Cele trei lucruri esențiale de care liderii au nevoie ca să creeze insule de normalitate
Harry Meintassis, Country Managing Partner, Korn Ferry Hay Group, ne spune care sunt cele trei lucruri esențiale de care liderii au nevoie ca să creeze insule de normalitate:
1. Liderii ar trebui să se adapteze
Există un mit conform căruia liderii sunt eroi, figuri atotputernice care dețin toate răspunsurile. În realitate, rolul liderului este acela de a genera și de a susține performanță, creând contextul potrivit și dând direcția. În acest model, liderul este partener al fiecărui stakeholder și are grijă ca relațiile dintre organizație și fiecare individ să se bazeze pe încredere și pe dezvoltarea reciprocă. Liderul ar trebui să devină mentorul care dă viață unei misiuni în care oamenii cred și care construiește o cultură a responsabilității colective. Liderii înțelepți știu că relația cu job-ul trebuie să fie una sănătoasă. Încrederea este în scădere în cadrul organizațiilor și singura modalitate prin care vom putea rezolva această prob lemă este atunci când liderii își vor schimba radical stilul și focus-ul.
2. Recunoașterea schimbă jocul
Este vorba despre umanizarea locului de muncă. Să nu uităm că liderul este cel care creează cultura (conform cercetărilor, impactul liderilor asupra culturii și motivației este de până la 70%). Nu găsim răspuns doar în urmărirea rezultatelor de business în sine. Și aici apare paradoxul: accentul excesiv doar pe măsurarea și răsplătirea „rezultatelor“ este contraproductiv! Culturile performante hrănesc motivația angajaților prin grijă profundă pentru individ și echipă. În aceste culturi, oamenii nu sunt tratați impersonal, doar ca un set de active care trebuie „gestionate“ și „optimizate“!
Oamenii au nevoie de un scop și de libertate, de un mediu sigur în care pot fi ei înșiși. Ei își doresc să primească recunoaștere, să se poată dezvolta, să fie motivați și să își atingă potențialul.
Liderii cu viziune privesc dincolo de indicatorii lunari sau trimestriali. În această paradigmă, în loc să privească partea goală a paharului și să scoată în evidență ce lipsește, acești lideri fac dovada unei mentalități centrate pe punctele forte, pe creștere și pe ce este posibil. Scot în evidență oportunitățile de învățare și punctele forte ale indivizilor și ale echipelor și mobilizează resursele din organizații. Ei reușesc să transforme organizațiile renunțând la poziția clasică de putere (să comand și să controlez) și construind de pe o poziție a misiunii comune, a punctelor forte de care suntem mândri. Spre exemplu, Satya Nadella, CEO Microsoft, a reinventat cultura organizației punând accent pe comportamentele pozitive: învățare, adaptabilitate și empatie în relația cu toți partenerii.
3. O misiune la care merită să aderi și de care să îți pese
Avem nevoie de o nouă paradigmă de leadership. Și totul începe cu liderul, cu conștientizarea faptului că leadership înseamnă să te gândești la celălalt – asta înseamnă empatie profundă. Să ne dăm seama că nu angajăm și gestionăm profesioniști, ci oameni cu personalități, cu visuri, talentați și cu valori. Liderii ar trebui să fie mentori, nu poli de putere sau deținători de titulaturi. Astfel, ei sunt în întregime responsabili nu doar de bugetul de venituri și cheltuieli, ci și de crearea unei comunități generatoare de valoare la toate nivelurile organizației!
Din aceeași serie:
Articol preluat din numărul 257/mai 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.