Angajator în 2023. Cum a navigat apele tulburi ale crizei echipa v8, primind 22 de premii în 2022
Într-un mediu din ce în ce mai competitiv, marcat de provocări pe toate planurile, agenția full-service v8 reușește să iasă în evidență ca un business stabil, în continuă dezvoltare, cu perfomanțe notabile. Ionuț Andrei, CEO și fondator, culege roadele unei politici concentrate pe nevoile și pe dorințele angajaților, cu multiple programe dedicate dezvoltării lor personale și profesionale. Antreprenorul cu peste 20 de ani de experiență ne-a explicat cum a abordat schimbările din mediul de business din ultimii ani și cum arată cultura organizațională a agenției în 2023.
V8 a ajuns la 30 de angajați în cei aproape 10 ani de activitate. Cum ați făcut ca această creștere să fie organică, să adere fiecare membru al echipei la cultura organizațională, să se adapteze într-un timp rezonabil?
Cultură, viziune și oamenii pe primul loc. Acesta e răspunsul simplu. În spate stă, însă, un model de management care își are premisele în gravitația pe care o poate emite cultura. Practic, prin ceea ce faci, în ce crezi, prin ce spui și cum te comporți, atragi oameni cu aceleași valori și cu aceeași viziune. Asta e primordial pentru un grup cu coeziune. Și cum orice abilitate se învață, odată ce ai pornit acest „motor” numit <cultură>, trebuie să investești timp și resurse în creșterea individuală și colectivă. Știi că ai reușit atunci când „investiția” făcută începe să se întoarcă. Când efortul este făcut voluntar, când echipa își susține singură membrii, când valorile apar involuntar pe buzele tuturor.
A crea o echipă sudată și stabilă când este vorba de creativi nu e un lucru ușor. Dinamica din piața muncii pentru industria publicitară este foarte ridicată. Pentru v8 există perioade de recrutare sau practic recrutați continuu?
Nu ne-am oprit niciodată din recrutat. Și funcționează! Pe de o parte, există permanent un flux de oameni tineri care vin în v8 pentru internshipuri plătite, pe de altă parte, lucrăm continuu la networking, la găsirea de potențiali membri care se potrivesc culturii pe care o construim.
Piața muncii a suferit schimbări majore în ultimii ani, când pandemia a forțat companiile să găsească soluții de lucru remote pe termen scurt și apoi să regândească modul de lucru cu care eram obișnuiți, pe termen lung. De la work from the office, am ajuns la work from home sau chiar work from anywhere. Cum ați abordat la v8 situația și cum arată acum biroul v8?
Schimbările din ultimii ani nu sunt ceva nou. Pentru cei care au avut ochi să vadă, piața muncii era deja într-o zonă de tranziție în 2020, iar pandemia nu a făcut decât să accelereze evoluția. Eram la debutul celei de-a patra revoluții industriale, venea o perioadă caracterizată de scop și de evoluție individuală. Estomparea orizontului social a forțat oamenii să privească mai mult în interior și așa a apărut comparația între nevoile proprii și cele ale angajatorului.
Comunicarea, în esență, este o profesie liberală care favorizează mobilitatea totală. Iar de aici până la <work from anywhere> nu mai este decât o aruncătură de băț. Sau o decizie managerială. Cu siguranță, sunt și industrii unde acest lucru nu este posibil, dar repet, nu este despre a lucra de acasă sau de oriunde îți dorești, ci despre nevoile oamenilor și despre modul în care trebuie să le abordezi. Soluții există peste tot.
Pentru noi, decizia a fost simplă, am trecut direct în „anywhere”, pentru că echipa este pe primul loc și nevoile ei sunt cele mai importante. Am înțeles rapid că beneficiile unui birou nu mai sunt actuale, așa că am transformat totul într-un program ceva mai special, care dă rezultate excepționale. Lucrăm de peste tot din lume, cafeaua pe care o beai înainte la birou, cu colegii, acum vine la tine (am inventat propria cafea), ajutăm oamenii să fie ei bine (dacă ei sunt bine, și echipa e bine), investim în creștere personală mai mult decât înainte, premiem rezultatele și încurajăm creșterea accelerată.
Discuția despre diferențele dintre generații este mereu de actualitate: Baby Boomers, Gen X, Millennials, Gen Z-ers. Echipa v8 este formată în proporție copleșitoare din persoane tinere și foarte tinere. Care sunt nevoile angajaților în prezent?
Fiecare generație are specificul ei, dar la intersecția tuturor grupelor de vârstă, în 2023, rezidă mobilitatea, flexibilitatea și creșterea personală. Dacă reușești să construiești un sistem care oferă cele 3 ingrediente, atunci premisa pentru rezultate este îndeplinită.
Cum arată beneficiile salariale pentru un angajat în publicitate în 2023 și care este situația cu costurile salariale în contextul crizei financiare pe care o traversăm?
În comunicare, ca în mai toate industriile din România, beneficiile sunt direct proporționale cu performanța. Iar performanța, simplist spus, se cuantifică prin „mai mult” sau prin „mai bine”. Noi am ales să ne concentrăm pe <mai bine>, pe calitate și pe creștere individuală. Iar performanța, în cazul acesta, este dată de vectorul de creștere și de confirmările obținute.
Referitor la criză, lucrurile nu sunt complicate. Orice perioadă de tipul acesta aduce cu sine o creștere a costurilor pe care managementul trebuie să și-o asume. Și aici se face diferența, în paradigma profit versus oameni. Cultura noastră pune pe primul loc oamenii, deci ne asumăm să susținem investiția în echipă și în creșterea ei.
Ați lansat Inspir8, un program de dezvoltare personală destinat angajaților, prin care echipa se întâlnește cu persoane cu performanțe deosebite în diverse domenii. Cum a fost primit programul?
Am înțeles devreme că dacă oamenii sunt bine, echipa este bine și, implicit, compania e bine. Ne-am uitat la ce au angajații nevoie și așa s-a născut inspir8, un program menit să ajute individul și echipa să treacă peste greutățile din propria „curte”, să-l inspire atât în zona personală, cât și în zona profesională.
Am început cu munții din fiecare dintre noi, pentru că ei sunt cel mai greu de cucerit. Sau cu emoțiile, dacă vreți. Cu un dialog despre ce trebuie să faci când crezi că nu ai putere să mai faci. A funcționat. Azi, vedem mai multe zâmbete, ceva mai multă dezinhibare și mult mai multă deschidere în a înțelege stările partenerilor de echipă. Suntem mai empatici, mai conștienți de încărcătura emoțională și, nu în ultimul rând, ca o consecință, mai performanți. Și comunicăm mai bine.
2022 a fost un an foarte bun, cu 22 de premii câștigate pentru v8. Cum priviți această performanță, este un un mod de a evalua echipa?
Rezultatele din 2022 sunt consecința tututor celor de mai sus. A culturii, a viziunii, a investiției în oameni, a focusului către mai bine. Premiile sunt, în primul rând, confirmarea obiectivă a lucrului bine făcut. Pentru că tu, ca entitate, ești judecat de industrie, de colegi, de clienți și nu, în ultimul rând, de consumator (rezultate). Apoi, vorbim de confirmarea valorii echipei și a fiecăruia dintre noi. Pentru că orice premiu presupune multă muncă și fiecare distincție este un milestone pentru un om de comunicare. Cele 22 de premii, dintre care 15 gold, sunt o performanță de grup senzațională, care certifică modelul ales și direcția în care mergem.
Care sunt planurile de dezvoltare ale v8 în 2023?
Pentru anul în curs, ne dorim să continuăm să livrăm, cu aceeași pasiune, creativitate și eficiență.
În plus, plănuim să creștem calitativ și să poziționăm în continuare v8 ca fiind partenerul de comunicare cu viziune de business și cu idei creative ce aduc rezultate.