Sfaturi pentru lideri, de la un teoretician al afacerilor
Una dintre cărțile sale – „Cele cinci disfuncționalități ale muncii în echipă” („The Five Dysfunctions of a Team”) este considerată printre cele mai bune lecturi în legătură cu ce poate cauza egoul unui conducător de echipă echipei în ansamblu.
Lencioni este considerat, la modul general – „un model definitoriu pentru următoarea generaţie de teoreticieni ai afacerilor“ și pe scurt „un teoretician al afacerilror”, deoarece folosește o modalitate simplă și convingătoare pentru a descrie câteva tipare de comportament ce le pun probleme conducătorilor de organizații mai mici sau mai mari.
Conducători de organizații din diferite domenii de activitate, cărora Lencioni încearcă să le arate care sunt principalele cauze ale eșecului și le oferă un model de autoevaluare ce îi va ajuta să devină lideri și manageri mai buni.
În cartea sus menționată, Patrick Lencioni dezvăluie noțiunile de bază ale muncii în echipă, folosind o…fabulă. O poveste a unei companii de tehnologie care se luptă să crească și să găsească clienți. Noul CEO la bord, Catherine Petersen, recunoaște potențialul organizației și al oamenilor săi. Cu toate acestea, directorii nu lucrează împreună ca o echipă și prin urmare influențează negativ întreaga organizație. Echipa se luptă să accepte responsabilități și să ajungă la orice acorduri, ceea ce duce la un moral negativ. De-a lungul fabulei, cele cinci disfuncționalități ale echipei lor devin evidente, adică absența încrederii, frica de conflict, lipsa angajamentului, evitarea responsabilității și lipsa de atenție a rezultatelor (https://www.talentsquare.com/blog/book-summary-the-five-dysfunctions-of-a-team/).
Pasiunea pentru organizații și echipe.
În fapt, pasiunea lui Patrick Lencioni pentru organizaţii şi echipe se reflectă în cărţi (şase titluri, dintre care cinci devenite bestseller), articole publicate în presă, conferinţe, seminarii şi activitatea de consultanţă. Iar “Cele cinci disfuncţionalități ale muncii în echipă” se află de multă vreme pe listele de bestselleruri publicate de New York Times, BusinessWeek, Wall Street Journal şi USA Today.
Egoul puternic și încrederea de sine
Autorul recunoaște faptul că orice echipă are nevoie de un lider, iar pentru a ajunge la acesta trebuie să găsești potențialul fiecărui membru al echipei. El aduce în prim plan o serie de situații cu care s-au confruntat liderii, cum le-au soluționat și ceea ce au învățat din ele.
Nu în ultimul rând Lencioni și nu numai el consideră că egoul reprezintă una dintre cele mai mari bariere în calea lucrului eficient pentru cel ce conduce oameni: erodează eficacitatea fiind o combinație între mândrie și îndoială de sine, oferind oamenilor o imagine distorsionată asupra importanței lor reale. Prin definiție, egoul nu ar trebui asociat leadershipului pentru că nu are nimic de-a face cu leadershipul autentic.
Lencioni atașează direct egoul membrilor echipei ca fiind cauza neatingerii rezultatelor la potențialul real al acesteia. Când vorbim însă despre egoul liderului rezultatele pot fi chiar dezastruoase. Egoul puternic și încrederea în sine dusă la nivelul aroganței reprezintă o combinație mortală pentru mediul de afaceri de astăzi în care lucrul la distanță și mecanismele colaborative din ce în ce mai provocatoare necesită o foarte bună coordonare și o empatie ridicată, iar așteptările clienților devin din ce în ce mai sofisticate.
În calitate de consultant şi orator marcant, Lencioni a lucrat cu mii de oameni cu funcţii executive în cadrul unor organizaţii din diferite domenii: tehnologie de vârf, universităţi, companii din topul Fortune 500 sau organizaţii nonprofit. Printre clienţii săi, se numără Southwest Airlines, Sam’s Club, AT&T, Bechtel, Cisco, Mitsubishi, Sprint, Microsoft, New York Life, Allstate, Visa şi FedEx. Înainte de a fonda The Table Group, a lucrat la firma de consultanţă în management Bain & Company, dar şi la Oracle Corporation şi Sybase, unde a fost vicepreşedinte cu atribuţii legate de dezvoltarea organizaţională. De asemenea, a făcut parte şi din Consiliul Director Naţional pentru Make-a-Wish Foundation of America, între 2000 şi 2003. Patrick Lencioni a fost citat de numeroase publicaţii de prestigiu (Fast Company, Inc. Magazine, USA Today, Entrepreneur şi Harvard Business Review).
Nu în ultimul rând, nu există “o cale mai bună de a ajuta o companie sa progreseze și să se dezvolte sănătos dect eliminând cauzele care stau la baza intrigilor de culise, a confuziei, a fluctuației de personal și, în general, a tuturor disfuncțiilor”, mai consideră Lencioni, la modul general.