Unde se opreşte prietenia dintre un manager şi subordonaţi?
Prietenia dintre un manager şi subordonaţii lui este o capcană? Toţi angajaţii şi-au detestat la un moment dat şeful şi au promis că atunci când vor ajunge într-o poziţie de conducere vor fi buni şi prietenoşi cu toţi colegii. Însă primul lucru pe care un manager trebuie să îl înţeleagă este că nu poate fi prieten cu toată lumea. Poziţia ta cere autoritate, iar oamenii trebuie să îţi dea socoteală.
Mihaela Paraschiv, Training Programs Manager la Stand for Development, ne propune să luăm analiza de la coadă. Şi să stabilim ce este de fapt o relaţie de prietenie?
„Prietenia este o legătură cu o componentă afectivă semnificativă, care trece de graniţele unei simple “asocieri”. Ce ai face pentru prietenul tău? Îl ajuţi la nevoie, te distrezi împreună cu el, îi împărtăşeşti vise şi idei intime/personale, îi ierţi greşeli de cele mai multe ori fără să ceri socoteală, îl accepţi aşa cum este”, spune Mihaela Paraschiv.
Trainerul face o clarificare şi spune care dintre aceste atribute ale prieteniei la serviciu. De exemplu, atmosfera bună, întrajutorarea sau împărtăşirea ideilor pot fi aplicate şi sunt valabile.
„Dar ele nu pot încalca alte dimensiuni mai importante ale relaţiei, cum ar fi aceea că fiecare ne facem treaba orice ar fi. Iar eu, managerul, nu doar am dreptul, dar trebuie să iau măsuri dacă cei din echipă nu fac ce se aşteaptă de la ei. Aici iertarea şi acceptarea necondiţionate nu îşi au locul. Din acest punct de vedere, o prietenie în sensul de mai sus nu e oportună”, consideră Mihaela Paraschiv.
Diferenţele faţă de o prietenie clasică apar atunci când încep ghidarea, responsabilizarea, monitorizarea şi corecţia. În acest punct, relaţia se dezechilibrează şi nu mai putem vorbi despre prietenie în sens clasic, mai explică trainerul.
Am stat de vorbă şi cu un manager foarte implicat şi… prietenos. Mihai Pătraşcu este CEO al Evomag. 70% din echipa sa de management este formată din oameni vechi în companie.
„Relaţia cu oamenii vechi, pentru mine este foarte importantă şi poate să ajungă la nivelul de relaţie de familie. Facem team building-uri împreună şi cu familia lor sau a mea, ne petrecem, atunci când ne permitem, timpul împreună”, a declarat Mihai Pătraşcu pentru Revista CARIERE.
De 11 ani, antreprenorul a păstrat aproape toţi oamenii cu care lucrează. Ne-a spus că i-a plăcut să ia pulsul fiecărui departament, să simtă ceea ce simt şi angajaţii.
„Ce-i drept am avut cazuri, şi este normal, de oameni care au înţeles această apropiere şi prietenie puţin greşit. Sunt persoane până în 25-27 ani, care înţeleg altfel o apropiere a unei persoane de decizie şi poate au fost prea prietenoşi, poate în şedinţe au fost puţin mai vehemenţi sau hotărâţi, deşi poate nu ştiau problema aşa de mult în detaliu şi nici experienţa nu îi ajută foarte mult. Pentru aceştia, în particular, m-am reconfigurat, dar nu mi-am schimbat atitudinea faţă de toate persoanele cu care lucrez”, spune Mihai Pătraşcu.
Reconfigurarea, crede managerul, vine prin discuţie deschisă şi cu argumente ce aduc relaţia pe linia normală şi bazată pe rezultate şi valori.
„Ştiu că de multe ori mi se comunica să nu mai fiu aşa apropiat căci îmi afectează productivitatea, dar al doilea creier al meu, adică feeling-ul, mi-a spus că fac bine, şi se pare că până acum mi-a reuşit. În cazul meu, lucrurile transparente, apropiate, umane, mi-au adus beneficii, ne-a mărturist Mihai Pătraşcu.
Dacă Mihai Pătraşcu reprezintă un caz fericit, coachul Lilia Dicu ne-a explicat de ce este riscantă o prietenie între un manager şi subordonaţii lui.
„Inevitabil, mai ales în zilele noastre, transgresările dintre un rol și altul se întâmplă deseori. E chiar firesc – lucrurile nu sunt delimitate strict, nu e o contabilitate ca în farmacie. Omul, în general, nu e trunchiat, ci e o ființă holistică, ceea ce înseamnă că el vine cu credințele, valorile și chiar rănile lui și într-un plan, dar și în celălalt. Există riscul ca una dintre aceste relații (cea de prietenie sau cea profesională) să fie afectată la un moment dat. De aceea, e necesar să știi și să îți asumi această transgresare.”, a declarat Lilia Dicu pentru Revista CARIERE.
Coachul crede că ceea ce e esențial este să ne respectăm și să cunoaștem lucruri unii despre alții. Cine suntem, ce contează pentru fiecare dintre noi, să punem lucruri la comun fără judecată și într-un spațiu autentic, de acceptare.
„Orice relație profesională de succes, orice relație caldă se bazează pe autenticitate și onestitate – asta nu merge, însă, până la intimitate. Relațiile pot fi personale, însă, dacă ajung foarte intime, atunci e bine să ne putem asuma riscurile viitoare”, mai spune Lilia Dicu.
Inc.com oferă şi câteva motive pentru care managerii ar trebui să menţină o oarecare distanţă faţă de oamenii care îţi sunt subordonaţi.
Nu vei fi echitabil
E normal să nu poţi fi la fel de prieten cu toată lumea. Iar oamenii din echipă vor crede că îţi favorizezi prietenul. Şi chiar dacă tu nu vrei, este foarte posibil ca asta să se întâmple, ceea ce nu este echitabil faţă de ceilalţi.
Nu vei fi luat în serios
O atitudine prea prietenoasă îi poate determina pe cei din echipa ta să nu te ia în serios. Să nu te mire atunci când nu vor face ceea ce le ceri sau vor da ochii peste cap atunci când nu sunt de acord cu tine. Bonus, nici nu vei reuşi să îndrepţi această atitudine.
Se complică relaţia de prietenie
Prieteniile presupun egalitate. Când dictezi lucruri importante în viaţa angajatului tău, promovări şi responsabilităţi, acest lucru se schimbă, se complică.
Problemele personale vor pune frână organizaţiei
Empatia este o calitate importantă, dar atunci când o duci prea departe, poţi pune în pericol operaţiunile organizaţiei tale. Este grozav să îţi susţii şi să suferi alături de prietenii tăi, dar atunci când eşti mai puţin productiv la serviciu, devine o problemă.
Va fi greu să promovezi un prieten fără să fii părtinitor şi subiectiv şi va fi şi mai greu să îl concediezi.
Aşadar, fii prietenos, dar nu trece în plan personal prietenia. Poţi menţine o atmosferă destinsă şi relaxată la job, dar nu e obligatoriu să te placă toată lumea. E mai bine să pierzi concursul de popularitate de la birou decât să pierzi un prieten.
„Cât de prieten poţi să fii cu cei din echipa? Cât de prieten vrei atâta timp cât nu uiţi că, în primul rând, relaţia trebuie să fie orientată pe atingerea rezultatelor”, concluzionează Mihaela Paraschiv .