Cine și cum influențează mediul online românesc
„Profesioniștii” au expertiză într-un anumit domeniu (Media, IT, Medical etc.) și sunt influențatorii urmăriți de cei mai mulți useri online din mediul urban (60%), acoperind o plajă largă de interese. Audiența atrasă de ei este una matură (cu vârste între 25 și 44 ani), cu educație și venituri peste medie, interesată să primească informații de calitate, pentru a alege produse potrivite pentru nevoile lor, să se dezvolte profesional sau să înțeleagă mai bine realitățile cotidiene. Principalele domenii în care activează sunt sănătate, IT sau media, însă pot livra și conținut folositor în arii adiacente, precum: gătit, sănătate/nutriție, gadgeturi & telecom, călătorii, IT/software, știri/evenimente. „Profesioniștii” și-au creat imaginea de influențator în mediul offline, la TV sau în mediul online cu ajutorul Facebook, al blogurilor sau al aparițiilor în presă. Continuă să activeze în aceste medii online, dar își extind influența și pe site-uri de știri, pe Twitter sau Pinterest.
“Persoanele ca noi” sunt influencerii care și-au dobândit un statut într-un anumit domeniu, datorită furnizării constante a unor informații relevante pentru un anumit segment. Se aseamănă în multe aspecte cu “Profesioniștii”, dar sunt urmăriți de o audiență mai restrânsă (42% din online users) și mai matură (53% dintre ei au vârste peste 35 de ani). S-au remarcat prin activitatea online pe Facebook, Instagram, bloguri, prin Google Search, recomandările prietenilor sau în urma discuțiilor de pe forumuri. Principalele domenii despre care scriu “Persoanele ca noi” sunt călătorii, timp liber, povești din viața de zi cu zi sau recomandări culinare. Influențatorii din această categorie sunt apreciați pentru că sunt bine informați, corecți, originali și încearcă mereu lucruri noi. Legătura creată cu followerii se bazează pe statusul social comun, ei fiind oameni obișnuiți, fără un renume câștigat în showbiz sau într-un anumit domeniu profesional, dar cu care audiența poate relaționa relaxat.Abordează cel mai des teme legate de viața de zi cu zi, precum: gătitul, călătoriile, sănătate/nutriție, gadget-uri sau modă. Cu toate acestea, 29% dintre cei care îi urmăresc citesc în paralel și conținut pe aceeași temă, publicat de “Profesioniști”, pentru a fi la curent și cu perspectiva experților.
“Celebritățile” sunt considerate influențatori doar de către unul din 5 internauți deși atrag cel mai mare număr de fani pe rețelele de socializare. Sunt urmărite mai mult pentru divertisment și nu neapărat pentru informațiile pe care le oferă. Influența lor se manifestă la un nivel aspirațional, în domenii legate de stilul de viață al celor care le urmăresc: modă, informații culinare/nutriție, călătorii, sănătate etc.
Cele mai influente celebrități în rândul utilizatorilor online sunt cântăreții, prezentatorii TV și actorii. Aceștia se remarcă mai ales prin intermediul TV-ului și radioului, dar sunt prezenți și pe alte canale online ca Facebook, YouTube, Bloguri, Instagram, Twitter sau Vine.
Celebritățile sunt urmărite în mediul online mai ales de tineri (cu vârste între 18 și 34 de ani), nu foarte activi pe piața muncii și cu venituri sub medie. Cu toate acestea, pentru ei contează statutul social, dovadă fiind faptul că, pe lângă celebrități, urmăresc în proporție de 38% și “Profesioniștii”. Sunt atrași în special de conținutul vizual oferit de celebrități și așteaptă zilnic poze sau videoclipuri de la ei, dar și comparații de produse sau articole.
Ce este un influențator
Influențatorul este persoana care prin autoritatea sa, prin experiențele sau acțiunile sale furnizează informații de interes pentru anumite segmente din populație, determinând o schimbare de opinie, de stare de spirit sau de comportament. În funcție de rolul îndeplinit de fiecare tip de influențator, se pot crea obiective specifice de comunicare. Cele trei categorii pot să se suprapună atât la nivel de audiență, cât și la nivelul rolurilor pe care le pot juca în strategiile și campaniile de comunicare ale brandurilor.
Astfel, pentru:
– educarea consumatorilor, creșterea credibilității sau a performanței produselor, se recomandă comunicarea prin intermediul „Profesioniștilor.”
– crearea unei conexiuni emoționale, educarea sau relevanța unui produs, se recomandă categoria “Persoane ca noi”;
– creșterea notorietății, stabilirea unei imagini premium sau aspiraționale, asocierea cu un brand pentru tineri prin divertisment, cea mai bună opțiune este includerea unei „celebrități” în campania de comunicare, concluzionează cei de la Starcom MediaVest Group.
Studiul a fost realizat în luna aprilie 2016, pe un eșantion de 855 de internauți, cu vârste între 18 și 55 de ani, care locuiesc în mediul urban.