Ce trebuie să ştim despre Procurement
Fie că sunt centralizate sau descentralizate, fie că sunt integrate în departamentul Operațional, Supply Chain sau Financiar, fie că sunt destinate revânzării, consumului intern sau transformării ulterioare, Achizițiile / Procurementul reprezintă o verigă de nelipsit din orice companie. Rolul Procurementului este unul complex: să se alinieze la strategia companiei și să urmeze inițiativele managementului, să economisească timp și bani, să reducă riscurile, să asigure un proces transparent și controlat, să îmbunătățească performanța furnizorilor, să inoveze, să gâsească modalități de creștere a veniturilor, să fie un partener de încredere, să fie orientat înspre îmbunătățirea continuă, să livreze servicii cu valoare adaugată care să facă diferența. Pe scurt, să genereze PERFORMANȚĂ!
Ce înseamnă de fapt Achiziții/Procurement
Procurementul presupune activități de stabilire a nevoii și descrierea ei, de planificare, de cercetare de piață în vederea identificării furnizorilor potriviți, de organizare de licitații și evaluare de oferte, de selecții de furnizori, de acordare și încheiere de contracte, de plasare de comenzi în bază contractelor încheiate, de recepție a bunurilor/serviciilor, de procesare a facturilor în vederea plății, de derulare și gestionare a contractelor, de monitorizare și evaluare a performanței furnizorilor. În ceea ce privește profesia, în acest domeniu ți se oferă oportunitatea dezvoltării unei game largi de competențe, respectiv a unei experiențe bogate în toate ariile afacerii. Ai ocazia să îți folosești abilitățile de comunicare și influență, negociere și analiză, creativitate, orientarea înspre client, management de proiect, managementul schimbării și nu numai.
Provocările din Procurement
Dacă întrebați pe oricine din Procurement care sunt principalele probleme cu care se confruntă, veți primi aceleași răspunsuri: încadrarea în bugetele strânse și în termenele limită, volatilitatea prețurilor pentru comodități, gestionarea relațiilor cu furnizorii astfel încât să maximizeze valoarea adaugată pe care o pot obține de la aceștia, numărul mic de furnizori de încredere, gestionarea așteptărilor persoanelor direct interesate (clienți interni, stakeholderi). Și lista poate continua.
Cinci pași-cheie pentru creșterea performanței a departamentului de achiziţii
Investiți în tehnologie pentru a standardiza și automatiza procese, a avea vizibilitate și a gestiona categoriile de cheltuieli și pentru a asigura conformitatea
Definiți procese eficiente, potrivite nevoilor companiei, care să asigure, printre altele, transparență și control
Atrageți profesioniști experimentați care pot aduce valoare organizației și contribuiți la dezvoltarea lor continuă
Stabiliți ținte provocatoare și stimulente aliniate la strategia companiei
Promovați colaborarea interdepartamentală.
Claudia Barbu are mai mult de 20 de ani de experiență profesională, dintre care peste 12 petrecuți în Achiziții în diferite industrii (FMCG, producție, servicii financiar-bancare și achiziții externalizate). Printre companiile în cadrul carora a lucrat se numară Danone, Interbrew, Philip Morris și Erste/BCR. Din anul 2010 a început o activitate pe cont propriu și oferă servicii de consultanță în Achiziții axate pe creșterea eficienței și eficacității, îmbunătățire continuă și control. Detalii pe www.cbprocurement.ro