Ramona Grigore: Cum să construiești o nouă strategie de employer branding, privind și omul din spatele rolului
Din dorința de a construi organizații sănătoase, reziliente, companiile își actualizează permanent strategiile, astfel încât să-și poată consolida continuu poziția în piață dar și cel mai important capital – capitalul uman. Pentru că, așa cum spunea Lawrence Bossidy: ”La sfârșitul zilei, pariezi pe oameni, nu pe strategii”. Despre noua strategie de employer branding construită de Alpha Bank România pentru 2023, am stat de vorbă cu RAMONA GRIGORE, Directorul Direcției Resurse Umane.
Ce programe derulați în prezent, astfel încât să vă asigurați că oamenii dvs sunt conectați 100% la valorile, principiile și misiunea companiei, că se simt împliniți la locul de muncă, că au o stare generală bună, care se oglindește în productivitate, creativitate ori rezultatele de business?
Alpha Bank are avantajul de a avea o structura stabilă, formată dintr-un lanț managerial care a crescut organic în organizație, trecând din poziții de impact în retail în poziții de coordonare. Pe această structură, am integrat an de an noile generații care ne-au adus agilitate și dorința de schimbare, construind programe care să ne asigure integrarea fluidă.
Sprijinind focusul Alpha Bank Group de a dezvolta la nivel internațional o imagine solidă de employer of choice, la rândul ei, Alpha Bank România își întărește programe de atragere de talente, dezvoltând un nou mod de lucru care să atingă standardele de comuniune ale noilor generații.
La nivelul Grupului Alpha Bank se încurajează puternic parteneriatul HR – Business, subliniind rolul pivotal business-ului al funcției HR, rol extravert, integrat perfect business-ului cu obiectivul de a aduce plus valoare, fapt care devine pragmatic și nu aspirațional: colegii noștri din HR își maximizează utilitatea doar dacă lucrează on the field, direct lângă colegii din business.
Funcția HR este doar un vector prin care catalizăm și determinăm noi coordonate ale relaționării, ca mod de lucru. Un alt vector important este chiar spațiul de lucru, care anul acesta s-a transformat radical, integrând zone primitoare de desk-sharing, de discuții confidențiale, spații generoase de meeting. Locurile de relaxare și conectare/socializare și biblioteca susțin Alpha Bank să se alinieze la agilitatea care să permită flexibilitate maximă într-un cadru plăcut de lucru. Prin programul de redesign al modului de lucru ne redefinim dorința de a crea o comuniune, respectând nevoile de muncă hibridă, dar și de reconectare.
Alpha Bank derulează câteva programe de integrare a noilor veniți cu focus pe adaptarea rapidă, susținere și transfer de know-how: Buddy Program și Start ABR sunt doar două dimensiuni-reper ale oricărui nou coleg. Un Buddy, coleg cu experiență, îl va susține pe fiecare nou venit în primele trei luni de experiență în organizație, facilitând integrarea și mediind obstacolele care pot apărea în lucrul la distanță, iar Programul de introducere în banking și vânzări îi clarifică cele mai importante aspecte ale profesiei sale, astfel încât reconversia profesională devine facilă. Deschidem astfel porțile domeniului bancar nu doar către absolvenții cu profil economic, dar și către ceilalți absolvenți, bazându-ne pe un program de induction solid. Trainingul va rămâne o constantă în dezvoltarea oricărui coleg nou venit în echipa Alpha Bank, care are la dispoziție o platformă modernă de e-Learning și planuri de dezvoltare specifice.
Comunicarea este lipiciul echipei, de aceea ne dorim să păstrăm viu interesul colegilor pentru împărtășire (sharing). Platforma de comunicare internă creează un astfel de mediu cu lipici în organizație, locul unde vedem omul din spatele rolului și putem da feedback informal. În acest fel, creăm încă un spațiu pentru conectare, pentru crearea unor echipe cu pasiuni similare, eliminând bariera spațiu virtual – spațiu fizic, colegii regăsindu-se pe platforma online, dar catalizând întâlnirile informale din afara băncii.
În strategia de Well-being, împreună cu parteneri externi, Alpha Bank investește în dezvoltarea cunoștințelor practice necesare pentru o viață cât mai echilibrată și satisfăcătoare la nivel individual, atât la birou, cât și în familie. Webinarii interactive de stress management, ergonomie, parenting, nutriție, prevenție se fac periodic atât cu participare live, cât și înregistrate pentru a permite inclusiv accesul în timpul personal. Pentru că o mare parte din timp o petrecem la birou, accesul la informația de calitate, oferită chiar de specialiști, respectă timpul colegilor noștri investit în căutare de surse credibile.
Acestea sunt câteva dintre programele care jalonează parcursul în bancă, iar imaginea de ansamblu rezultată ne place să credem că este cea de echipă solidă care știe să-și comunice așteptările și să regleze fluid diferențele.
Reputația de companie stabilă, de organizație sănătoasă face diferența (mai mult ca niciodată) și în activitatea de recrutare, de absorbție de noi talente. Având în vedere că domeniul în care vă desfășurați activitatea impune atragerea de personal calificat și înalt calificat, care sunt cele mai mari provocări ale momentului? Ce politici implementați astfel încât să vă fidelizați seniorii, dar și să vă asigurați că aveți continuu în flux o pepinieră valoroasă de tinere talente?
Echipa Alpha Bank are provocările firești ale industriei și ale pieței bancare românești, o piață a forței de muncă foarte dinamică. Strategiile noastre de retenție prevăd în special promovarea talentelor în organizație. Anul trecut, rata de promovare internă a depășit 15%, bucurându-ne să păstrăm cât mai mult din talente în interior, dar pe diferite poziții. Strategia de retenție are în vedere planuri specifice de dezvoltare și flexibilitate mare, în pozițiile care permit, vizavi de programul de lucru. Pentru oamenii cu potențial înalt de promovare (potențial de trecere peste două niveluri ierarhice superioare), banca investește în programe specifice (MBA, CFA), asigurându-ne că participăm alături de colegii noștri la evoluția lor profesională, dar și la creșterea know-how-ului organizației. Ne dorim să fim parte activă din dezvoltarea oamenilor noștri, de aceea păstrăm în permanență o comunicare activă deschisă între echipa de training și manageri, nu doar în construcția bugetelor anuale, pentru a ne asigura că venim în întâmpinarea nevoilor specifice de perfecționare și certificare. Certificările specifice în IT, Project Management, Business Intelligence sunt programe pe care le derulam și în scop de retenție.
Nevoia permanentă de noi și noi strategii de dezvoltare și adaptare la schimbare, dar și de stabilizare a necesarului de forță de muncă, plus toată cascada de incertitudini și imprevizibil generată de pandemie au expus mai mult ca niciodată managementul la noi și noi provocări. Ce abilități ori practici de leadership v-au ajutat cel mai mult? Ce a trebuit să învățați/reînvățați ca lider?
Cu toții a trebuit să reînvățăm expunerea și deschiderea spre vulnerabilitate cu onestitate, pentru a reconsolida încrederea echipelor noastre. De la întâlnirile Teams pe care le facem doar cu camerele deschise, la a încuraja întâlnirea întregii echipe o dată pe săptămână în ariile de business unde munca hibrid este permisă, nu este ușor să trecem peste timidități legate de imagine și să comunicăm deschis în echipe în spațiul virtual. A fost un proces lung care începe și se termină însă cu exemplul personal. Îi încurajăm pe colegii noștri manageri să comunice deschis în momentele dificile și să știe exact situația familială a colegilor coordonați pentru a putea parcurge drumul uneori sinuos al adaptării la un program care cere rezultate în deadline strict, dar în contextul în care spațiul de lucru este casa personală, în care copiii își cer dreptul la dialog. Managementul personal al vieții de familie și al vieții profesionale a căpătat noi valențe pentru noi toți, după pandemie. Cu toții am reînvățat să punem bariere în spațiul personal, dar abilitatea de a menține acest respect atât în viața de familie, cât și în cea profesională ține de arta de comunicare a fiecăruia dintre noi. Nu știu dacă am dobândit noi abilități aici, dar ne-am dezvoltat la maxim această capacitate de a crea spații de lucru în spațiile personale și de a negocia granițele sănătoase în fiecare zi.
Cred mult în autenticitatea și vulnerabilitatea trăite conștient, nu suntem supraoameni, dar tocmai calitățile umane ne fac profesioniști onești. Îi încurajez pe colegii mei să facă acest lucru, să se deschidă în fața colegilor lor, începând cu un simplu punct 0 – deschiderea camerei video în întâlnirile virtuale și împărtășirea zilelor de naștere ale familiei lor.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 283
Pentru abonare, click aici