Cât de importantă este viziunea în cadrul unui proces de recrutare
Sau situaţia în care angajăm o serie de persoane şi după o anumită perioadă (relativ scurtă) renunţăm la ei pe motivul că lucrurile nu au mers întocmai cum ne-am propus. Sau, o altă situaţie este cea în care, după ce intervievăm foarte mulţi candidați pentru un anumit post, hotărâm să punem punct procesului de recrutare şi alegem totuşi să promovăm o persoană intern (deşi ştiam că o avem în companie de ceva timp).
Atâta vreme cât aceste lucruri nu se întâmplă prea des şi sunt cu titlul de excepţie, este bine. Nu trebuie să facem însă o regulă din asta pentru că atunci este destul de clar că, managerul respectiv nu ştie ce vrea, ce planuri sau obiective are pentru el şi echipa lui sau care este strategia de urmat. Astfel, înainte de a se lua decizia de angajare a unor noi persoane este necesar să se verifice realitatea nevoii de recrutare şi să se ia în considerare şi posibilităţile de realizare a altor alternative. Mai exact, dacă un post există nu înseamnă şi că este necesar să existe; dacă postul a rămas vacant, există posibilitatea de a-l desfiinţa. Se poate decide transferul sarcinilor unui alt post sau se poate păstra postul vacant când se schimbă unele circumstanţe.
În felul acesta, scutim recruiterul de a aloca timp unor procese de recrutare care sunt sortite eşecului înainte de a începe, în loc de a-i da posibilitatea să se ocupe de alte sarcini cu adevărat relevante pentru companie (nu trebuie să ignorăm nici eventualele frustari legate de execuţia unor sarcini care nu au finalitate şi rezultate, pentru că, acumulându-se în timp, acestea duc la pierderea celui care ocupă poziţia respectivă).
Ar trebui să îi inspire pe oameni
Procesul de recrutare şi selecţie în cadrul unei companii este vital tocmai prin prisma faptului că resursele umane sunt cele mai importante resurse pe care le poate avea o organizaţie. Dacă angajezi şi păstrezi cei mai buni candidaţi de pe piaţa muncii, atunci compania va obţine performanţele dorite.
Însă nu este suficient să ai viziune ca să fii un manager de succes, trebuie să şi stabileşti gradul de eficiență a viziunii tale. Astfel, eficiența unei viziuni depinde şi de împărtăşirea acesteia cu membrii echipei tale şi de certitudinea că există o coerență între viziunea ta ca manager şi cea a membrilor tăi. Viziunea unui manager ar trebui să îi inspire pe oameni, să fie clară şi să provoace la excelenţă. Rolul liderilor dintr-o organizaţie este de a crea şi întreţine o viziune. Ei trebuie să se identifice cu viziunea şi să îi ajute pe ceilalţi să creadă în ea. Productivitatea companiilor s-a dovedit a fi serios afectată inclusiv de diferenţa de viziuni din interior. O astfel de concluzie ar trebui să fie îngrijorătoare pentru manageri, care ar trebui să regândească tipul de interacţiune pe care îl au cu angajaţii şi stilul de leadership pe care îl abordează.
Viziunea ne defineşte identitatea, aspiraţiile şi stabileşte direcţia în care vom evolua, în sensul depăşirii aşteptărilor partenerilor/angajaţilor/colegilor/superiorilor, printr-o abordare individuală şi prin setarea unor standarde la cel mai înalt nivel. Ne dorim astfel să depăşim toate aşteptările, prin crearea unui mediu de lucru provocator, un loc unde fiecare angajat poate construi o carieră şi de a beneficia de un sistem de recompensare echitabil, legate de performanţele personale. Viziunea şi misiunea sunt elementele critice în elaborarea strategiei companiei. Încă de la înfiinţare trebuie să le defineşti clar, pentru că ele vor sta la baza dezvoltării companiei. Pornind de la o viziune clară, se creează premisele de a construi cea mai bună strategie.
Mai multe criterii
Un manager trebuie să aibă o viziune coerentă şi când recrutează pentru compania lui, dar şi când este în postura de a fi recrutat. Atunci când managerul urmează să fie chiar el recrutat, viziunea joacă un rol foarte important, pentru că ea îl va ajuta să ştie unde are de mers, cât mai durează până acolo şi care sunt sacrificiile pe care trebuie să le facă pentru a ajunge la destinaţie. Este important să avem în vedere mai multe criterii în momentul în care suntem angrenaţi într-un proces de recrutare şi trebuie să decidem dacă îi dăm curs sau nu.
Astfel trebuie să ţinem cont de informaţii de genul: stabilitatea companiei, strategia acesteia (şi modul în care ea se pliază cu aspiraţiile noastre în acest sens), posibilităţile de dezvoltare personală, cultură organizaţională şi mediul de lucru. Un manager bine informat trebuie să se raporteze la toate acestea în momentul în care ia decizia de a opta pentru un nou loc de muncă, pentru a evita să fie pus în situaţia în care a ales un job într-o altă companie pentru un pachet salarial atractiv, dar se vede nevoit să facă o nouă schimbare într-un orizont de timp scurt. Degeaba salariul oferit este tentant dacă planurile şi obiectivele noastre nu coincid cu cele ale companiei.
Aşa că, atunci când vorbim de viziunea raportată la un manager care se află în postura celui vânat / recrutat, trebuie să o interpretăm în corelaţie cu o cât mai bună informare prealabilă. Dacă toate aşteptările noastre (sau majoritatea lor, în ordinea priorităţilor) corespund cu viziunea şi strategia companiei pentru care optăm, se pare că suntem în situaţia fericită în care am identificat angajatorul dorit!
Nu este o misiune uşoară şi în nici un caz o decizie facilă – aceea de a schimba un loc de muncă, mai ales atunci când nu o faci din cauze de forţă majoră (comcediere, lichidarea companiei, faliment, desfiinţarea unui departament, etc.). Însă, dacă eşti bine informat şi ai o viziune clară atât a companiei pe care ţi-o doreşti precum şi a graficului tău de carieră, ai toate şansele să faci o alegere potrivită!
Apreciez aşadar că putem concluziona ideile noastre cu un citat foarte potrivit al lui Joel Barker care spunea că: „Viziunea fără acţiune este doar un vis. Acţiunea fără viziune este doar timp pierdut. Viziunea însoţită cu acţiunea poate schimba lumea”.
Corina Diaconu este Managing Director ABC Human Capital
Va invităm să urmăriţi şi alte articole ale ABC Human Capital aici