Deloitte: România și-a sporit ponderea de companii prezente în Top 500 Europa Centrală
Rezultatele din acest an reflectă o comunitate de afaceri concentrată pe creșterea veniturilor”, spune George Mucibabici, Președintele Deloitte România. „Performanța financiară a fost afectată de criza din 2008 și 2009, doi ani în care companiile s-au concentrat pe reducerea costurilor, pentru a-și eficientiza organizațiile. Drept rezultat, aproape 80% dintre companiile incluse în Top 500 au raportat venituri în creștere pe anul 2010, față de cele 16% care au raportat rezultate similare pe ansamblul anului 2009”.
El a adăugat: „Pentru companiile central-europene, 2010 a fost un moment de respiro, veniturile lor combinate urcând cu 14,2% de la an la an, față de o scădere de peste 21% în 2009. Suma totală (612,14 miliarde de euro) se apropie de nivelul anterior crizei – 665,72 miliarde de euro. Rămâne de văzut dacă este vorba de o redresare temporară sau pe termen lung, în condițiile în care riscul unei recesiuni în W planează în acest moment asupra țărilor dezvoltate din întreaga lume”.
Clasamentul celor mai mari companii din România este dominat în continuare de industria energiei și resurselor (14), urmată de industria bunurilor de consum (12), industria prelucrătoare (5), telecomunicații (6) și industria farmaceutică (1).
„Este interesant de remarcat că România are opt companii noi în clasamentul din acest an, ele activând în diverse industrii (trei în industria energiei și resurselor, două în cea prelucrătoare, două în industria bunurilor de consum și un operator telecom). Interpretăm acest lucru drept un indicator pozitiv al solidității principalelor industrii din economia locală și regională”, a subliniat Mucibabici. „Din toate companiile românești incluse în top, 71% au raportat venituri mai mari în 2010 față de 2009, față de 26% care au înregistrat venituri în scădere. În plus, top 10 include opt companii care au urcat în clasament și o companie nouă”.
În topurile regionale separate ale primelor 50 de bănci, respectiv 50 de firme de asigurări din regiune, România figurează cu două bănci (față de patru, anul trecut) și cinci firme de asigurare (similar cu 2010, dar cu două debuturi). Rezultatele reflectă un mediu de activitate relativ dificil; industria serviciilor financiare din Europa Centrală se confruntă în continuare cu provocări concurențiale, tehnologice, culturale și de reglementare, pe fondul unei perioade de creștere lentă și piețe în scădere. În acest context, realizarea unui echilibru între bilanțul financiar și responsabilitatea față de mediul de afaceri nu este o sarcină ușoară.
„În ultimii ani, băncile din România au evitat să recurgă la executări silite, în mare pentru că nu puteau valorifica activele respective în condiții convenabile”, spune Andrei Burz-Pînzaru, Partener Servicii Juridice și coordonator al practicii de drept bancar și financiar din cadrul Deloitte. „În acest fel, băncile au susținut business-ul, pentru că au mai acordat companiilor timp și au evitat distrugerea valorii economice. Rămâne de văzut, însă, dacă vor fi dispuse să facă asta în continuare, în cazul în care se va intra într-o nouă etapă a crizei”.
Dacă până în prezent băncile locale au avut o abordare de piață relativ tradițională, în ultima vreme început să manifeste interes față de soluții de finanțare inovatoare, a continuat Burz-Pînzaru.
„Până acum, acesta a fost cu precădere terenul băncilor străine, care nu au neapărat o prezență pe plan local, dar dispun de avantajul experienței internaționale și de personal foarte bine pregătit. Un exemplu în acest sens ar fi apetitul limitat al băncilor locale de a finanța companii care au contracte cu statul, din cauza dificultăților cu care acestea își colectează creanțele”.
Un alt punct de interes pentru bănci va fi restructurarea pachetelor de compensații și beneficii pentru angajați, în funcție de performanță. Astfel, băncile locale s-ar conforma noilor reglementări impuse la nivel de industrie prin Directiva europeană privind Cerințele de Capital – III (Capital Requirements Directive III), care stipulează nevoia de aliniere a pachetelor de recompense la riscuri. Pe lângă conformarea la o reglementare orientată pe managementul riscurilor, acest pas reprezintă pentru bănci oportunitatea de a dezvolta un cadru intern potrivit, care să stimuleze performanța în organizații și să motiveze echipele să ia decizii conștiente, după ce au analizat și și-au asumat conștient riscurile aferente.
În clasamentul de anul trecut, România a fost prezentă cu 33 de firme, iar în cel prezent figurează cu 38 de companii.
Petrom, Rompetrol şi Dacia, Pretrotel Lukoil, BAT România, Kaufland, Lukoil România, Hidroelectrica, Mol România, Mediplus Exim şi Alro, au fost, în ordine, cele 11 companii locale care au reuşit să se plaseze pe poziţii superioare celor de anul trecut.
Petrom a urcat de pe poziţia 25 pe 14, Rompetrol de pe 70, în urmă cu un an, pe 24 în acest an, iar Automobile Dacia a mai câştigat opt poziţii ajungând pe locul 42 .
Nouă companii apar în premieră în clasament, respectiv Nokia (locul 93), Electrica (134), Enel România (145), Renault Industrie Roumanie (343), Grup Servicii Petroliere (365), Cosmote (426), JTI Mfg (475), Cargill Agricultura (481) şi Continental Automotive (491).
Grup Servicii Petroliere se află pe poziţia doi în Regiune, ca dinamică a afacerilor în 2010 faţă de 2009, cu o creştere de 151%, după Kriukov Car Building din Ucraina cu venituri în creştere cu 217%.
Pe de altă parte, 18 dintre cele 38 de companii prezente în clasament au pierdut poziţii faţă de anul trecut, cele mai mari scăderi fiind înregistrate de Arcelor Mittal Galaţi, 79 de locuri până pe 173, Coca Cola HBC România (77 de poziţii pe 484), Romtelecom (74 de locuri pe 269) şi Philip Morris România (74 de poziţii pe 411).
În funcţie de numărul de companii nou intrate în top, România ocupă poziţia cinci în Europa Centrală, după Polonia, Cehia, Ungaria şi Ucraina.
Raportat la diferitele industrii, studiul arată că două bănci româneşti să află între primele 50 de instituţii de profil europene. Astfel, BCR s-a menţinut pe locul 9, iar BRD a pierdut două locuri, de pe 13 pe 15, clasamentul fiind realizat pe baza activelor de la sfârşitul anului trecut.
Şi în topul industriei de asigurări regăsim cinci firme din România, respectiv Astra (30 faţă de 35 anul trecut), Allianz-Ţiriac Asigurări (33 faţă de 21), Omniasig (37 faţă de 28), Groupama şi ING Asigurări de Viaţă, care au intrat direct pe locurile 44 şi 50.
În funcţie de capitalizare, Petrom ocupă locul 13 din 50 în regiunea analizată, cu 4,429 miliarde de euro şi ultima poziţie, în top zece companii din sectorul energiei şi resurselor după venituri şi profiturile nete din 2010.
De asemenea, Nokia România a intrat direct pe poziţia opt în top zece al celor mai mari companii din sectorul TMT (Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii) după venituri şi profit, cu venituri din vânzări de 1,606 miliarde de euro în 2010.
Deloitte Europa Centrală Top 500 2011 – concluzii principale
- Companiile din domeniul bunurilor de consum și transporturi domină clasamentul (157 în total, cu venituri combinate de 149,30 miliarde de euro); urmează industria energiei și resurselor (148 de companii cu peste 244 miliarde de euro) și industria prelucrătoare (117, însumând 143,17 miliarde de euro).
-
Ca și la edițiile anterioare, în top 10 predomină companiile din industria petrochimică și energetică (opt locuri din zece, inclusiv prima și a doua companie din regiune – PKN și MOL, ale căror venituri au crescut individual cu peste o treime).
- Polonia domină în continuare clasamentul cu 173 de companii (35%), urmată de Cehia cu 80 de companii (16%), Ungaria – 68, Ucraina – 43 și România – 38 (8%).
-
Industria prelucrătoare a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de companii reprezentate în top (117, față de 101 anul trecut), printre altele datorită creșterii exporturilor către Germania, cel mai mare vecin al Europei Centrale, precum și a unei cereri industriale sporite.
- Industriile care au înregistrat cele mai abrupte scăderi sunt cea imobiliară (cu 4 companii reprezentate în top, față de 15 în 2009) și industria bunurilor de consum și transporturi (de la 169, anul trecut, la 157 de companii)
Liderii companiilor de top din Europa Centrală se concentrează pe creștere, performanță financiară și inovație, acestea fiind cele trei elemente cheie care vor susține redresarea susținută a organizațiilor lor, dar și ale regiunii per ansamblu. Deloitte a realizat interviuri cu 72 de directori executivi pe aceste trei subiecte. Rapoarte individuale pe marginea concluziilor vor fi publicate pe rând, în următoarele luni.
Raportul integral Deloitte Central Europe Top 500 2011, precum și edițiile anterioare pot fi descărcate de pe site-ul oficial al programului: http://www.deloitte.com/cetop500.
Clasamentul realizat anual de Deloitte Europa Centrală în 18 țări se află la a cincea ediție și ia în calcul cifra de afaceri raportată de companii pentru anul calendaristic precedent.
Sursă: Deloitte, Mediafax