Cererea pentru leasing a scazut dramatic
Confucius, supranumit de adeptii sai "sfant", este considerat drept cel mai mare filozof al antichitatii chineze. Se spune despre el ca era deosebit de inalt si atat de puternic incat putea dobori cu o singura lovitura de picior un tigru. Mester in manuirea armelor si a carelor de razboi, Confucius si-a facut un renume si din spiritul sau de prevedere. Legenda spune ca de cate ori trecea pe sub poarta veche a cetatii lui, se apleca de spate si grabea pasul. Cei din jur incercau sa-l linisteasca, spunandu-i ca dintotdeauna poarta a fost asa subreda si, cu toate acestea, n-a cazut. "Tocmai de aceea trebuie sa ne ferim", le raspundea Confucius.
TENDINTE
Toate firmele de leasing au fost afectate de criza in egala masura. Cel putin asa sustine Mihaela Mateescu (foto), director general la Raiffeisen Leasing. Desi sectoarele de activitate care au solicitat finantari se considerau la adapost de turbulentele economice actuale, timpul a demonstrat ca, mai mult sau mai putin, aproape toate au fost lovite de criza: Real Estate; transporturi (de pasageri, de marfuri, intern si international); auto (numarul de inmatriculari masini a scazut cu 60% in primele opt luni ale anului fata de perioada similiara din 2008); industriile grele, precum metalurgia si prelucrarea metalelor; chiar si industria alimentara, precum si alte servicii. Iar efectele nu au intarziat sa apara. Unii dintre clientii Raiffeisen Leasing se confrunta cu probleme serioase legate de cash-flow: "Din cauza ca sunt prinsi in lantul blocajelor de plati, si aici ma refer in principal la cei care lucreaza cu statul, acestia inregistreaza intarzieri extrem de mari in incasarea facturilor". Vestea buna este ca exista un factor de echilibru: unii clienti, care au inteles deja ce li se intampla, iau masuri, restructureaza, reduc costuri, se indreapta catre alte piete, exploreaza alte domenii si astfel reusesc sa-si onoreze la timp obligatiile.
In criza, de un an
La ora actuala, tinta companiei nu mai este incheierea de noi contracte de leasing, ci conservarea si validarea contractelor existente. Cererea a scazut dramatic, iar capacitatile sunt in exces. Exista o serie de active pe piata care, prin prisma importatorilor sau a firmelor de leasing care le-au recuperat, sunt disponibile. Rezilierile contractelor de leasing au pus firmele intr-o ipostaza cu totul noua. De unde functionau ca finantatori si ca un serviciu financiar traditional, au devenit recuperatori de masini si administratori de parcuri auto. Au incheiat contracte cu firme terte care presteaza servicii logistice si s-au concentrat pe gasirea unor cumparatori pentru bunurile recuperate. Obiectul si scopul muncii lor s-a schimbat radical.
"Pe noi insa, sanatatea portofoliului este ceea ce ne intereseaza la ora actuala. Ne uitam foarte atent la domenii, la clienti, la intarzierile la plata, la cat de mult oscileaza acestea, daca este un fenomen trecator sau devine cronic. In functie de ceea ce vedem, incercam diverse variante de ajutor. In mod special, incercam sa ducem la bun sfarsit ce avem in portofoliu in momentul de fata", completeaza Mihaela Mateescu.
Ultima solutie, rezilierea
Pentru indeplinirea noilor obiective, trebuia sa fie luate niste masuri. Una dintre cele mai importante a fost reasezarea interna a companiei. Toata forta de vanzari s-a transformat intr-una de consultanta. "Colegii mei incearca sa analizeze cu fiecare client in parte sau macar cu cei mai mari, unde sunt efectele foarte vizibile, sa incerce noi solutii, sa previna, pe cat posibil, efectele nefaste". Mai mult, o parte din forta de vanzari indeplineste functionalitati de Collection (colectare debite), ceea ce inseamna ca solicita de la clienti efectuarea de plati restante, colectand documente, situatii financiare, diverse modalitati de garantare a platilor, cecuri, bilete la ordin. "Vrem sa evitam ultima solutie – rezilierea contractului".
Partea traditionala de colectare debite pe care o aveau pana anul trecut a capatat o importanta strategica, departamentul marindu-se considerabil. Pentru situatia in care se ajunge la reziliere, s-a infiintat un departament nou – Asset Management – care se ocupa de gestionarea tuturor activelor recuperate. "Am beneficiat de expertiza grupului. S-a creat o platforma care deserveste toate bunurile de leasing recuperate din toate tarile in care Raiffeisen este prezent. Sunt listate toate bunurile, cu poze, cu descriere si preturi. Cu ajutorul colegilor de la Viena, am reusit sa ne facem cunoscuti pe o serie de piete internationale. Am luat legatura cu diversi angrosisti din Europa si am dezvoltat relatii cu cateva tari unde am inceput sa vindem traditional, ca de exemplu Olanda, Ungaria, Albania si Polonia", mentioneaza directorul general. Astfel, reusesc sa gaseasca cumparatori pentru autovehicule (masini mici, camioane) sau pentru echipamente.
Leasing mai scump
Despre o revenire a pietei de leasing, fara redresarea celorlalti indicatori macroeconomici, nu se pune problema, spune Mateescu. "Poate la ora actuala vedem efectele cele mai negre ale crizei, dar revenirea va fi foarte lenta. Bancile au devenit mai precaute, dar si clientii. Ei nu se mai arunca la contracte de pe-o zi pe alta. Efectele crizei dor, dar cred ca putem invata si multe lucruri de pe urma ei. Primul trimestru de anul viitor probabil ca va fi la fel, dat fiind ca sezonul rece afecteaza cam toate domeniile de care leasingul este atasat. Probabil ca in a doua jumatate a anului viitor o sa incepem sa ne revenim, asta in conditiile in care reusim sa gestionam foarte bine ce avem, sa dramuim costurile, sa reusim sa vindem din activele pe care le avem". Si mesajul sefilor (Raiffeisen-Leasing International GmbH) de la Viena e tot de precautie, insa Romania e in continuare atractiva pentru ei si sunt dispusi sa investeasca si sa ramana pe termen lung aici.
In ciuda inaspririi conditiilor, contracte inca se incheie, insa Mihaela Mateescu nu vede unde ar mai putea creste piata. Poate doar din partea unor companii dispuse sa faca pasi mici si siguri.
Pentru ca pretul echipamentelor si al autovehiculelor a scazut, e momentul oportun pentru investitii. Firmele de leasing nu-si doresc sa ramana cu bunurile inghesuite in parcurile auto sau sa intre in competitie cu dealerii auto, deci e liber la negocieri. In pierdere pentru… ele, deoarece debitele ramase de la fostii clienti nu se acopera.