Romania Business Leaders: România are nevoie de un pact pentru stabilitate fiscală, nu de experimente riscante în impozitare

Fundația Romanian Business Leaders (RBL) avertizează că renunțarea la cota unică de impozitare ar reprezenta „o eroare strategică majoră, cu consecințe devastatoare” pentru economia României. Organizația solicită un pact național pentru stabilitate fiscală și atrage atenția că adevărata problemă nu este structura impozitelor, ci colectarea deficitară și cheltuirea ineficientă a banului public.
„România are nevoie de un pact pentru stabilitate fiscală, nu de experimente riscante în impozitare!”, transmit reprezentanții RBL.
Cota unică – pilonul stabilității economice în ultimii 20 de ani
Potrivit RBL, cota unică nu este doar o măsură fiscală, este un simbol al predictibilității și al unui angajament ferm față de mediul de afaceri și contribuabili.
„Timp de două decenii, cota unică a funcționat ca un simbol al predictibilității și al unui angajament ferm al statului față de mediul de afaceri și contribuabili. Alegerea acum trebuie să fie clară: mizăm pe o rețetă de succes dovedită, care a generat creștere și a atras investiții, sau ne aventurăm într-un experiment fiscal riscant care va alunga capitalul, va pedepsi performanța și va accelera exodul specialiștilor?”, subliniază organizația.
Rezultatele concrete ale cotei unice
RBL arată că datele economice confirmă succesul acestui sistem:
- Creșterea investițiilor străine directe – după reforma fiscală din 2005, media anuală a investițiilor străine a crescut de la 2,6 miliarde de euro (2000-2004) la peste 7,5 miliarde de euro (2005-2008).
- Stimularea antreprenoriatului – numărul companiilor active a crescut cu peste 153% între 2004 și 2022.
- Reducerea economiei subterane – nivelul rezonabil al impozitării a redus tentația muncii „la negru” și a evaziunii fiscale.
De ce impozitarea progresivă nu este soluția
RBL respinge ideea că un sistem progresiv ar aduce echitate socială și venituri bugetare mai mari. „Adevărata dreptate socială nu înseamnă a lua mai mult de la cei performanți, ci a crea o economie dinamică în care toți cetățenii au șansa de a prospera. Cota unică, stimulând creșterea economică și crearea de locuri de muncă, este sistemul care generează aceste oportunități”.
Riscurile impozitării progresive
Organizația atrage atenția asupra efectelor negative directe:
- Creșterea evaziunii fiscale și a muncii la negru;
- Migrarea către forme de optimizare fiscală, erodează baza de impozitare;
- Accelerarea exodului specialiștilor din domenii strategice precum IT, sănătate și inginerie.
Problema reală: colectarea slabă și risipa bugetară
RBL subliniază că adevărata provocare nu este procentul de impozitare, ci incapacitatea statului de a colecta eficient taxele.
„România are unul dintre cele mai mari deficite de încasare a TVA din Uniunea Europeană, o gaură de zeci de miliarde de lei anual. A propune implementarea unui sistem fiscal mult mai complicat unei agenții care deja sub-performează cronic în administrarea unui sistem simplu este o direcție periculoasă”, avertizează organizația.
Soluțiile propuse de RBL
Fundația propune un plan în trei pași:
- Menținerea și consolidarea cotei unice ca decizie strategică pe termen lung;
- Modernizarea radicală a ANAF și digitalizarea completă a proceselor (e-Factura, SAF-T, e-Transport);
- Disciplină strictă în cheltuielile publice, cu bugetare pe bază de performanță și reformă în companiile de stat.
CITEȘTE ȘI: Ce-și doresc cu adevărat angajații | STUDIU
Foto: ID 211504889 | Account ©Andrey Popov | Dreamstime.com