Programul Kaufland A.C.C.E.S. pentru integrarea persoanelor cu dizabilități împlinește 5 ani, iar retailerul marchează aniversarea printr-o serie de proiecte speciale dedicate diversității
O discuție despre puterea exemplului și curajul de a schimba percepții cu Estera Anghelescu, Director de Recrutare & Employer Branding, Kaufland România și George Baltă, ambasadorul programului Kaufland A.C.C.E.S., fost jucător de rugby și actual maratonist în scaun rulant.
Cei doi au vorbit despre programul A.C.C.E.S., inițiativa retailerului pentru angajarea persoanelor cu dizabilități, povestea din spatele succesului și planurile de viitor pentru promovarea diversității. Descoperiți în rândurile următoare experiența unei companii care pune oamenii pe primul loc și transformă ideile în realitate.
ESTERA ANGHELESCU
Ce a motivat Kaufland să lanseze programul A.C.C.E.S. și cum a evoluat acesta în ultimii cinci ani?
Am lansat programul A.C.C.E.S. în 2019 din dorința de a sprijini integrarea persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii. Ne-am propus să creăm la Kaufland un mediu de lucru divers, incluziv și sigur, unde persoanele cu dizabilități să aibă oportunități egale de angajare și dezvoltare. Acest proiect a venit cu o responsabilitate foarte mare, dar și cu satisfacții pe măsură. De atunci, suntem într-un continuu proces de învățare și îmbunătățire. Bucuria noastră este că în ultimii cinci ani, ne-am mărit echipa cu peste 500 de colegi cu dizabilități și am deschis încă 500 de locuri de muncă dedicate în magazinele Kaufland din România, în sediul central din București și în platformele logistice din Ploiești și Turda. Programul a crescut constant și a devenit un model de bune practici pentru diversitate și incluziune în industrie și nu numai.
Care sunt principalele provocări pe care le-ați întâmpinat în procesul de implementare a programului?
Drumul nu a fost unul ușor, însă misiunea noastră de a oferi locuri de muncă accesibile ne-a motivat să depășim orice obstacol. Știm deja că situația persoanelor cu dizabilități din România nu este una ușoară. Avem peste 850.000 de persoane cu dizabilități, iar 54% dintre aceștia fac parte din populația activă. Însă dincolo de cifre, la Kaufland, credem că într-o societate sănătoasă este important ca toată lumea să aibă acces la o viață socială activă, la educație, muncă, viață culturală, implicare civică și nu numai. Astfel, echipa noastră a simțit că poate contribui la schimbarea acestor statistici în bine.
Am pornit de la analiza nevoilor din companie și ne-am orientat spre soluții pentru accesibilizare, inclusiv prin sesiuni de training și workshopuri interne dedicate colegilor noștri, astfel încât să devenim un angajator cu adevărat incluziv. Ulterior, am deschis canale de recrutare dedicate persoanelor cu dizabilități și am reviziuit constant procesul de integrare a noilor colegi în echipă.
Care sunt principalele rezultate tangibile ale programului A.C.C.E.S.?
În cei 5 ani de A.C.C.E.S., am reușit să introducem 21 case de marcat pentru colegii cu dizabilități în mai multe magazine Kaufland din țară. Totodată, suntem atenți și la nevoile clienților noștri, astfel încât, 66 de magazine dispun de case prioritare pentru persoanele cu dizabilități, iar 100 de magazine dețin cărucioare de cumpărături adaptate pentru scaunul rulant. Iar aceste rezultate sunt mai mult decât simple cifre. Sunt dovada eforturilor și dedicării noastre pentru tot ce înseamnă o echipă diversă și unită, într-un mediu de lucru în care fiecare își poate găsi locul.
Implicarea comunității în misiunea noastră joacă și ea un rol esențial, de aceea, derulăm campanii de conștientizare pentru publicul larg. De exemplu, anul trecut, am lansat proiectul „Cărucioarele Diversității” când am introdus 100 de cărucioare de cumpărături vopsite în culorile diversității în cel mai mare magazin al nostru din București. Fiecărei culori i-am alocat câte o cauză și un mesaj de susținere a campaniei noastre. Iar pe tot parcursul Lunii Diversității, cărucioarele au fost disponibile pentru clienții noștri, iar toți cei care au trecut pragul magazinului nostru și au folosit un cărucior vopsit au fost o voce a mesajului incluziunii. Tot anul trecut, am lansat campania „Kaufland Dance Talk”, o provocare pe TikTok ce părea ca oricare alta: un tutorial de dans prin intermediul căruia utilizatorii aveau șansa de a câștiga premii. Care a fost surpriza? Dansul reprodus conținea, de fapt, un mesaj de angajare în limbajul semnelor destinat persoanelor cu deficiențe de auz, încurajându-le să aplice pentru un rol în echipa Kaufland.
Toate aceste inițiative nu doar că reușesc să ducă mai departe mesajul nostru în comunitate, dar sunt și recunoscute la nivel internațional. Sunt foarte mândră să anunț că suntem prima organizație din România care a devenit membră The Valuable 500. Astfel, Kaufland s-a alăturat altor 500 de organizații globale de top care și-au propus ca obiectiv nu doar promovarea diversității, ci implementarea acțiunilor concrete pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități.
Pe 16 mai ați avut un eveniment la Muzeul MINA (Museum of Immersive New Art). Povestește-ne un pic despre ce s-a întâmplat.
Evenimentul de la MINA a marcat nu doar 5 ani de la lansarea programului A.C.C.E.S., ci și ultima oprire a Caravanei. A.C.C.E.S. și celebrarea Zilei Globale a Conștientizării Accesibilității. A fost, așadar, o triplă sărbătoare pentru noi. În ultimele 4 luni, Kaufland a parcurs mai multe orașe din țară cu proiectul Caravana A.C.C.E.S., alături de George Baltă, ambasadorul programului, și regizorul Tedy Necula, pentru a promova incluziunea și oportunitățile de muncă pentru persoanele cu dizabilități. În cadrul evenimentului, invitații au avut ocazia să participe la discuții pe tema egalității de șanse, să descopere galeria „ALT Portraits / Portrete Alternative”, o expoziție de portrete ale angajaților din echipa Kaufland, și, poate cea mai captivantă parte, să experimenteze cele patru experiențe senzoriale imersive dedicate mai multor deficiențe/ dizabilități. Aceste experiențe vor fi disponibile publicului până pe 17 iunie, oferind tuturor șansa de a înțelege mai bine provocările cu care se confruntă persoanele cu dizabilități și de a empatiza cu acestea.
Cum vezi evoluția programului A.C.C.E.S. în următorii ani?
După 5 ani de A.C.C.E.S., ne uităm la impactul pe care l-am avut în organizație și în viețile oamenilor și mă bucur să vă spun că nu ne oprim aici. Credem că parteneriatele sunt importante pentru a avea un impact real și, de aceea, de curând am dezvoltat colaborarea noastră cu eJobs și UndeLucram.ro, alături de Accessi+, pentru a facilita accesul online al persoanelor cu dizabilități la locurile de muncă. Chiar dacă este un subiect mai puțin cunoscut, multe dintre persoanele cu dizabilități sau cu diferite deficiențe întâmpină dificultăți în navigarea pe internet, în special pe site-urile care nu sunt accesibile. De aceea, transformarea mediului digital într-un loc mai accesibil și prietenos pentru toți utilizatorii reprezintă pentru noi o continuare firească a demersurilor pe care le-am început deja pentru accesibilizarea spațiilor fizice din magazinele și sediile companiei.
Vom continua să consolidăm parteneriatele cu persoane cu dizabilități, instituții de stat, asociații și ONG-uri dedicate și vom investi în accesibilizarea magazinelor. Prin toate aceste demersuri ne dorim să creștem numărul de joburi disponibile pentru persoanele cu dizabilități și să le oferim șansa de a lucra într-un mediu tolerant și empatic, alături de o echipă care valorizează fiecare abilitate.
GEORGE BALTĂ
Cum ai ales să devii ambasador al programului A.C.C.E.S.?
Am fost încântat de propunerea de a deveni ambasador al programului A.C.C.E.S. și am acceptat-o imediat. Mă bucur să fac parte dintr-o inițiativă care promovează incluziunea și diversitatea și care, mai mult de atât, facilitează integrarea persoanelor cu dizabilități în câmpul muncii. Mai mult, de anul acesta, am devenit chiar parte din echipa Kaufland și pot spune că sunt tare mândru. Alături de Kaufland, am ocazia să contribui direct la crearea unei lumi mai echitabile și mai incluzive pentru toți, prin propria mea poveste, transmițând și un mesaj de speranță și de curaj tuturor celor care se confruntă cu o dizabilitate.
Totodată, există multe preconcepții legate de persoanele cu dizabilități și viața lor de zi cu zi și sper ca prin toate proiectele noastre să facem un pic de „lumină”.
Cum vezi integrarea persoanelor cu dizabilități la locul de muncă? Ce sfaturi ai pentru companii?
Multe persoane cu dizabilități se confruntă cu dificultăți în momentul în care își caută un loc de muncă și încearcă să trăiască o viață normală. Iar pentru a rezolva această problemă, companiile ar trebui să își asume un rol activ în integrarea acestora în echipe și în promovarea unei culturi organizaționale bazate pe respect, înțelegere și egalitate de șanse. Sfatul meu ar fi să investească în adaptarea infrastructurii și în accesibilizarea spațiului de lucru pentru toți angajații, indiferent de abilitățile lor. Apoi, cred că este esențial să existe discuții deschise cu toți angajații pentru a le transmite informațiile corecte cu privire la dizabilități.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici