Ce merită învățat? Ministrul Daniel David: Un profesor bun îl ajută pe elev să răspundă la trei întrebări: ce știu, ce știu să fac și de ce e important ceea ce am învățat

Joi, 2 octombrie, Avenor College a dat startul unei noi ediții din seria conferințelor „Ce merită învățat?”, un proiect educațional și cultural prin care școala își propune să aducă în fața comunității personalități marcante ale lumii academice și sociale, în dialoguri menite să inspire reflecție și schimbare. Invitatul principal al primei întâlniri din acest an școlar a fost prof. univ. dr. Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării și specialist în psihologie cognitivă la nivel internațional.
Cine suntem, ce contează, ce învățăm unii de la alții?
Evenimentul, găzduit la Avenor Arena, a fost deschis de Diana Segărceanu, co-fondator și director executiv Avenor College, care a subliniat relevanța culturală și socială a întrebărilor ce dau tonul conferinței: „Cine suntem noi ca români? Ce contează cu adevărat? Ce învățăm unii de la alții?”. Pornind de la reflecțiile inspirate de volumul „Psihologia poporului român”, Diana Segărceanu a atras atenția asupra importanței contextului cultural și psihologic în formarea competențelor și a prezentat proiectele educaționale prin care Avenor își asumă rolul de actor activ în schimbarea școlii românești, de la parteneriate cu școli din comunități vulnerabile, până la statutul de „școală-pilot” pentru gimnaziu.
Opt competențe pentru un viitor incert

Foto: Ministrul Daniel David la evenimentul Avenor College
În intervenția sa, profesorul Daniel David a pus accent pe competențele cheie care ar trebui să structureze parcursul educațional al fiecărui copil. „Nu știm cum va arăta piața muncii peste 10 sau 15 ani. Dar dacă reușim să construim la elevii noștri cele opt competențe fundamentale, vom avea certitudinea că se pot adapta și vor putea chiar să modeleze viitorul”, a subliniat ministrul.
Cele opt competențe menționate de către Daniel David includ: comunicarea în limba maternă și în limbi străine, gândirea STEM, competențele digitale, educația civică și democratică, autocunoașterea și inteligența emoțională, capacitatea de a învăța să înveți, spiritul antreprenorial, precum și sensibilitatea culturală și artistică.
Profesorul a insistat asupra faptului că aceste competențe nu pot fi dezvoltate izolat, ci printr-o abordare integrată, care îmbină cunoștințele declarative (teoria), procedurale (abilitățile practice) și valorile. „Un profesor bun este acela la a cărui oră elevul poate răspunde la trei întrebări esențiale: ce știu, ce știu să fac și de ce e important ceea ce am învățat”, a punctat Daniel David.
Valori personale ca ancoră în schimbare
Inspirat de teoriile lui Martin Seligman, profesorul a subliniat importanța unui set de valori cardinale care să confere sens și echilibru vieții. „Dacă fiecare dintre noi și-ar defini două-trei valori fundamentale și ar acționa constant în acord cu ele, am trăi o viață cu semnificație. E simplu, nu costă nimic, dar presupune onestitate și coerență”, a spus el.
Această ancoră în valori personale devine cu atât mai importantă într-un sistem educațional aflat în tranziție, unde schimbările de paradigmă provoacă tensiuni și rezistențe. „Dacă nu mi-aș fi asumat propriile valori, probabil că aș fi renunțat deja la mandatul de ministru”, a mărturisit profesorul.
O comunitate educațională deschisă dialogului
Conferința a adus laolaltă părinți, profesori, elevi și invitați din mediul educațional național și internațional, între care și un grup de directori de școli din Australia, aflați într-un turneu de documentare în Europa. Dana Papadima, director educațional al Avenor College și moderatoarea evenimentului, a invitat publicul să adreseze întrebări curajoase și să caute răspunsuri personale la dilema centrală: „Ce merită învățat?”.
Atmosfera a fost una de reflecție și de schimb de idei, dar și de angajament colectiv. „La finalul acestei întâlniri vom avea cel puțin 200 de idei noi”, a spus Diana Segarceanu.
CITEȘTE ȘI: Ce spune haosul din folderele tale despre haosul din fluxul de lucru
Foto: ID 357739593 ©LCVA | Dreamstime.com