Zenaida Cremeneanu: Viitorul resurselor umane este digital, bazat pe soluții tehnice flexibile
Să lucrezi în domeniul Resurselor Umane nu este chiar simplu, având în vedere transformările care au loc constant pe piața muncii. Însă, un lucru este cert: atunci când munca îți este ghidată de pasiune, reușești să te adaptezi mereu provocărilor care apar.
Cu o experiență de aproape 20 de ani în domeniul Resurselor Umane, Zenaida Cremeneanu (foto) – Head of H2R Global Business Services, Siemens România, spune că cele mai importante lecții în această meserie, le înveți de la oameni.
Pentru ea, la fel ca pentru mulți dintre noi, anul trecut s-a derulat sub presiune, cu multe temeri și s-a finalizat în expectativă, însă, pe întreg parcursul acestuia, s-a putut baza pe sprijinul din partea echipei, „care a înțeles că trebuie să reacționeze rapid, să fie flexibilă și receptivă la nou”, dar și pe infrastructura companiei „care ne-a furnizat în timp record soluții operationale de lucru și o bună coordonare a activității, astfel încât sănătatea și siguranța angajaților să fie pe primul loc”.
Provocările nu au încetat să apară, însă motivația de a continua activitatea în noul mod de lucru a venit, în primul rând, din necesitate, dar și din dorința de a-și proteja familia și pe cei dragi. Digitalizarea făcea deja parte din prioritățile Siemens, iar acest lucru a fost cu atât mai benefic cu cât, în această perioadă, au reușit să dezvolte o soluție digitală care poate răspunde unor subiecte ce țin de HR. Așadar, aplicația bazată pe interactivitate și învățare continuă, facilitate de inteligența artificială, este o aplicație Siemens similară cu Siri sau Alexa. A fost o muncă de echipă în care oamenii s-au implicat cu plăcere și astfel a rezultat un instrument care nu își propune să înlocuiască specialistul de HR, ci doar să îl scutească de rutină, întrebări repetitive, activități consumatoare de timp și energie.
Zina, cum îi spun colegii, susține că pentru a coordona o echipă este nevoie de mai mult decât stabilirea unor termene de finalizare sau distribuirea sarcinilor. “Este la fel de important ca oamenii să știe că ești lângă ei atunci când ceva nu merge bine, că le poți răspunde la întrebări în scurt timp și că le oferi soluții”. În același timp, trebuie să îi provoci să gasească singuri rezolvări, punându-le la dispoziție instrumentele de care au nevoie pentru a-și desfășura activitatea, întrucât “este bine ca oamenii să își asume munca, indiferent de locul unde se află”.
Cu toate acestea, Zina ne-a spus că lecțiile cele mai importante în domeniul HR le-a învățat, bineînțeles, de la oameni. În ciuda situației neobișnuite, pandemia i-a demonstrat că vulnerabilitatea asumată îi poate face pe oameni mai puternici, că atunci când ei primesc sau oferă suport în momente de criză, se pot apropia unii de ceilalți în moduri în care nici măcar socializarea zilnică nu a putut să o realizeze înainte: “Sunt recunoscătoare că lucrez într-o organizație ca Siemens cu oameni responsabili și empatici, care au colaborat în așa fel încât activitatea să se desfășoare în siguranță”.
Când vorbește despre 2021, spune că acest an va însemna adaptarea la schimbarea continuă, transformări pe care trebuie să le asimilăm rapid. Astfel, “trebuie să găsim soluții tehnice flexibile și de comunicare cu adevărat eficientă, care să implice regândirea relațiilor interumane”. Este optimistă și ne spune că nu pot apărea obstacole de nedepășit, iar oamenii au resurse interioare nevalorificate, care pot ieși la suprafață mai ales în momentele cheie.
Pandemia i-a adus pe oameni mai aproape de adevărul de care erau poate mai puțin conștienți până acum: job-ul ocupă cea mai mare a timpului. Zenaida susține că nu este simplu să îți găsești echilibrul între viața personală și cea profesională, de accea este nevoie constantă de efort, cunoștințe și răbdare. Nu crede că această criză a transformat-o neapărat, iar faptul că a avut rezultate la fel de bune ca și în perioada precedentă, că a reușit, împreună cu echipa, să îmbunătățească procese interne, și că angajații le-au apreciat efortul, reprezintă pentru ea certitudinea că toată munca a meritat.
Această perioadă fost despre curaj și încredere în oamenii de lângă ea și nu numai: “nu mai e timp pentru teoria conform căreia încrederea se câștigă, acum este vorba despre încrederea care se acordă”. Dar „depinde foarte mult de ceea ce oamenii aleg să facă cu ea, întrucât aceasta devine un filtru al calităților umane și profesionale”. Totodată, este nevoie de curaj pentru a ne accepta așa cum suntem, curaj să ne adaptăm la situații noi, să acceptăm schimbarea și să fim autentici.
Cât privește perioada următoare, sănătatea și siguranța sunt puse pe primul loc de către Zina, care își dorește să continue să acceseze informații de calitate, să fie deschisă schimbărilor și să se înconjure de oamenii care chiar fac lucrurile să se întâmple.
#ChooseToChallenge #DigitalHR