Impactul schimbărilor. Valori și calități umane pe care contăm în lunga distanțare socială
De-a lungul istoriei, omenirea a trecut prin tot felul de crize. De fiecare dată au fost pierderi financiare, au fost victime, dar, în întregul ei, umanitatea a rezistat.
Ultimii 20 de ani par să ne supună însă din ce în ce mai des la teste. Criza financiară, economică ori socială, criza climatică, conflictele armate, terorismul, migrația sunt realități cu care ne confruntăm deja zi de zi. Niciuna însă atât de dură precum pandemia de coronavirus, care a generat o criză globală de sănătate, catalogată de mulți psihologi și sociologi drept testul suprem al umanității. Pentru că pandemia aceasta a reușit să scoată la suprafață nu doar ce are mai bun, ci și ce are mai rău umanitatea.
Așadar, cum ne remodelăm social, organizațional și individual, astfel încât să depășim șocul sanitar, economic, social și emoțional?
Cum ne schimbăm prioritățile astfel încât să ne păstrăm compasul moral, dar și să profităm de toate oportunitățile pe care le aduce schimbarea?
Cum păstrăm în echilibru ecosistemul uman, relațiile interumane, controlul gândurilor și sentimentelor în această perioadă în care recomandarea prioritară este păstrarea distanțării sociale?
Cum gestionăm restricțiile de mobilitate? Până unde ne putem refugia în mediul virtual, cu ce beneficii, cu ce costuri?
Cum putem deveni mai abili și mai agili în fața crizelor, cum ne construim și păstrăm reziliența?
Sunt întrebări esențiale pentru această perioadă, la care am căutat răspunsuri alături de invitații noștri în ediția nr. 268 a Revistei CARIERE, ce are ca titlu de copertă ”Anotimpul regăsirii noastre”, iar ca temă centrală ”Valori și calități umane pe care contăm în lunga distanțare socială”.
Iată ce puteți citi în această ediție!
Încredere, rațiune și credință. Editorialul acestei ediții este despre trei lucruri extrem de importante în aceste vremuri, pe care autoarea, Cati Lupașcu, Redactorul-șef al publicației, și le pune în rucsacul ipotetic cu care pleacă la drum în fiecare dimineață. Un drum anevoios, care însă nu e nici despre reguli, nici despre constrângeri, ci despre a ajunge la capăt împreună.
Intrăm apoi abrupt în tema centrală a ediției cu o incursiune printre transformările omului postmodern în acest început al secolului XXI, culminând cu schimbările generate de pandemia COVID-19. Vă recomandăm, așadar, un articol de mare încărcătură informațională, Revoluția digitală și nașterea omului orizontal, ce poartă semnătura lui Dorin Bodea, Founder and General Manager, Result Development.
Despre cum ne păstrăm compasul moral și grija în interacțiunea umană, în această perioadă în care distanțarea socială e cuvântul cheie, aflăm de la Ramona Grigore, HR Director Alpha Bank România, în articolul care a și dat coperta acestei ediții, Anotimpul regăsirii noastre.
Și de această dată, rubrica Work Life Choices are un invitat de marcă, Dominic Samuel Fritz, noul primar al Timișoarei, într-un interviu de excepție, o adevărată lecție de bună educație, bun simț și bună guvernare.
Sub fiecare mască e un suflet!, atrage atenția Nevenca Doca, People Experience Senior Executive Director Banca Transilvania, într-un articol despre noile obiceiuri care ne ajută să diminuăm răspândirea virusului, și care, destul de probabil, vor rămâne cu noi, în societate, și după ce pericolul pandemic va dispărea.
Vă recomandăm apoi o lecție despre diversitate, despre ceea ce ține unită o organizație cu o forță de muncă diversă, provenită din toate colțurile lumii. La ”catedră” este Silke Muenster, Chief Diversity Officer în cadrul Philip Morris International (PMI).
Vă facem cunoștință apoi cu Ema, noua colegă digitală din echipa de Resurse Umane a Carrefour România, practic prima interfață de chatbot de recrutare de pe piața din România, care ghidează candidații și îi acompaniază pas cu pas pentru a ajunge cât mai rapid și mai simplu la job-ul dorit.
Paginile 28 și 29 sunt alocate unei mari sărbători și celor mai frumoase povești despre 15 ani de Kaufland România.
Articolul central al ediției, Cover Story supune dezbarerii același subiect, Valori și calități umane pe care contăm în lunga distanțare socială, însă din trei perspective: sociologică, filosofică și prin prisma neuroștiințelor. Și de această dată aducem în fața dumneavoastră trei nume grele din cele trei domenii: prof. dr. Bogdan Voicu, sociolog, cercetător ştiinţific la Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii din cadrul Academiei Române și profesor asociat la Catedra de Sociologie a Universității Lucian Blaga din Sibiu; Bogdan Olaru, cercetător științific la Institutul de Cercetări Economice și Sociale al Academiei Române, Filiala Iași; și prof. dr. Andrei C. Miu, titularul cursurilor de neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.
Despre Puterea valorilor vorbește apoi Madi Rădulescu, Managing Partner. MMM Consulting, iar despre Reguli și obiceiuri în vremuri de criză, Adrian Stanciu, Lector și Decan la Maastricht School of Management. Georgeta Dendrino, Managing Director la Interact, ne explică de ce pare atât de lungdrumul De la adaptare la schimbare, iar Mihaela Feodorof, care ar putea fi motivele pentru care ai accepta o schimbare, De drag, de frică, pentru bani!
Fiecare popor rezistă, depășește obstacole și evoluează „pe mâna lui”, atenționează Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest & Ken Blanchard Romania, ghidându-se după faptul că umanitatea are ritmul și tiparele ei, dar are și caracteristici care ne dau speranță.
În paginile următoare, vă propunem din nou o incursiune, de data aceasta De la socializarea fizică la cea digitală, semnată Sorina Faier, managing partner Elite Searchers, care trece în revistă oportunitățile, beneficiile și efectele pe termen lung.
Închidem acest capitol al ediției cu 2020: De la normalitate la distopie şi înapoi, sub semnătura cercetătorului George T. Şipoş, consultant de strategie globală pentru instituţii de învăţământ superior şi pentru mediul de afaceri, precum şi specialist în angajament internaţional.
Școala online, o provocare educațională, dar și psihologică, pentru triunghiul elev-părinte-profesor este subiectul pe care vi-l propune în rubrica Kids Management, Lenke Iuhos, psiholog şcolar şi consilier educaţional, fondatoarea suportului de training personal şi profesional numit LI Academy. După care, Beti Toma, Head of Qualitative Department, în cadrul Reveal Marketing Research, vă pune pe masă rezultatele unui studiu Emoțiile și prioritățile românilor, oglinda evoluției crizei din sănătate.
Și pentru că aminteam de emoții, ultima parte a acestei ediții este dedicată strict acestui domeniu și a reacțiilor creierului uman în fața crizelor. De exemplu, știați că mintea noastră “vede” un chip complet chiar dacă el e acoperit de o mască? Dar că zone mari din creierul nostru se ocupă de milioane de ani cu gestionarea, interpretarea și categorisirea fețelor semenilor noștri? De ce și cum, aflați în rubrica Brain Story, și articolul Cu mască sau fără mască?, ce poartă semnătura dr. Anne Pleșuvescu.
Despre Pandemia emoțională și Ghidul ei de supraviețuire scrie Yolanda Crețescu, psiholog clinician și psihoterapeut adlerian, președintele Asociației Happy Minds și inițiatoarea proiectului depreHUB. pentru ca ultimul articol al acestei ediții să pună punctul pe ”i”. Cumva, parafrazându-l pe Marin Sorescu, am putea introduce rubrica BRAIN AND SOCIAL DISTANCING cu o formulare de genul: și pentru că toate acestea (comportamente, atitudini, reacții etc) trebuia să poarte un nume… li s-a spus NEURONI-OGLINDĂ. Cine sunt și ce fac Neuronii-oglindă, misterioasele celule care ne țin empatici și uniți în lunga distanțare socială, explică psihologul Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).
Aceasta este ediția 268 a Revistei CARIERE, penultima din acest an atât de greu. Urmează #CARIERE269!
Până atunci, aveți grijă de voi! La bună citire!
Pentru abonare, click aici