Cum aduci în discuție salariul la interviul de angajare?
Poate că e vorba despre prea mult bun-simț sau despre cei șapte ani de acasă. Sau poate că acea vorbă înțeleaptă pe care o știm cu toții – „Nu spune nimic despre salariu. Lasă-l pe angajator să vorbească primul despre asta. Cine vorbește primul despre bani, pierde” – și-a pus prea mult amprenta asupra noastră.
Liz Ryan, CEO-ul și fondatorul companiei Human Workplace, scrie pe pagina ei de LinkedIn că este o mare prostie să plecăm de la premisa că subiectul banilor nu are ce să caute pe agenda interviului de angajare. În opinia lui Liz Ryan, sfatul potrivit căruia nu ar trebui să vorbim despre bani în timpul interviului de angajare este pe buzele tuturor, dar nu este cel mai bun sfat din lume.
„Atunci când te afli în căutarea unui loc de muncă, trebuie să pui preț pe tine exact așa cum pui preț pe o casă pe care vrei s-o vinzi. Trebuie să le aduci angajatorilor la cunoștință care este prețul tău. Dacă aștepți ca angajatorul să-ți facă oferta de angajare ca să afli cu cât plănuiește să te plătească, te afli în cea mai ingrată situație de negociere din lume”, subliniază CEO-ul Human Workplace.
Liz Ryan mai spune că, de fapt, obligația fiecărei persoane care își caută un loc de muncă este ca, în timpul interviului de angajare, să-i demonstreze angajatorului (nu doar să-i spună) cât valorează: „Dacă, după două sau trei interviuri, intervievatorii ajung, cu toții, la concluzia că valorezi o anumită sumă de bani, exact atât valorezi în ochii lor și ți-ai ratat șansa de a le demonstra că lucrurile stau altfel.”
CEO-ul Human Workplace subliniază că, înainte să enunțăm o sumă, trebuie să știm cât valorăm cu adevărat și să venim cu argumente solide care să ne demonstreze valoarea. Dar, evident, o astfel de discuție trebuie purtată cu mult, mult tact. Iată cum trebuie să procedăm:
1. Trebuie să știi cât valorezi
Înainte să-ți șochezi audiența, trebuie să știi cât valorezi tu, ca talent, pe piață. Dacă nu știi, există o serie de surse din care poți să te informezi: prieteni, foști colegi, site-uri cu salarii în funcție de domeniul în care activezi și de experiență. Totodată, nu ar strica nici să întrebi unul sau doi consultanți în carieră.
2. Nu de la prima întâlnire
În lumea „gulerelor albe”, atrage atenția Liz, discuția despre salariu nu are ce căuta la prima întâlnire. Așadar, după interviul de angajare, nu poți decât să-ți dorești să fi fost îndeajuns de bun încât angajatorul să te cheme la un al doilea interviu. Abia apoi poți să deschizi o discuție serioasă despre salariu.
3. Mingea e în terenul tău
Când potențialul angajator te sună sau îți dă mail ca să te invite la interviul numărul doi, mingea e la tine în teren. Totul depinde de modul în care îți alegi cuvintele și de cum negociezi.
„Este momentul oportun și sunteți persoana potrivită cu care să port discuția despre salariu?”. Cel mai probabil, persoana respectivă te va întreba ce salariu aveai la fostul loc de muncă. „Mă concentrez pe poziții remunerate cu x sumă de bani. Este salariul pentru această poziție pe undeva pe aproape? Dacă este, cred că ar trebui să ne vedem pentru un al doilea interviu”.
4. Clarifică ce e de clarificat
Ca să ajungi la cel de-al doilea interviu, tu și directorul de HR al companiei respective trebuie să ajungeți la un acord în ceea ce privește salariul. Înainte să faci alte mișcări, invită-l la o altă discuție pe directorul de HR ca să știi clar care va fi direcția în care vor merge lucrurile. Până când nu negociați până și cele mai mici detalii ale angajării tale, trebuie să stai cuminte.
5. Fără jocuri
Această negociere nu ar trebui să se transforme într-o joacă de-a șoarecele și pisica. Nu este în beneficiul niciuneia dintre tabere. Dacă se ajunge totuși la așa ceva, poate ar trebui să-ți dai seama că nu este cea mai potrivită companie pentru tine. Nu uita: niciodată nu te vor iubi și nu te vor aprecia mai mult ca în momentul angajării!
6. Cine are încredere în cine?
Există și posibilitatea ca Directorul de Resurse Umane să vrea să-ți verifice situația financiară și salarială pe ultimii trei ani. Nu trebuie să accepți! Cine ar trebui să aibă încredere în cine? Angajatorul nu-ți arată situația lui financiară. Spune-i că informațiile tale financiare sunt private și că, dacă în urma discuțiilor pe care le-ați avut nu se simt confortabil să vină cu o ofertă de angajare, vei fi înțelegător.
„Ce vă încurajez să faceți este să vă găsiți vocea, să vă simțiți picioarele pe pământ și să vânați joburi așa cum executivii au făcut-o dintotdeauna”, conchide Liz Ryan, CEO-ul și fondatorul companiei Human Workplace.