Informațiile de pe calculatorul de serviciu: sunt ale tale sau ale angajatorului?
Trebuie făcută o distincție între informațiile profesionale și cele private
Iuliana Negoiță, Senior Associate Zamfirescu Racoți & Partners, subliniază că informațiile de pe calculatorul companiei aparțin angajatorului doar dacă furnizează infrastructura software şi hardware, dacă informaţiile respective sunt obţinute în cursul sau stau la baza îndeplinirii sarcinilor de serviciu și dacă angajatorul a stabilit în mod expres, prin politicile sale, faptul că aceste informaţii reprezintă proprietatea companiei.
Pe de altă parte, Iuliana Negoiță atrage atenția că trebuie făcută o distincție între informațiile profesionale și cele ce țin de viața privată a angajatului în contextul în care în jurisprudenţa constantă a Curţii Europene a Drepturilor Omului s-a decis, în mod oficial, că respectarea vieţii private presupune dreptul de a stabili și a dezvolta relaţii cu alte fiinţe umane.
Citește și Cui aparțin informațiile din mailul de serviciu: angajatului sau angajatorului?
„Rezultă, în consecință, că notiunea de viață privată nu exclude relațiile profesionale sau pe cele de afaceri, cu atât mai mult cu cât, în asemenea circumstanțe, majoritatea oamenilor au una dintre cele mai importante (dacă nu cea mai importantă) posibilități de a dezvolta relații cu ceilalți. De asemenea, e dificil de distins care activități fac parte din domeniul vieții profesionale și de afaceri și care nu. În aceste condiţii, este important ca angajatorul să nu aducă atingere vieţii private a angajatului atât timp cât informaţiile stocate ar avea un conţinut personal”, explică avocatul.
Senior Associate-ul Zamfirescu Racoți & Partners le recomandă angajaților să-și separe informațiile cu caracter privat de cele legate de îndeplinirea sarcinilor de serviciu, iar angajatorilor să-și informeze angajații, încă de la momentul încheierii contractului individual de muncă, care este natura informaţiilor stocate în computerul companiei şi consecinţa stocării unor eventuale informaţii private.
Încălcarea regulilor interne nu înseamnă că o informație privată devine proprietatea companiei
Potrivit societății de avocați Popovici Nițu & Asociații, dreptul de proprietate asupra informațiilor stocate pe calculatorul companiei depinde, în primul rând, de regulile concrete setate de companie si comunicate salariatilor.
Societatea de avocați precizează însă că regimul anumitor categorii de informații poate fi impus în mod direct de prevederile legale aplicabile. Un exemplu în acest sens sunt datele cu caracter personal ale salariaților, care nu sunt proprietatea companiei. În acest caz, compania beneficiază doar de dreptul de prelucrare a acestora în conformitate cu prevederile legale specifice.
Citește și Angajat vs. angajator și viceversa: Cum se poate EVITA un proces?
În ceea ce privește operele create de salariați în executarea contractului de muncă, acestea sunt, de regulă, proprietatea angajaților, dar pot exista interferențe în acest sens cu mai multe tipuri de reglementări legale.
„Pe fond, simpla stocare pe un suport al companiei nu poate conduce în mod direct la concluzia că ne aflăm în fața unor date proprietate a acesteia. Spre exemplu, chiar dacă avem de-a face cu o regulă clară a companiei pe care salariatul o încalcă, putem fi în situația în care încălcarea are consecințe în plan disciplinar, fără ca aceasta să însemne însă și că informația respectivă devine proprietatea companiei etc.”, conform societății de avocați Popovici Nițu & Asociații.
Nu toate informațiile de pe calculatorul de serviciu aparțin companiei
În opinia Ralucăi Mihai, partener Voicu & Filipescu, nu toate informaţiile stocate pe calculatorul societăţii sunt proprietatea acesteia, mai ales dacă nu este prevăzută vreo astfel de regulă la nivelul angajatorului.
Citește și Contractul de muncă full-time vs. cel part-time
Raluca Mihai mai crede că trebuie luate în considerare tipul de informaţii (putând distinge, spre exemplu, între informaţii care vizează strict angajatorul şi informaţii personale ale salariatului care sunt stocate pe calculatorul respectiv, cum ar fi poze, muzică), restricţiile stabilite la nivel individual şi/sau colectiv (inclusiv prin intermediul politicilor interne), gradul de acces la acele informaţii, permisiunile acordate salariatului, nivelul de protecţie al informaţiilor etc.
Deși pentru majoritatea dintre noi este un deziderat să separăm viața profesională de cea personală, este indicat să stabilim o linie clară între cele două. Până la urmă, totul ține de profesionalism și de modul în care ne raportăm la noi înșine.