Sinceritate, solidaritate și răbdare, virtuțile care au transformat o echipă în #ifmily
Pentru toate companiile, indiferent de mărime sau domeniul în care activează, ultimul an și jumătate a fost extrem de greu. Însă, pentru cele care au și linii de producție, perioada aceasta a fost o adevărată acrobație. Găsirea echilibrilui între siguranța angajaților și continuarea activității, cu tot ce presupune ea – riscuri sanitare, costuri suplimentare, aprovizionare mai greoaie și valorificare dependentă de mulți factori externi ‑ a însemnat o presiune suplimentară. Cum s‑a văzut și trăit pandemia într‑o fabrică, ce calități, ce practici, de valori și virtuți au ajutat echipele, am aflat de la Alina Rădulescu, Human Resources Manager ifm efector/ prover Sibiu, firmă producătoare și distribuitoare de senzori și sisteme de control, cu un colectiv de 540 salariați, din care 371, efectiv în producție.
Ce a însemnat, concret, pentru tine, în acest ultim an, „Îmi pasă de tine!”?
În primul rând a însemnat să am încredere în echipa mea și să transmit încredere prin deciziile pe care le‑am luat. Am învățat, practic, în echipă, să traversăm împreună o perioada marcată de nesiguranță și teamă. Dincolo de emoțiile asociate contextelor legate de job (pentru că, indiferent de nivelul de expertiză al fiecăruia, aceste emoții sunt firești și apar), nesiguranță și teamă pentru viața noastră și a celor dragi nouă, ne‑au provocat maxim trăirile și comportamentele.
Ca lider, care crezi că este „lucrul” cel mai de preț pe care l‑ai oferit oamenilor tăi?
Foarte multă răbdare și susținere în a decide fiecare pentru el, cum îi este mai confortabil fizic și psihic să lucreze în perioada pandemiei. Mă refer la mixul între office & home office. Astfel încât am avut perioade în care echipa a lucrat exclusiv de acasă, pe perioadă extinsă, apoi în sistem mixt, apoi în regim exclusiv la birou, toate aceste tranziții făcându‑se treptat și asumat, atunci când fiecare a simțit că este totalmente pregătit.
Ce măsuri/decizii efective ai luat pentru a te îngriji de sănătatea lor fizică? Dar mentală și emoțională?
Cumva paradoxal, deși am fost la distanță, am intensificat comunicarea și deschiderea unii față de alții, mai ales la nivel emoțional. Ședințele noastre au inclus nu doar taskuri și organizare, dar și news despre familie, prieteni și stările noastre. Am simțit că suntem solidari și empatici și dincolo de zona profesională. Și, foarte important, am continuat să ne bem cafeaua împreună în fiecare dimineață (chiar dacă asta s‑a întâmplat virtual) 🙂.
La nivel organizațional, linia de management a fost în permanență la birou, toate măsurile luate în context de pandemie au fost actualizate cu recurentă (săptămânal, dar și cu frecvență mai ridicată ‑ în funcție de dinamica situației la nivel de localitate și companie) și comunicate către toți colegii într‑un format oficial, standardizat, astfel încât să eliminăm eventuale dezinformări sau confuzii. Din fericire, datorită măsurilor de siguranță implementate și respectate de către toți colegii, în companie nu am avut focare de răspândire a virusului, toate cazurile au fost bine izolate și colegii au fost în siguranță. Am avut grijă să păstrăm o informare corectă și transparentă asupra situației din interiorul companiei, ca și anterior pandemiei, de altfel (colegii au fost informați în permanență despre numărul de cazuri active, despre măsurile de siguranță în vigoare, cât și despre noi măsuri implementate).
Dar financiară?
Cultura ifm este prin definiție una centrată pe starea de bine a angajaților săi, fie că ne referim la beneficiile oferite ‑ financiare, non‑financiare ‑ cât și în ceea ce privește atmosfera și mediul de lucru. Ne bucurăm să avem una dintre cele mai frumoase și moderne fabrici din Sibiu, cu un design interior deosebit și dotări de excepție: spații de relaxare, biblioteci, cofee‑cornere, cafea din partea casei, cantină cu meniu subvenționat 50%, terase, teren de volei, barbeque house etc. De asemenea, ne bucurăm să avem nu numai deplina susținere a managementului companiei, ci și implicarea directă în dezvoltarea de programe autentice de tip Employee Caring, derulate lunar (ex. asistență medicală și consiliere psihologică on site, evenimente de promovare a unui stil de viață sănătos, programe de susținere a sănătății prin sport și mișcare). În perioada de pandemie am știut că #ifmily – așa cum numim noi echipa noastră ‑ are nevoie de și mai multă susținere și grijă. Au fost investiții în primul rând în materiale sanitare și echipamente specifice măsurilor luate în pandemie (măști, dezinfectanți, termometre infraroșu, etc), toate acestea menite să asigure un mediu cât mai sigur pentru toți. De asemenea, ne‑am gândit permanent la sănătatea psihoemoțională și la nevoia de susținere și socializare, astfel am investit în crearea de evenimente online, în grup intern închis, care să ne țină aproape: am sărbătorit împreună, ne‑am jucat, am colaborat și am fost răsplătiți cu premii frumoase, de la ustensile de bucătărie, la echipamente de sport și vacanțe împreună cu familia. Chiar dacă nu am mai alăturat în anul pandemiei colegi noi, am continuat în schimb derularea programelor de training și dezvoltare personală și profesională, considerând că sunt esențiale pentru susținerea sănătății și motivației în echipe. Fiecare coleg a primit la final de an 2020 un bonus de 500 euro ‑ pentru a răsplăti efortul de a fi aproape companiei în condiții dificile. Am simțit nevoia să susținem direct nu numai colegii, ci și familiile și prietenii acestora, și, de ce nu, întreaga comunitatea locală, astfel încât am donat 50.000 euro Spitalului Județean Sibiu pentru achiziționarea unui pat ATI complet echipat. În prezent, continuăm investițiile în locația actuală din Sibiu. De asemenea, suntem pe punctul de a demara construcția celei de a doua fabrici ifm în Sibiu, în Zona Industrială Vest, în apropierea locației actuale.
Dacă ai avea la dispoziție trei cuvinte prin care să exprimi răspunsul oamenilor tăi la aceste măsuri/decizii, care ar fi acelea?
Ar fi mai multe. 🙂 Colegii noștri ne transmit mereu că se simt apreciați și în siguranță în ifm, ceea ce ne bucură. De asemenea sunt recunoscători pentru susținerea din partea managementului și a colegilor din echipele lor, pentru faptul că toată lumea își zâmbește, se salută și își spune poftă bună la masă, aspecte care pot părea banale, dar care arată că funcționăm sănătos, simplu și autentic, că împărtășim valori morale și educaționale esențiale. Colegii apreciază faptul că au fost nu numai securizați din punct de vedere al locului de muncă în timpul perioadei de pandemie ‑ perioada care, din păcate, știm că a afectat bugetele multor companii ‑ dar și că au încredere că vor fi susținuți în continuare de către companie. În plus, ceea ce e mai important este că toate acțiunile menționate mai sus au generat motivație în a ajuta la rândul lor pe alții, a fi mai solidari și mai compasionali.
Care e „lucrul” cel mai de preț pe care l‑ai primit, în acest ultim an, din partea oamenilor tăi, a organizației tale?
Înțelegere. Nu pot să nu alătur și empatia și sprijinul efectiv. 🙂
Cum ai reușit, în acest an atât de dificil, să‑ți ții oamenii implicați, angajați, motivați, dedicați businessului?
Îndrăznesc să cred că pot extinde mesajul și în numele colegilor mei, manageri de departamente și team leaderi ‑ cred că am reușit fiind autentici în comportament, transparenți în comunicare, manifestând grijă, compasiune și empatie unii față de alții. Mottoul care ne‑a însoțit, de altfel, mesajele oficiale de comunicare în perioada pandemiei a fost: „Avem grijă unii de alții”. Și chiar o facem.
Care sunt valorile și principiile care v‑au ușurat misiunea de a rămâne și performa împreună?
Integritate, colaborare, loialitate și respect, manifestate pe toate palierele de interacțiune. Pentru ifm stabilitatea echipei este un obiectiv important. Ne focusam mult în această direcție, de a fi împreună într‑un stil colaborativ și nu competitiv, precum și de a ne baza unii pe alții pe termen lung. Ne bucurăm mult că toate acțiunile noastre au avut un corolar deosebit în acești ani dificili de pandemie, cele două companii ifm Sibiu obținând certificarea TopEmployer 2021 din partea TopEmployer Institute, organizație globală de audit și certificare, care premiază excelența în practicile de resurse umane ale celor mai buni angajatori la nivel mondial.
Un mesaj pentru oamenii tăi.. Nu pot decât să le mulțumesc că suntem mai mult decât o echipă, suntem #ifmily și că împreună creștem în siguranță. 🙂
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 272
Pentru abonare, click aici