Este oficial! A fost aprobat noul standard ocupaţional pentru profesia de Expert Legislaţia Muncii
Întrucât numărul litigiilor de muncă crescuse considerabil (din cauza nerespectării prevederilor legale de către angajatori şi salariați), s-a impus formarea unor specialiști cu rolul de a concilia ambele părţi implicate în raporturile de muncă, astfel încât numărul conflictelor din această arie de activitate să fie mai mic. Prin urmare, începând cu 2013, pe piaţa muncii din România “şi-a făcut loc o nouă profesie”, respectiv cea de Expert Legislaţia Muncii.
Potrivit legislației specifice o persoană care vrea să deţină o astfel de funcţie trebuie să aibă mai multe competenţe, de exemplu capacitatea de a înţelege şi aplica legislaţia naţională, europeană şi internaţională în domeniul muncii şi securităţii sociale, elaborarea de strategii şi politici relevante astfel încât riscul destabilizării angajatorului datorită practicilor salariale implementate, fluctuaţiei de personal sau aspectelor administrative (concedii de odihnă) să fie redus cât mai mult pentru a nu afecta buna desfăşurare a activităţii firmei.
Deoarece a fost necesară crearea unui echilibru între competențele Expertului în Legislația Muncii şi standardele europene și internaționale, la care se adaugă şi modificările aduse Codului muncii prin Legea nr. 213/2020, reexaminarea standardului ocupațional a devenit o operaţiune de importanţă majoră. Astfel, după şapte ani de eforturi susţinute în acest sens, prin intermediul Deciziei nr. 391 din 14.09.2021 a fost adoptat noul standard ocupațional pentru profesia de Expert Legislația Muncii de către Președintele Autorității Naționale pentru Calificări, Tiberiu Dobrescu.
Conform deciziei menţionate anterior, principalele modificări fac trimitere la următoarele aspecte:
➔ expunerea detaliată a activităților realizate de profesioniştii în domeniu, structurate pe cinci domenii de interes, respectiv managementul relațiilor de muncă, asistența tehnică, reprezentarea, concilierea şi auditarea;
➔ stabilirea unor noi competențe profesionale astfel încât acestea să corespundă atât nevoilor angajatorilor cât și celor ale salariaţilor;
➔ precizarea unor soluţii cu privire la conflictul de interese, concurența neloială și confidențialitatea informațiilor primite;
➔ stipularea modalităților de exercitare a profesiei: Persoană Fizică Autorizată, Întreprindere Individuală sau Societate (persoană juridică sau angajat, potrivit legii);
➔ durata cursului a fost majorată la 240 de ore (de la 180). Acest interval de timp nu include şi orele de studiu individual;
➔ condiții noi de acces în profesie, după cum urmează:
Citește continuarea articolului pe RisCo.ro