Afaceri la inaltimea casei
Pentru directorul general al companiei Final Distribution din Baicoi, anul a inceput in forta. In primul trimestru, vanzarile au crescut cu aproape 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut. O parte semnificativa a acestui avans se datoreaza intrarii pe piata sistemelor pluviale cu brandul Novatik. „Am hotarat sa ne reinventam dupa cinci ani de activitate ca importator si distribuitor pe piata invelitorilor premium. Astfel, am intrat pe segmentul de productie printr-un brand propriu de jgheaburi si burlane – Novatik, in urma unei investitii de 500.000 de euro.“
Doar din acest segment, estimeaza vanzari de peste 1 milion de euro (o pondere de 17% din cifra de afaceri a companiei) in 2011. Pentru clientii sai, antreprenorul pune in aplicare sistemul one stop shop oferindu-le posibilitatea de a-si achizitiona toate materialele necesare pentru constructia unui acoperis premium de la un singur furnizor.
„Lansarea unor produse noi necesita intotdeauna eforturi mari de educare a pietei si timp de asimilare. Desigur, daca avantajele acestor produse devin evidente, interesul beneficiarilor creste si incep chiar ei sa le caute“, afirma Mircescu. Novatik se adreseaza segmentului rezidential, venind din start cu un pret atractiv asigurat prin productia locala, care il va face disponibil pentru majoritatea clientilor de pe aceasta piata. Denumirea brandului este creativ compusa, acesta luand nastere din alipirea cuvintelor: „nou/novator“ (cu trimitere la caracterul inovativ al produselor) si „atic“ (cu polivalenta „parte superioara a acoperisului“ si „frumusete, bun-gust“), afirma reprezentantii agentiei de branding Seed Consultants.
De la 500$ la 500.000€
Pentru asigurarea sumei necesare intrarii in productie, omul de afaceri a contractat si primul credit din „istoria companiei“, de aproximativ 30% din totalul de jumatate de milion de euro investit. Ca mai toate business-urile, totul a plecat de la o simpla idee aplicata in contextul unei piete libere, specifice perioadei de dupa 1998. La putin timp dupa ce a absolvit Facultatea de Arhitectura din Bucuresti, la varsta de 24 de ani, Mircescu a infiintat o firma axata pe import de tigla metalica din Suedia.
A inceput afacerea cu 500 de dolari, pe care i-a folosit pentru un spatiu de expozitie la un targ de materiale de constructii. Atunci a atras si prima comanda. A folosit restul de bani si a comandat primele tigle pentru acoperis. Inca de la aducerea marfurilor in tara au aparut si primele peripetii. A durat trei luni sa primeasca marfa, care in loc sa ajunga la vama din Ploiesti, a ajuns in vama Garii de Nord, Bucuresti. Evident ca primul client, care platise banii in avans, a crezut ca nu isi mai vede comanda sau banii, dar in final totul s-a rezolvat.
Fara granite
Pe viitor, Mircescu intentioneaza sa intre pe export cu gama proprie. Investitiile pentru aceasta decizie strategica vor viza eficientizarea si cresterea capacitatii de productie a liniei din Baicoi. La acest moment linia de productie asigura un volum de 3,5 milioane ml/an pentru burlane si 1 milion ml/an pentru jgheaburi. „Anul acesta vom continua sa facem investitii de aproximativ 300.000 de euro in utilaje pentru productia de accesorii si componente pentru acest sistem.“
In momentul de fata, echipa Final Distribution reuneste 37 de angajati. Pentru perioada urmatoare insa, se pregatesc sa aduca alti cinci-sase oameni in echipa, care sa se ocupe de linia de productie de jgheaburi si burlane, dar si sa extinda echipa de vanzari prin angajarea a altor trei persoane. Cum era de asteptat, intrarea pe segmentul de productie si modificarea considerabila a specificului activitatii companiei au atras dupa sine si modificari la nivelul structurii de management. Cele mai importante modificari au fost si inca sunt puse in aplicare la nivelul departamentelor de vanzari si marketing. Din data de 1 ianuarie, departamentul de vanzari a trecut sub conducerea unui nou director de vanzari, Bianka Dobre, care anterior a ocupat postul de director de marketing. Locul ramas liber ar putea fi ocupat de o persoana cu experienta in domeniul auto.
Clienti pretentiosi
Chiar daca 2010 a fost in continuare un an dificil pentru piata materialelor de constructii, Final a reusit sa-si mentina volumul vanzarilor pentru produsele din portofoliu la nivelul anului 2009, inregistrand o cifra de afaceri de peste patru milioane de euro. Cea mai mare pondere a fost reprezentata de vanzarile realizate pentru tigla metalica cu acoperire de piatra naturala Gerard. „Pentru primul an de activitate pe piata sistemelor pluviale tintim castigarea unei cote de piata de 5% in Romania si o crestere a cifrei de afaceri cu aproximativ 20% fata de 2010 pe fondul dezvoltarii portofoliului de produse“, estimeaza Dan Mircescu. Compania colaboreaza si cu retele de bricolaj de tip Do It Yourself (DIY).
Primul partener de acest tip si cel mai important este reteaua de bricolaj Dedeman. „In curand intentionam sa intram si pe alte retele de bricolaj cu produsele din portofoliu, tinand cont de faptul ca profilul consumatorului este in schimbare, iar acesta incepe sa isi doreasca din ce in ce mai mult produse premium. Clientul roman devine treptat tot mai pretentios.“
In zona premium, Final Distribution se intalneste cu Decra si Metrotile. Lindab, Ruukki sau ArcelorMittal Construction sunt jucatori pe piata mainstream.
In perioada 2007 – 2010, cea mai dificila din punct de vedere economic, Final Distribution a realizat investitii de 1,3 milioane de euro la Baicoi, Prahova. Acestea au vizat constructia unei cladiri de birouri, constructia de spatii inchise de depozitare de peste 1000 mp si realizarea de platforme betonate pentru incarcari si descarcari marfa de peste 3.500 mp.
2011: Cu furnizorul AHI Roofing din Noua Zeelanda, producator de tigla metalica cu acoperire de piatra naturala, se consulta inclusiv pe directia strategiilor de marketing, aplicate pentru produsele din portofoliul Gerard. Un exemplu este strategia de comunicare online aplicata de romani pentru acest produs prin retelele social media. Eficienta cu care a fost utilizat acest canal de comunicare – crearea si intretinerea paginii de Facebook Gerard Roofs – i-a atras atentia producatorului si a dat mai departe exemplul lor catre toti distribuitorii din cele 80 de tari.