Antreprenoriatul la feminin: nişat și intuitiv
Statele membre ale UE au tatonat diverse modalități de impulsionare a femeilor în a-și deschide propria afacere, dar ceea ce se poate afirma cu siguranță este că niciunul nu a găsit toate răspunsurile și soluţiile la această chestiune. Şi în România există programe de susţinere a antreprenoriatului feminin, dar nu toate doamnele care încep un business aleg această cale.
De exemplu Guvernul a iniţiat în 2013 un proiect numit chiar „Femeia antreprenor”, care a avut un buget de 500.000 de lei pentru anul 2014. Aplicând la program, femeile care doreau să înceapă o afacere puteau beneficia de un sprijin de 10.000 de euro din partea statului, doar că erau condiţionate să vină şi cu partea lor de bani. Deocamdată nu s-a anunţat o continuare a proiectului pentru acest an.
Citește și Mamă, soție și artist. Iată că se poate!
Din motive de birocraţie excesivă, dar poate şi dintr-un soi de necunoaştere a lumii de business, Carmen Dragomir şi-a început afacerea de orologerie de artă, Orologeria Kens cu fonduri proprii. Mai exact, în vara anului 2011, când lucra în media, a ales calea antreprenoriatului după o discuţie cu o prietenă. Ideea în sine le-a venit după ce nişte prieteni au căutat în toată ţara un furnizor pentru a înlocui pendula stricată a părinţilor lor. „Aşa am aflat că, în afară de magazinele de antichităţi, care au o ofertă de vechituri mai mult sau mai puţin valoroase, nu există pe piaţa românească o alternativă în domeniul orologeriei de artă”, spune Carmen Dragomir.
De la idee la punerea ei în aplicare a trecut aproape un an. În timpul acesta au identificat elementele de noutate pe care le puteau aduce în domeniu, au făcut calcule, au căutat cea mai bună variantă de amplasare a showroom-ului, pe măsura bugetului de investit, au căutat şi au luat legătura cu furnizori. „Este o piaţă destul de exclusivistă în care relaţiile de afaceri se stabilesc după întâlnirile anuale de la Baselworld, Târgul International de la Basel (Elveţia)”, spune Carmen, care îşi propune ca în viitorul apropiat să ajungă la acel târg ca expozant.
După aceşti primi paşi organizatorici, au decis să înceapă afacerea cu finanţare din surse proprii – Carmen tocmai îşi vânduse apartamentul şi a investit în business. „Lumea antreprenoriatului era un domeniu nou şi am ales să începem cu paşi mici şi cu riscuri direct proporţionale. Faptul că peste 90% dintre startup-uri dau faliment în primii doi ani nu era o statistică încurajatoare şi am plecat la drum şi cu ideea că acest scenariu este extrem de plauzibil”, spune Carmen.
Citește și Cu arta la purtător
Afacerea a crescut uşor, de la an la an, dar nu au considerat că este oportun să acceseze şi alte tipuri de finanţare, s-au descurcat numai din profitul reinvestit. La succesul afacerii a contribuit şi amplasarea showroom-ului la Ploieşti, într-un oraş de provincie (ceea ce înseamnă costuri mai reduse), dar aproape de Bucureşti, şi, nu în ultimul rând, aproape de Muzeul Ceasului „Nicolae Simache” din Ploieşti – unicul de acest fel din ţară şi din sud-estul Europei. „Am creat, aşadar, alături de muzeu, o emblemă a oraşului prin orologeria de artă. A fost primul pas în direcţia promovării”, spune Carmen, care adaugă că au intrat pe o nişă de piaţă în care există cerere, dar nu exista şi nu există concurenţă.
Pe o piaţă cu o concurenţă mult mai mare, mai ales în lumea antreprenoriatului feminin, a intrat Anita Panait. După ce a lucrat mai mulţi ani în domeniul marketingului şi comunicării, a decis să facă acelaşi lucru pe cont propriu şi şi-a deschis compania KOON. Businessul este axat pe design şi management de evenimente premium. De curând, şi-a extins activitatea şi în zona de marketing şi comunicare pe segmentul HORECA. „Cu toată sinceritatea, businessul în sine s-a născut dintr-o oportunitate: aceea de a găsi partenerul de business potrivit, la momentul potrivit”, spune Anita, care adaugă că finanţarea a venit iniţial dinspre partenera de business. Pe parcurs a avut şi susţinere financiară din surse proprii, dar şi din partea familiei.
Orologeria Kens are ca obiect comercializarea, dar şi producerea ceasurilor mecanice pentru decor. Are şi un brand propriu, orologiile KENS, dar sunt şi unici reprezentanţi ai brandului englezesc Comitti. Îi mai reprezintă pe elveţienii de la Swiza şi L’epe, pe tradiţionaliştii germani de la Hubert Herr, manufacturile italiene Farbel şi Gallo şi pe germanii de la AMS.
Citește și Când lumea din jur se destramă, te întorci la origini
Pentru a-şi asigura vizibilitate într-o piaţă aglomerată, Anita Panait a decis să sponsorizeze anumite acţiuni publice, să meargă pe recomandări şi să ţină standardul serviciilor cât mai sus, chiar cu riscul de a pierde în anumite situaţii, pe termen scurt. „Când eşti la început ai tendinţa să accepţi orice pică. Noi ne-am asumat o poziţie care pentru unii ar părea arogantă, dar pentru noi e salvatoare: ne selectăm clientela de fiecare dată”, spune Anita. Ea îşi propune ca în următoarea perioadă să deschidă un magazin online, să se situeze în top 5 companii de profil şi să acceseze piaţa externă.