România are nevoie de antreprenori
Încercând să aflu ce îi definește pe antreprenori, am ajuns să înțeleg cum sunt ei „altfel“. Apetența pentru risc, stilul de gândire și modul de acțiune îi deosebesc de restul oamenilor.
Pentru a-și asigura un succes stabil, un antreprenor are nevoie, pe lângă entuziasm, și de competențe de afaceri. Din păcate, astfel de competențe – autentice – nu sunt antrenate într-un sistem educațional clasic. Nu degeaba se spune că școala inhibă aptitudinile utile antreprenoriatului. Așa că antreprenorii devin mai degrabă autodidacți și învață diferit, căutând exact ce îi interesează. Lor le propun, în continuare, o sursă de inspirație.
Re-work este cartea cu cele mai multe îndemnuri practice pentru antreprenori pe care am pus mâna în ultimul an. Este, de fapt, înșiruirea unor experiențe de business, trăite de Jason Fried și de David Heinemeier Hansson, doi antreprenori americani. Am citit-o prima dată acum câteva luni. De atunci o răsfoiesc, din când în când, pentru că mă energizează. Așa cum comentează cineva pe copertă, îți vine, pur și simplu, să rupi fiecare foaie și să ți-o lipești pe pereții biroului. Pentru că pe fiecare pagină găsești câte o idee bună sau câte un exemplu memorabil. Autorii sunt exclusiv practicieni. Prima temă pe care o abordează am experimentat-o pe pielea noastră și noi, la Ascendis: planurile sunt simple presupuneri. Mai ales în vremurile acestea. Când ești la început, variabilele sunt mai multe decât informațiile disponibile. Nu merită să planifici în detaliu. O strategie generală, centrată pe client, este un start mai potrivit. Începe și vezi ce iese. Feedbackul primit din piață te va ajuta să-ți găsești calea. Asta, dacă ideea are succes!
Un alt sfat: Începe! Nu-ți mai lua elan așa de mare. Pur și simplu sari în business. Dacă ai o idee bună, încearcă să o pui în practică. Acum câteva luni l-am invitat la un client, pentru un scurt discurs, pe Raed Arafat, unul dintre cei mai „de acțiune“ români pe care îi cunosc. Știți care este mottoul său? „Decât să cer voie înainte să fac ceva, mai bine îmi cer scuze după!“ Exemplu de stil de gândire al unui antreprenor care lucrează la stat! Pentru că nu este nicio contradicție între cei doi termeni. Poți, foarte bine, să fii antreprenor și în postura de angajat la stat, iar Arafat e dovada.
Un ultim sfat: Inspirația este perisabilă. Imediat ce-ți vine o idee, începe să lucrezi la ea. Sunt sigur că și dumneavoastră ați avut momente excelente de inspirație, pe care, amânându-le, le-ați ratat. Eu sigur am avut.
Am cunoscut și antreprenori fără succes. Aveau experiența construită în companii multinaționale. Plecând de la o idee bună, au înființat startupuri, concentrându-se pe bugete, organigrame, procese, decorând birouri și alegând mobilier și laptopuri.
Or, într-un start-up, bugetul este ceea ce ai în cont sau în portofel, organigrama ești tu și, eventual, dacă ai noroc, încă vreo doi entuziaști ca tine. Departamentele nu există, iar mobilierul și laptopurile pur și simplu nu contează. În antreprenoriat ești obligat să te concentrezi pe esențial: „într-un business de hotdogi, hotdogii sunt în centru. Felul în care arată ghereta, numele, decorațiunile sunt aspecte secundare“, punctează autorii în Re-work. Şi pentru că tot este anul rețelelor de socializare, închei urându-le tuturor antreprenorilor: La cât mai multe like-uri!
Andrei Goșu este General Manager al companiei de training și consultanță Ascendis