pe noi canale şi în noi comunităţi”, susţine Raluca Duţă.
Joburi noi în comunicare continuă să apară, şi companiile caută tot mai mult specialişti care să reuşească să transmită cât mai bine mesajele lor. Iar, în condiţiile în care online-ul continuă să crească într- un mod susţinut, este de aşteptat ca şi posturile disponibile în această zonă să fie din ce în ce mai multe.
Articol preluat din Revista Cariere de mai. Pentru detalii legate de abonare, click aici