Bulucea, Google: Tehnologia nu ne înlocuieşte în rolul nostru de a crea un business
Înainte de a părăsi echipa din România pe care a condus-o din noiembrie 2010, pentru a prelua, de la 1 iunie, funcția de director New Business pentru regiunea Asia-Pacific, Dan Bulucea a adus un instrument util celor care vor să fie cât mai pregătiți pentru a face față schimbărilor – Atelierul digital, o platformă online gratuită cu lecții de marketing digital și dezvoltarea afacerii cu ajutorul internetului.
Google nu are mulți angajați în România –sub 20, nu a investit în deschiderea de centre de suport sau de dezvoltare de tehnologii, dar Dan Bulucea spune că nici contribuția pe care a adus-o țării noastre prin programele sale educaționale, de exemplu, nu e mai puțin importantă.
„Putem să discutăm unde este investiţia mai mare: în a deschide un centru de suport şi a angaja 100-200 de oameni sau, dimpotrivă, a încerca să influenţăm modul în care, în procesul educaţional, uneltele online sunt mai bine utilizate. Nici măcar ca dimensiune a investiţiei nu cred că nu sunt comparabile. Sau a pune toată ţară, toate drumurile, toate atracţiile turistice pe StreetView, în mod gratuit. A fost investiţia noastră în întregime. Am încercat să ne uităm la impactul pe care putem să-l avem. La modul în care odată ce oamenii ştiu să folosească tehnologiile vor putea să creeze branduri de succes în lume. Acesta a fost focusul nostru şi cred că, dacă ne-a ieşit ceva, o mică satisfacţie, de aici vine.”
Google a fost fondat în 1998 de Larry Page și Sergey Brin și a devenit cunoscut ca motor de căutare online. Treptat, compania și-a diversificat gama de produse și platforme adăugând Maps, Ads, Gmail, Android, Chrome și YouTube. Acum are peste 50.000 de angajați în lume și ocupă primele poziții în topuri privind cei mai doriți angajatori sau cele mai inovative companii.
La nivel global s-a implicat în diverse programe culturale și educaționale. În urmă cu cinci ani lansa Google Cultural Institute în colaborare cu muzee din toată lumea. Anul acesta și Palatul Parlamentului a fost inclus în proiect, ceea ce le permite vizitatorilor virtuali din toată lumea să vadă cum arată clădirea de la București. În domeniul educației, Google România a semnat în urmă cu doi ani un parteneriat cu Ministerul Educației și i-a ajutat pe 20.000 de profesori de gimnaziu să afle cum pot folosi la clasă noile instrumente digitale la care au acces gratuit.
43% dintre români nu au competențe digitale
Ultimul proiect lansat în România, Atelierul Digital, face parte dintr-o inițiativă prin care Google și-a propus să ofere gratuit pregătire în domeniul digital pentru două milioane de persoane din Europa.
„Noi am fost învățați în școală să memorăm informații. Tinerii de acum trebuie să învețe ce întrebări să pună, cum să analizeze informațiile, cum să facă față acestei avalanșe constante de schimbări”, spune Dan Bulucea.
În 2016, 30.000 de studenți români ar trebui să capete competențe digitale prin folosirea platformei, deși ar fi nevoie ca numărul să crească la 100.000 având în vedere decalajul pe care România îl are față de alte țări europene, spune oficialul Google.
„În primul rând este vorba despre studenți din universităţi cu profil economic, dar nu numai. În final, oricare dintre noi avem nevoie să înţelegem ce unelte avem la dispoziţie ca să comunicăm mai eficient, să putem accesa informaţia, să înţelegem mai bine cum investim resursele pe care le avem, cât de mult pot să îmi dezvolt propriul business sau compania la care lucrez. Toate sunt răspunsuri la care cu toţii trebuie să ne gândim. De aceea şi mergem către universităţi din toată ţara, nu doar din oraşele mari, în care ştim că oricum competenţele deja există și unde universităţile au deja acces, mai mult sau mai puţin, la tehnologii moderne. Ar trebui să vedem cum să deschidem ochii celor care nu au în acest moment acces şi să înţeleagă foarte bine cum pot să le utilizeze.”
Un studiu realizat de Digital Economy Lab (DELab) privind folosirea tehnologiilor digitale în IMM-urile din România în 2015 arată că țara noastră se află în urma tuturor celorlalte state din UE, inclusiv a celor din regiune. 43% dintre români spun că nu au deloc competențe digitale, față de o medie regională de 25%. Alte aproape 50 de procente afirmă că au competențe reduse sau de bază și doar 8% sunt bine pregătiți pentru lumea digitală. Această situație afectează competitivitatea companiilor mici și mijlocii, care de altfel nici nu investesc, în general, în pregătirea forței de muncă pentru obținerea de competențe digitale. Dacă ar face-o ar putea să-și exporte mai ușor produsele și serviciile în piața europeană.
„Tehnologia digitală deschide noi uşi, putem creşte serviciile, putem să ne gândim la un mod mult mai sofisticat de a dezvolta un business, la o piaţă mult mai largă pe care putem să o accesăm pentru produse digitale. Iată, Bitdefender, un antivirus, o soluţie de securitate, un produs românesc creat aici, o proprietate intelectuală creată în România, poate fi vândut în SUA. Această oportunitate nu exista înainte. Şi acesta este acum un reper pentru orice business. Noi am avut-o alături pe Antoaneta Mareş de la Blouse Roumaine care aşa a început: ca un magazin online care vinde ia românească. Dar de ce să vindem numai în România? De ce să nu vindem în Germania sau în Franţa sau în Anglia prin intermediul online-ului. Asta a făcut ea şi a făcut-o cu succes.” Șeful Google crede că deja companiile care nu folosesc digitalul nu mai pot funcționa bine, chiar dacă majoritatea studiilor dau ca termen al acestei condiționări anul 2020.
Tehnologia – un instrument, nu un înlocuitor
În viitor, 90% dintre slujbe vor necesita cunostințe digitale, arată un raport al Comisiei Europene, care estimează că, până în 2020, 825.000 de locuri de muncă vor fi neacoperite din cauză că nu vor fi destui oameni pregătiți. „Apropo de evoluţia modului în care noi lucrăm, tehnologia întotdeauna a schimbat asta.
Acum 100-200 de ani lucram toți în agricultură, dar un tractor reuşeşte să înlocuiască eficient oamenii la săpatul pământului. Oamenii au ştiut însă să își găsească altceva de făcut. Au învăţat să-şi pună în valoare creativitatea şi capacitatea intelectuală în alt mod decât a munci pământul. Acelaşi lucru se întâmplă şi acum. Poate că într-un mod mai accelerat.” Ca să înţelegem ce se întâmplă și să decidem cum să ne adaptăm schimbărilor avem nevoie de aceste competențe digitale de bază și avem nevoie să privim tehnologia ca pe un instrument aflat la îndemâna și în puterea noastră, mai spune Bulucea.
„Acordăm în acest moment foarte multă importanţă tehnologiei. De multe ori chiar dăm vina pe ea – suntem aşa de uşor de găsit acum pentru că avem telefoane mobile. În ciuda faptului că acestea au un buton de oprire şi putem să nu mai fim găsiţi atunci. Tehnologia nu e altceva decât o unealtă care e la dispoziţia noastră. Ne permite să comunicăm eficient şi rapid. Nu ne înlocuieşte în rolul nostru de a construi un business. Nu ne înlocuieşte în rolul nostru de a înţelege acel business, de a-l dezvolta.”
Dan Bulucea, de la București la Singapore
Dan Bulucea a fost responsabil pentru dezvoltarea prezenței și strategiei Google în România de la deschiderea biroului local, în 2010. Anterior lucrase la Microsoft România ca Business & Marketing Director. Este absolvent al Universității Politehnica din Timișoara și deținător al unui EMBA. În ultimii aproape șase ani, eforturile sale și ale echipei sale s-au concentrat pe sprijinirea companiilor românești în utilizarea cu succes a tehnologiilor online, pe promovarea tradițiilor și culturii românești cu ajutorul tehnologiei digitale și pe dezvoltarea abilităților digitale în România, prin proiecte specifice în zona educației.
Până în iunie, când va pleca la Singapore, conduce încă biroul local al Google. „Mă duc în Singapore alt om. Sunt un mare norocos, a fost un privilegiu să deschid acest birou în România. A fost o şansă, cu atât mai importantă cu cât este propria mea ţară. Cred că Google poate contribui la succesul unei țări ca România – la vizibilitatea obținută prin online a tradiţiei, valorilor și culturii, la educaţia şi pregătirea digitală – incomparabil mai mult decât dacă ar fi vorba de țări ca Marea Britanie sau SUA. Din punctul acesta de vedere, experiența de la Google m-a îmbogăţit şi mi-a dat foarte mari satisfacţii.”
Șeful Google crede că românii sunt inteligenți și creativi și că investiția în educație este cea mai bună investiție. Și dă exemplul colegilor săi care au reușit, cu experiența din România, să își găsească locuri de muncă în diverse alte părți ale lumii. „Oamenii din echipa noastră sunt extraordinari şi, de altfel, mulţi dintre ei şi-au găsit deja roluri prin alte birouri din lume. Sunt foarte apreciaţi și respectaţi. Românii sunt creativi, sunt inteligenţi, sunt capabili, sunt deschişi. Ar trebui să ieşim din complexul pe care îl avem – că avem ceva care nu ne lasă să fim în top. Nimic nu ne oprește să creăm un model care să devină un reper pentru alții”.
Acest material a fost publicat în numărul 227 al Revistei CARIERE, din mai 2016.