Motivarea echipei tale: mediul si seful
Mediul este cel de-al treilea factor care ii poate mentine pe oameni motivati sau, dimpotriva, ii poate descuraja in fiecare zi in care vin la serviciu. Acest factor presupune doua aspecte: mediul psihologic si mediul fizic de lucru. Cel dintai se refera la atmosfera de la locul de munca. In unele companii, exista multa tensiune si foarte putine zambete; oameni vorbesc unii cu altii numai cand au treaba, cuvinte ca „te rog“, „multumesc“ aproape ca lipsesc, in sedinte „se ataca“. O alta manifestare care completeaza o astfel de atmosfera este barfa. In sedintele formale, nimeni nu are nicio intrebare; insa dupa incheierea ei o parte dintre participanti se strang la cafea, unde urmeaza adevaratele dezbateri. Pe scurt, este o atmosfera stresanta, de unde abia astepti sa scapi.
O cultura organizationala sanatoasa este aceea in care oamenii vorbesc unii cu ceilalti, nu unii despre ceilalti. Pentru a identifica gradul de „sanatate“ din echipa ta, observa ce fac oamenii cand au sa isi spuna ceva: evita discutiile fata in fata? Afli prin cai ocolite ce ii framanta? Intreaba-te daca esti un factor de tensionare sau unul de relaxare in cadrul companiei si la nivelul echipei tale.
De regula, mediul psihologic este mai tensionat cand rezultatele companiei sunt mai slabe. Cand lucrurile merg bine, atmosfera devine mai relaxata: primim vesti bune din piata, avem vanzari, rezultatele obtinute au fost peste asteptari.
In ce priveste mediul fizic de lucru, nu are rost sa ne asteptam la entuziasm, pe termen lung, de la angajatii care fac o ora pana la birou in fiecare zi si inca una in drum spre casa. Acestui aspect, care tine de locatia sediului, i se adauga cel legat de spatiile de lucru: cat sunt de luminoase, cate persoane sunt intr-o incapere, daca au un loc unde sa poata purta o conversatie telefonica intima cu cineva drag, ce posibilitati de a lua masa la birou sau in zona au. Toate acestea ii afecteaza pe angajati. Ne bucuram sa observam ca unele companii pun mare pret pe calitatea mediului de lucru, dar tot mai sunt destul de multe situatii in care lucrurile ar putea sta mult mai bine.
Ca manager, nu trebuie sa te simti coplesit de faptul ca poate parea o zona unde nu ai nicio putere de decizie. Poti incerca sa schimbi unele lucruri legate de acesta, iar pe altele le poti doar influenta. Un spatiu bun nu este neaparat unul scump, ci unul facut cu gandul la oameni, cu dorinta de a le usura activitatea cat mai mult, de a-i pastra relaxati.
Multe companii au pierdut oameni buni din cauza sediului, mai ales in conditiile in care vedem ca tot mai multi angajati sunt tot mai preocupati de echilibrul intre viata personala si cea profesionala. Oamenii se redescopera; lucrurile pe care nu le considerau neaparat o problema acum cativa ani au ajuns sa ii deranjeze. Mediul de lucru poate sa ii tina sau sa ii indeparteze foarte usor, daca le place sa isi petreaca timpul acolo sau nu.
Ce poti face tu
Pompierii isi dedica mult timp pentru a preveni incendii. Intrebarea pentru tine e cat timp pe saptamana aloci pentru a preveni incendii. Daca nu o faci deloc, vei avea tot mai multe de stins.
Daca lucrezi intr-un mediu unde tot timpul apar urgente si termene limita foarte stranse, anunta-i pe oameni de aparitia noilor sarcini de indata ce afli despre ele, nu pastra pentru tine acest gen de informatii. Daca in organizatie exista persoane care sunt surse de urgente, roaga-le sa nu mai lanseze solicitari de azi pe maine si sa anunte din timp.
Pentru a reduce discutiile informale la cafea, asigura-te ca vorbesti suficient de mult cu oamenii. Daca ai de comunicat ceva, aloca timp acestui lucru, da-le oamenilor ocazia sa iti puna intrebari si evita raspunsurile de genul „Va spun alta data“, „Aceasta este o informatie confidentiala“.
Se spune ca intr-un proces de schimbare nu exista conceptul de prea multa comunicare. Este nevoie sa spui, sa spui din nou, sa spui in alt fel lucrurile, astfel incat fiecare sa inteleaga mesajele. Trebuie sa te asiguri ca oamenii tai primesc toate informatiile de care au nevoie.
Intreaba-i pe colegii tai ce putem face ca acest birou sa fie mai prietenos cu noi? De multe ori, sunt lucruri mici care nu necesita mii de euro si care pot face diferenta, care pot incalzi putin atmosfera de lucru.
Seful
Daca ne uitam la ceilalti trei factori de motivare de pana acum, vedem ca seful este cel care poate face multe dintre schimbarile necesare. El se poate lupta pentru interesele salariatilor sau poate decide sa ii trateze pe oamenii sai ca pe unelte – robotei carora le da de lucru. Cand observa ca un lucru nu se desfasoara conform asteptarilor, unii manageri nu uita sa remarce acest fapt. Iar daca lucrurile merg bine, uita sa spuna o vorba buna sau nu considera necesar sa faca acest lucru. Unii dintre ei chiar gandesc ca oamenii de aceea sunt platiti, pentru a face treaba buna. Alti manageri isi trateaza angajatii ca pe niste colegi apropiati, uneori ca pe niste prieteni – vorbesc deschis cu ei, ii critica atunci cand este cazul, dar fara sa exagereze, ii lauda cand au facut ceva bun, de obicei in prezenta altora.
Afla ce fel de sef esti pentru echipa ta. La o sedinta, pregateste post it-uri pe care sa le dai fiecarui participant si pe care sa ii rogi sa raspunda la una dintre urmatoarele intrebari:
1. Ce as putea face mai bine ca sef? – este intrebarea cu care poate ar fi bine sa incepi seria adunarii de feed-back prin post-it-uri anonime, pentru ca este orientata catre viitor si catre aspecte concrete.
2. Daca ati fi in locul meu ce ati face altfel pentru echipa voastra?
3. Cat de multumit esti de seful tau, pe o scara de la 1 la 10? Mentioneaza si un motiv pentru care ai dat acea nota.
Un alt lucru pe care il poti face este sa gasesti un coleg, manager de departament, si sa va ajutati unul pe celalalt in a castiga o imagine mai buna despre impactul pe care il aveti in coordonarea oamenilor. Tu urmeaza sa vorbesti, informal, cu oamenii din echipa lui despre cum e el ca sef, si invers. Ulterior veti putea impartasi informatiile si trage concluzii.
Un alt exercitiu extrem de simplu pe care il poti face este sa raspunzi la intrebarile: Cum m-as simti daca as avea un sef ca mine? Ce imi place sa fac mai mult: sa fiu sef sau specialist? Daca preferi a doua varianta, este foarte posibil sa nu fii un sef prea grozav, asa cum, daca nu iti place sa gatesti, nu poti fi un bucatar prea priceput.
Indiferent de cat de bun sef te consideri sau de evaluarile mai mult sau mai putin formale pe care le primesti, este important sa le acorzi cat mai multa atentie oamenilor tai. Vezi ce stil de lucru prefera si trateaza-i diferit pe fiecare, in functie de acest lucru. Unii poate ca au nevoie de incurajari frecvente, in vreme ce altii se pot simti deranjati de o astfel de abordare si isi doresc doar multumiri la incheierea proiectului, pe care sa il poata finaliza in liniste. Si poarta mereu in minte faptul ca, pentru oamenii tai, tu esti compania.
Octavian Pantis
Managing Director
TMI Training & Consulting Romania
Exercitiu de dezvoltare personala
Noteaza-ti ce iti propui sa faci tu concret dupa parcurgerea acestui articol si pana cand. Pune-ti un reminder ca peste 30 de zile sa te uiti din nou pe lista pe care o pregatesti acum. Daca doresti, ii poti trimite aceasta lista lui Octavian Pantis, la adresa de e-mail octavian.pantis [at] tmi.ro. In 30 de zile de la primirea mesajului tau, Octavian va reveni cu un e-mail catre tine, pentru a discuta despre cum au evoluat lucrurile. Si daca vrei sa afli parerea unui consultant fata de o problema anume pe care o ai, autorul minicursului CARIERE te asteapta sa ii scrii.