De ce le e frică antreprenorilor români
În pofida îmbunătățirii percepției față de românii cu iniţiative de afaceri, cel mai mare obstacol al antreprenorilor români este teama de eşec. Chiar dacă din greşeli înveţi cel mai mult, frica de eșec rămâne una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului în România, în condițiile în care eliminarea stigmatului eșecului este critică pentru dezvoltarea inițiativei personale. Atunci când eşecul în afaceri are un cost foarte mare impus de societate, antreprenorii fiind consideraţi un fel de paria, potenţialii antreprenori aleg cu greu această cale. Doar 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature percep eşecul ca fiind pozitiv, cum ar fi un prilej de învățare. Procentul celor cu percepție pozitivă relativă la eșec a scăzut în 2016, pe seama antreprenorilor nehotărâți. De aceea, percepția negativă a scăzut de la 81% în ediția 2014 a Barometrului EY a antreprenoriatului românesc, la 60% în 2016.
"Punând în oglindă răspunsurile antreprenorilor maturi, cu cele ale antreprenorilor respondenți în cadrul Barometrului afacerilor de tip startup din România 2016 și cele ale studenților din Barometrul culturii și educației antreprenoriale în rândul studenților 2014, se observă că antreprenorii maturi sunt cei mai optimiști. Astfel, 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature cred că eșecul în afaceri este un prilej de învățare sau că nu are niciun impact asupra viitoarelor proiecte de afaceri, față de 23% dintre antreprenorii de startup și 28% dintre studenţi" se arată în analiza EY România.
Referitor la modele, unul din trei antreprenori români are ca model un om de afaceri străin. Steve Jobs și Bill Gates sunt preferații oamenilor de afaceri respondenți în cadrul Barometrului antreprenoriatului românesc 2016. Prin comparație, cei mai mulți antreprenori de startup se simt inspirați de modele de afaceri din străinătate, 46% dintre ei indicând un antreprenor străin ca inspirație pentru afacerea sa. Singurul antreprenor român care se distanțează în preferințe este Ion Țiriac. Aproape unul din cinci antreprenori îl percep ca pe un model de urmat în business.
Pentru realizarea barometrului antreprenoriatului românesc au fost chestionaţi 350 oameni de afaceri dintre care 45% conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de EUR.