Puterea văzută și nevăzută a femeilor, în afacerile de familie
Munca relevantă, utilă, reprezintă pentru mine o sursă de satisfacție mai mare decât banii, recompensele, recunoașterile. Mulți dintre cei cu care m-am întâlnit sunt la fel ca mine, iar cercetări recente arată și ele că munca cu sens motivează, conduce la bune performanțe, implicare și entuziasm, reduce stresul și pericolul de depresie.
Câte ceva despre afacerile de familie
Se vorbește puțin despre afacerile de familie în România, deși firmele mari de consultanță au făcut cercetări în acest sector. Poate pentru că, fiind destul de tinere, problemele lor nu au atins nici pe departe complexitatea din economiile mature.
La nivel mondial, afacerile de familie reprezintă 80% dintre firmele antreprenoriale și cea mai mare sursă de locuri de muncă. Studiile arată că acestea au făcut mai bine față perioadelor de criză decât corporațiile, fiindcă proprietarii lor gestionează bine resursele. Conform Gallup, angajații firmelor de familie au un grad mai mare de satisfacție decât cei din corporații. Cu toate acestea, doar 30% dintre ele ajung la a doua generație, 14% la a treia și 3% la a patra. S-a demonstrat că rezistă peste generații acele companii de familie pe care proprietarii le profesionalizează atunci când cresc, adoptând o guvernanță corporativă corectă. Acestea au consilii de administrație funcționale, cu specialiști independenți, performanți, au reguli obiective, clare, transparente, privind drepturile si obligațiile membrilor de familie, prevenindu-se astfel conflictele dintre aceștia în relație cu afacerea, au consilii de familie și constituții de familie, iar proprietarii se ocupă din timp de identificarea în familie sau în afara ei a viitorilor manageri și le asigură pregătirea, în funcție de standarde clare de calitate, legate de cerințele postului.
În Romania, nu stăm foarte bine din aceste puncte de vedere. Doar 27% dintre afacerile de familie au guvernanță corporativă, 25% au guvernanță de familie, iar 3% au constituții de familie. Ce este drept, la noi legătura dintre familie și afacere se face încă ușor, de vreme ce numai în 20% dintre companii s-a realizat tranziția la a doua generație de proprietari, deci numărul membrilor de familie interesați și cu drepturi în afacere este încă mic. Nu au apărut încă verii, nepoții, soții sau soțiile acestora, care pot să-și ceară drepturile. Puțini dintre proprietari sunt conștienți de problemele care-i așteaptă și, din păcate, nu se pregătesc să le preîntâmpine.
Femeile – soții, mame și profesioniste, în relația cu afacerea familiei
Din fericire, în ultimii ani se vorbește din ce în ce mai mult despre importanța femeilor în acest sector. Cu toate că nicăieri în lume nu au încă locul pe care-l merită, în ultimele decenii acestea sunt din ce in ce mai active, mai performante, sunt luate în calcul în prezentul și viitorul firmelor și respectate, ascultate și urmate, pe măsura contribuției pe care o au. Rolul lor va crește pentru că reprezintă peste 60% dintre absolvenții de studii superioare și pentru că statisticile arată că iau peste 80% dintre deciziile de cumpărare. Au demonstrat, prin performanțele lor, că afacerile în care ocupă poziții de conducere sunt foarte eficiente, eficace și se dezvoltă. Sunt empatice, comunică bine și știu să motiveze, sunt bune organizatoare.
Dacă la sfârșitul secolului douăzeci, deci nu de prea mult timp, în publicații nu se aborda aproape deloc situația femeilor în afacerile de familie, în ultimii ani numărul articolelor cu această temă crește exponențial, iar tonul lor este din ce în ce mai optimist. Nu s-a echilibrat încă nici pe departe proporția bărbaților și femeilor în proprietatea acestui tip de companii.
Deși de multe ori lucrează alături de soți, bucurându-se de un program mai flexibil de lucru decât în corporații și de posibilități mai mari de ascensiune, femeile nu dețin părți sociale sau acțiuni. De puține ori sunt numărul unu în firmă, acest loc este ocupat de obicei de bărbați, deși au progresat și ele în a se face ascultate și urmate, demonstrându-și performanțele. De obicei, au putere de decizie la nivel de funcțiune, în special în resurse umane, în marketing-vânzări, contabilitate. Toate cele de mai sus sunt legate de rolul vizibil al femeilor în afacerile de familie.
Femeile au însă și un rol nevăzut pentru că, în general, societatea este încă astfel construită încât soții să se ocupe prioritar de afacere, iar soțiile de familie. De aceea, ele au rolul preponderent în creșterea copiilor, care sunt succesorii afacerii. Sunt cele chemate să îi educe astfel încât să le insufle mândria față de afacere și față de valorile acesteia, să se ocupe de pregătirea lor pentru a-și găsi locul potrivit și a putea deveni lideri în companie, la un moment dat, când o vor moșteni. Atunci când sunt înțelepte, femeile își folosesc sensibilitatea, diplomația ca să realizeze armonia dintre familie și afacere și să aplaneze conflictele. Își temperează soții, uneori prea autocrați pentru a-și lăsa copiii, deveniți adulți, să contribuie la dezvoltarea companiei, conform propriilor concepții.
Sunt femei care, prin comportamentul și intervențiile lor, ajută afacerile să se dezvolte lin, în timp ce altele, dimpotrivă. Am cunoscut astfel de situații și mă gândesc acum la două exemple, unul pozitiv și altul negativ.
Primul exemplu: două femei, soacră si noră, soțiile a doi parteneri de afaceri, tată și fiu. Se înțelegeau foarte bine și comunicau permanent. Împreună, au salvat compania care era pe cale să se destrame din cauza neînțelegerilor mocnite dintre cei doi bărbați. În plus, au readus armonia în familie, după ce i-au făcut pe cei doi să-și mărturisească nemulțumirile și așteptările, fiind mediatoare ale conflictului lor.
Al doilea exemplu: o companie de producție în creștere, deținută de doi frați, care o moșteniseră de la tatăl lor. Soția unuia dintre ei era mama singurului copil din familie, care ar fi urmat să moștenească afacerea și se purta ca o cloșcă, pentru care cel mai important lucru era să-și cocoloșească puiul. Când, la sfatul unui consultant, proprietarii au trimis băiatul, absolvent de MBA, la o unitate de producție a companiei dintr-o zonă mai îndepărtată, pentru a o dezvolta și a căpăta astfel experiență și independență, mama a fost indignată. Iar pentru că băiatul ei s-a îmbolnăvit puțin la un moment dat, a intervenit în forță, pentru a-l readuce acasă și a creat disensiuni grave între cei doi frați. Aceștia nu si-au mai vorbit, familia s-a destrămat, iar afacerea a rezistat cu greu.
Atâtea lucruri stau pe umerii femeilor și au atâtea emoții de gestionat! Familia, afacerea, succesiunea, comunitatea. Bineînțeles că starea lor, concentrarea asupra a ceea ce doresc să realizeze, încrederea și respectul pe care le au pentru propria activitate și pentru realizările lor sunt esențiale. Dar, cu siguranță, schimbarea mentalității în familie și în societate, mai mult sprijin și încurajare, le-ar putea ajuta să aibă un impact și mai important.
Articol preluat din numărul 265, martie 2020 – GRATUIT în ediție digitală – al Revistei CARIERE. Pentru alte detalii legate de abonare, click aici.