Managementul crizei sau strategii manageriale anti-criza
Ce este o criza? Criza se refera la un moment decisiv, de pericol si de maxima incercare.
Vazuta ca o boala, criza poate avea 2 evolutii semnificative: vindecarea bolii sau agravarea bolii.
De asemenea, criza se refera si la timpul necesar depasirii acesteia. Orice companie care isi propune sa supravietuiasca este obligatoriu sa se dezvolte, sa creasca. Iar cresterea unei afaceri se rezuma la 2 dimensiuni fundamentale: cresterea vanzarilor (si/sau a cotei de piata) si reducerea cheltuielilor. Acestea sunt semnele vitale care reflecta sanatatea unei companii.
Ce este criza de acum?
Acum, criza se reflecta prin manifestarea unor dificultati financiare, mai bine zis finantarea, iar din punct de vedere psihologic, este extinsa in toate nivelurile societatii romanesti.
Avand o pondere psihologica foarte mare, criza de acum poate fi privita ca pe o depresie, cu toate pericolele ascunse si cu potentialul sau de vindecare. Fostul primar al New York-ului, Rudolph Giuliani, spunea ca, din punct de vedere financiar, nu este tocmai o criza, intrucat statele au programe de interventie in zona privata si de intrajutorare, coerente si cu obiective clare. La acestea se adauga programele de reducere a cheltuielilor din cadrul companiilor. In schimb, perspectiva psihologica poate fi un factor care sa vindece sau sa agraveze iremediabil aceasta criza. Poate sa scurteze timpul necesar pentru depasirea ei sau il poate lungi peste masura. Si, din pacate, se pare ca suntem in acesta a doua situatie.
Criza si frica
Criza actuala comporta doua aspecte ce tin foarte mult de partea psihologica, mai precis de frica:
1. Criza generalizata, cu un comportament plin de tendinte de angoasa, de anxietate generalizata. Este foarte puternic influentata de surse externe, de mass-media la nivel cotidian si de afectarea pietei si a segmentelor de business.
2. Criza locala ca fobie determinata de scaderea unui anumit sector de activitate sau scaderii unor indicatori financiari ai companiei: lichiditati, profit, vanzari si cota de piata.
Dusa la extrem, criza psihologica poate produce efecte de dezorganizare a constiintei si de epuizare psihica si fizica a persoanelor implicate.
Vindecarea crizei reflecta pe de o parte semnalele financiare: revenirea sistemului bancar prin solutii flexibile pentru creditare, revenirea consumului la cote ce depasesc nevoile consumatorului, revenire investitiilor etc.
Vindecarea crizei reflecta pe de alta parte, vindecarea psihologica a crizei: manifestarea unui comportament predictibil, puternic orientat catre viitor, care-si asuma riscuri de crestere.
Este criza acum sau inca nu? Este de preferat sa sarim peste aceasta etapa in care punem criza sub semnul intrebarii si sa trecem la actiune.
Un plan de criza…
Un plan de criza nu este alteva decat un plan de dezvoltare. Un plan de a crestere in conditiile scaderii pietei. De a creste, in conditile reducerii volumului pe client si a micsorarii numarului de clienti. De a creste mai mult decat concurenta sau de a scadea mai putin decat ea.
Care sunt semnele (vizibile) manifestarii crizei in business?
– managementul isi petrece foarte mult timp in sedinte cautand sa inteleaga ce se intampla in realitate
– se formeaza bisericute in diferite locuri din firma care dezbat problema crizei si a barfelor
– se cauta tapi ispasitori, responsabili pentru situatia actuala
– angajatii se gandesc la ceea ce este mai rau, inclusiv la pierderea slujbei
Pentru orice manager, criza reprezinta o experienta extrem de stresanta si cu foarte multa panica Ce trebuie sa faca un manager in criza?
Managerul are doua prioritati: sa gestioneze partea financiara, rationala a crizei si sa aiba grija de partea psihologica.
– Partea logica si rationala: sa faca tot ceea ce este posibil pentru a intelege si a depasi criza, de a avea gija de cheltuieli si de lichiditati.
– Partea emotionala, psihologica: sa-i linisteasca pe ceilalti astfel incat sa nu fie influentata activitatea de zi cu zi.
De obicei, managerii au grija de partea rationala si neglijeaza partea emotionala.
Strategia rationala, logica a managementului in situatie de criza – instrumente de lucru:
1. sa aiba un nivel bun al lichiditatilor
2. sa reduca costurile operationale
3. sa continue sa investesaca pe termen mediu si lung
4. sa se concentreze pe produsele / serviciile relevante (si sa vanda ceea ce este non-core); sa iasa de pe pietele in cadere
5. sa se concentreze pe clientii importanti (sa fidelizeze) (sa-si selecteze foarte bine clientii)
6. sa dezvolte excelente relatii cu furnizorii (inclusiv cu bancile)
7. sa ia decizii rapid si sa treaca la actiune imediat (sa-si gestioneze bine riscurile)
Strategia psihologica a managementului in criza – tehnici de interventie:
1. informarea frecventa si periodica a angajatilor
2. stabilirea procesului de schimbare si a schimbarilor majore
3. cunoasterea calendarului de schimbare si dezvoltare
4. motivarea si energizarea celorlalti prin actiuni informale
5. investirea in programe de training pentru pregatirea anagajatilor sa faca fata crizei
Ce riscuri manageriale exista in criza?
1. sa reduca costurile extrem de mult
2. sa astepte ca piata sa revina de la sine
3. sa faca reduceri de personal (mai ales dintre oamenii talentati)
4. sa se ia dupa masurile luate de alte companii
5. sa se manifeste pesimist si irational, panicat – cu efecte emotionale in viata profesionala si personala
6. sa astepte prea mult vanzarea unui non-core business – ex. masina
Masurile de criza:
Intr-o criza nu avem toate informatiile de care avem nevoie.
Un manager realist stie ca rezultatul unei crize nu poate fi corect si nici satisfacator pentru afacere. Din acest motiv, trebuie sa ia masuri din primele momente ale crizei. Aceste masuri vizeaza:
– reajustarea bugetului de investitii si cheltuieli
– consolidarea lichiditatilor pentru a creste puterea de cumparare si de asumare a riscurilor
– actualizarea obiectivelor de eficienta in conditiile scaderii vanzarilor.
Scenariile de criza:
In criza, este cu atat mai important sa trecemi de la managementul reactiv, la unul proactiv, de preventie si anticipare a problemelor si de constructie de planuri viabile pentru diverse scenarii.
In criza, principalele scenarii externe vizeaza:
1. clientii
2. piata (cota de piata)
3. concurenta
Pe de alta parte, criza vizeaza si scenarii interne cu privire la:
1. angajatii
2. misiunea si valorile companiei
3. strategia si procesele fundamentale ale afacerii
Daca in situatie de criza nu facem nimic, sa fim siguri ca mai tarziu nu vom mai avea posibilitatea de a mai face ceva.
Managementul crizei sau startegii manageriale anti-criza:
Iata cateva recomandari despre cum putem controla o situatie de criza:
1. Considerarea crizei la dimensiuni mult mai grave decat la prima vedere. Testarea a cel putin 3 scenarii pesimiste: mai grav, foarte grav, extrem de grav (scurta descriere pentru fiecare scenariu).
2. Transparenta si comunicare. Exista tendinta ca managerii sa blocheze informatiile si comunicarea pe timp de criza. In schimb, este foarte important sa dai drumul la comunicare pentru a preintampina reactiile oamenilor (pana la urma tot ce este ascuns se va afla).
3. Testarea limitelor celor de jos si a celor de sus: cel mai pesimist scenariu posibil. Care sunt masurile ce pot fi luate de companie si management in situatia cea mai grava? In criza, este obligatoriu sa fie luat in considerare cel mai pesimist scenariu posibil, la fel cum in perioada de crestere trebuie gandit cel mai bun scenariu posibil.
4. Schimbarile in randul angajatilor. Este nevoie sa ne gandim care sunt potentialele schimbari de personal, bruste si cu impact asupra afacerii; care sunt cele mai defavorabile scenarii in ceea ce priveste angajatii companiei. Din pacate, orice criza inseamna varsare de sange.
5. Perspectiva minima dupa criza. Care sunt scenariile in care firma noastra va rezista crizei si va deveni mai puternica si mai competitiva.
Ce se intampla dupa criza? Initiative si imbunatatiri – plan de actiune:
Cred cu tarie ca dupa orice criza este nevoie sa urmeze o etapa de invatare. Ce facem de acum inainte si cum facem sa nu mai repetam criza si sa nu mai facem aceleasi erori.
Iata cateva sugestii:
1. dezvoltarea unui sistem financiar si de control eficient
2. reproiectarea proceselor interne pentru cresterea eficientei si eficacitatii – a productivitatii (recrutare si selectie, training, evaluare etc.)
3. construirea unui climat integru, onest, sigur si transparent, centrat pe initiativa si inovare.
Pericole dupa criza:
Criza va trece. Va avea multe victime si pierderi imense. Va avea si beneficii substantiale, pentru cei care au supravietuit. Dar, odata cu trecerea crizei, riscurile pentru o afacere nu au trecut. La colt, vegheaza cateva amenintari:
1. un comportament prudent, fara asumare de riscuri
2. o birocratizarea excesiva, construirea de proceduri pentru orice
3. controlul excesiv – audit financiar si managerial.