Cum văd analiștii fiscali găzduirea firmelor de către Poștă | Bența: Se va găsi cineva să speculeze legea

Poșta Română a anunțat, recent, lansarea unui serviciu care le permite antreprenorilor să își înființeze sediul social într-un oficiu poștal. Proiectul vine în aceeași perioadă în care Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a declanșat Operațiunea „Cuibul cu Fantome”, o amplă campanie de controale la firmele care împart aceeași adresă de sediu social, uneori cu zeci sau sute de alte entități juridice.
ANAF a descoperit, de altfel, un caz extrem: 1.500 de companii înregistrate la aceeași adresă, potrivit anunțului făcut de instituție.
Această suprapunere între inițiativa Poștei Române și demersul ANAF generează o întrebare firească: se poate ajunge în situația în care să fie verificate, în viitor, inclusiv sediile Poștei?
„Mai întâi trebuie să plecăm de la cadrul normativ existent prin care o societate poate să aibă sediul într-o incintă, iar în aceeași incintă pot exista și alte sedii cu condiția ca acestea să desfășoare activitate autorizată la domiciliul terților. De exemplu, un antreprenor își poate face zece firme în aceeași cameră, dar acestea trebuie să lucreze la sediul beneficiarilor. Aceasta este realitatea normativă de astăzi. Când s-a adus în discuție o astfel de reglementare, după doi-trei ani, s-a făcut tocmai pentru a sprijini mica inițiativă a celor care își înființau firme noi“, a explicat, pentru Revista CARIERE, Adrian Bența, consultant fiscal.
Bența atrage atenția că deși există riscul ca unii să speculeze prevederile legale în mod rău intenționat, această situație trebuie gestionată ferm de către autorități.
„Faptul că se speculează această prevedere normativă de către oameni rău intenționați trebuie combătut, iar asta este treaba ANAF-ului să intervină și să combată astfel de situații. De asemenea, trebuia să se țină cont că astfel de situații pot exista, probabil chiar și la Poștă. Însă prezumția de la care plecăm este că s-a dorit încurajarea micilor afaceri la începutul activității. Desigur, se va găsi întotdeauna cineva care să speculeze legea în favoarea sa. Când acest lucru se întâmplă în interiorul legii, nu avem motive să ne supărăm, dar atunci când este vorba despre încălcarea legii, adică să nu-ți plătești taxele datorate statului român, atunci trebuie să intervină ANAF sau alte autorități abilitate”, a adăugat consultantul fiscal.
Analist: Cei cu risc fiscal trebuie raportați
Emilian Duca, analist fiscal, subliniază, la rândul său, că multe afaceri la început de drum nu au resursele financiare necesare ca să plătească chirie încă din primele etape.
„Facilitățile precum posibilitatea de a-ți înființa sediul social în oficiile Poștei Române reprezintă un sprijin real pentru antreprenori, ajutându-i să pornească afacerea fără presiunea costurilor mari inițiale”, explică el.
Duca atrage atenția că serviciile oferite de Poșta Română ar trebui văzute ca o oportunitate pentru investitori, nu ca un motiv de suspiciune. Totuși, el subliniază necesitatea unor controale mai stricte la nivelul Registrului Comerțului:
„Toți cei cu risc fiscal trebuie identificați și raportați imediat, în momentul în care își înregistrează firmele. Este nevoie de o abordare proactivă, nu reactivă, a autorităților fiscale”, este de părere specialistul.
Potrivit lui Emilian Duca, în România există un număr redus de antreprenori, în mare parte din cauza unui climat nefavorabil pentru afaceri:
„Oamenii sunt descurajați de modul în care statul gestionează procesul de a face afaceri. Anchetele, precum aceasta, și controalele excesive nu sunt soluția. Soluția reală este să se intervină de la început, încă din momentul înregistrării firmelor, pentru a preveni problemele”, conchide analistul fiscal.
Foto: ID 232915556 © Unquintu | Dreamstime.com