Principalele provocări pentru afacerile de familie, în 2020
Inovația și lupta pentru talente vor fi în 2020 principalele provocări și priorități pentru liderii afacerilor de familie, potrivit Barometrului European pentru Afaceri de Familie, realizat de KPMG în rândul companiilor companiilor din 27 de țări europene, inclusiv România.
Ne aflăm într-o perioadă în care incertitudinile economice și geopolitice se amplifică. În acest context, inovația, formarea profesională, educația și diversificarea sunt priorități esențiale pentru liderii de companii, care încearcă să se adapteze din mers schimbărilor ce apar de la o zi la alta.
„Afacerile de familie din Europa se confruntă cu războaiele comerciale, incertitudinea geopolitică, temerile de recesiune, populismul în creștere, Brexit și criza climatică. Cu ani în urmă, oricare dintre aceste probleme ar fi putut declanșa o încetinire economică. În prezent, deși se confruntă cu numeroase provocări, reprezentanții afacerilor de familie rămân optimiști în ceea ce privește viitorul”, spune Jonathan Lavender, Președinte KPMG Enterprise & Co-lider KPMG Enterprise Family Business.
Cum întrevăd însă liderii de companii evoluția businessului, în următoarele 12 luni? Potrivit sondajului menționat, 62% dintre respondenți sunt încrezători sau foarte încrezători în perspectivele afacerii lor pentru următoyl an, optimismul fiind deosebit de ridicat în rândul întreprinderilor familiale din Irlanda (91%), Portugalia (78%) și Olanda (67%).
Sondajul a mai scos la iveală că nu mai puțin de 63% dintre respondenți consideră că războiul pentru talent este și va rămâne cea mai mare provocare în afaceri, în timp ce 62% dintre respondenți au temeri legate de scăderea rentabilității, iar 60% sunt îngrijorați de schimbările legislative.
Succesiunea rămâne o prioritate pentru afacerile de familie
Când se pune problema perspectivelor pe termen lung, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă managerii este legată de transferul proprietății asupra afacerii. Potrivit sondajului, succesiunea va deveni un subiect critic pentru întreprinderile de familie din toată Europa în următorii 5-10 ani.
Conform ediției 2019 a cercetării, 35 la sută dintre respondenți au afirmat că intenționează să-și transfere proprietatea asupra afacerii către generația următoare, în timp ce 33 la sută au declarant că vor transmite și responsabilitățile de conducere. Doar 27 la sută afirmă că intenționează să transfere responsabilitățile de supraveghere, aspect ce sugerează că generația actuală de lideri ar dori să păstreze controlul asupra afacerilor pentru o perioadă mai lungă de timp.
În timp ce 84% dintre respondenți spun că în prezent au în firmă un membru al familiei care ocupa rol de președinte sau director general, doar 62 la sută consideră că acesta va ocupa acest rol și în anii următori.
„Întreprinderile familiale mai vechi au membri ai familiei care se ocupă de afacere, dar acest lucru poate deveni mai puțin comun în viitor. Necesitatea experienței externe va deveni din ce în ce mai evidentă pentru ca afacerile de familie să navigheze într-un mediu complex și în continuă schimbare. Pe măsură ce întreprinderile devin mai globalizate și mai digitale, conducerea executivă externă poate aduce experiența, abilitățile și perspectiva independentă necesare inovării, astfel încât să își asume riscuri strategice și să prospere”, a spus Tom McGinness, co-lider KPMG Enterprise Family Business.