Estimare pesimista: Piata vinurilor va scadea cu 5-10% in 2010
Revista Cariere: Cat de grav a fost afectata de criza piata vinurilor?
Dan Muntean: In 2009, piata vinurilor din Romania a avut de suferit ca orice alta piata, insa, inceputul anului 2010 a marcat o revenire a vanzarilor care a devenit semnificativa incepand semestru 2 al anului. In luna decembrie 2009, am inregistrat o crestere a vanzarilor pe piata interna cu 6,7% mai mare comparativ cu aceeasi luna a anului 2008. In 2010, piata vinurilor va scadea cu 5-10% datorita scaderii consumului, pe de o parte si, pe de alta, din cauza tendintei consumatorilor romani de a cumpara vinuri mai ieftine, care acum, datorita situatiei economice, s-a intensificat.
Ce asteptari aveti de la anul 2010? Estimati cresteri?
Noi am fost printre cei norocosi, pentru ca am avut o crestere de 2.3% in 2009 fata de 2008, de la 9.628.755 euro in 2008, la 9.849.512 euro in 2009. Cifra de afaceri estimata la sfarsitul anului 2010 este de 10.000.000 euro. Speram sa schimbam “prefixul”.
Sa ne imaginam urmatorul consumator: angajat cu venit mediu, studii superioare, calatoreste in vacante, are hobby-uri. Ce vin ii recomandati?
Gusturile consumatorilor de vin din Romania s-au rafinat in timp, insa vor mai trece ani pana cand acestea vor ajunge la nivelul celor din Marea Britanie sau Italia, unde vinul isi are locul sau in topul bauturilor apreciate.
Consumatorii sunt de doua categorii, cei care stiu si pot sa faca diferenta intre un vin de calitate si cei care nu recunosc atunci cand vinul este de calitate scazuta. Cei care apreciaza si inteleg un vin de calitate cauta vinul imbuteliat, in special cel rosu, si au o orientare bine definita catre marca si producator. De asemenea, vinurile dulci au pierdut teren in fata vinurilor demiseci si seci. In general, preferintele consumatorilor romani se indreapta inca, in proportie de circa 70%, catre vinurile albe.
Aveti aproximativ 200 de specialisti cu studii si specializari in tara si strainatate. A fost greu sa ii identificati pe piata? Cat a durat acest proces, ce obstacole ati intalnit?
Fara indoiala ca cea mare mare avutie a unei companii sunt resursele umane. In spatele succesului unei companii se ascunde intotdeauna munca unor oameni care stiu cum si ce sa faca pentru a indeplini obiectivele majore. Tot ce am realizat pana acum reprezinta efortul sustinut si munca unei intregi echipe de profesionisti. De-a lungul anilor, am reusit sa ne construim si consolidam o adevarata echipa de specialisti cu vaste cunostinte tehnice si de specialitate.
Ce contine fisa postului unui astfel de specialist? Vrem sa stim mai multe despre activitatea sa, cum se desfasoara, in ce conditii, ce responsabilitati are, etc.
Fiecare membru al echipei noastre are foarte bine delimitata si definita munca pe care o desfasoara in cadrul companiei; fisa postului contine elemente referitoare la titlul si scopul postului, structura organizatorica, competenta minima necesara, principalele atributii si sarcini specifice, relatii organizatorice, autoritate si decizie.
Dar mai presus de orice fisa a postului, cred ca mai important este ca fiecare dintre noi sa isi desfasoare activitatea asa cum crede ca este mai bine, intr-un mediu cald, placut si colegial, pentru a da cele mai bune rezultate. Fiecare dintre noi trebuie sa se simta precum o rotita importanta intr-un mecanism ce trebuie sa functioneze impecabil.
Ce ar trebui sa stie orice manager care intentioneza sa investeasca intr-o afacere cu vinuri?
Lumea vinurilor nu este o afacere, in sensul comercial, in care tot focusul este pe profit. Afacerile cu vinuri isi au originea in afacerile de familie. Chiar daca ele se dezvolta, in esenta raman afaceri de familie. Vinul nu este un bun pe care il poti produce la scara larga, este o bautura rafinata care are la baza multa grija, atentie si implicare sufleteasca de la momentul cultivarii si pana la imbuteliere. Pentru ca nu vinzi o simpla sticla, ci o poveste care are in spate istorie si multa munca.
Doriti sa lansati pe piata locala noi branduri ?
Dupa succesul obtinut in 2009 cand am lansat primele doua vinuri de top din gama Hyperion (Feteasca Neagra 2007 – editie limitata 1200 sticle, stoc epuizat la scurt timp dupa lansare) si anul acesta vom continua sa ne surprindem consumatorii cu noi vinuri de calitate atat in gama Hyperion cat si in alte game.
De asemenea, vom continua sa lansam noi vinuri sub conceptul de “vie unica” (single vineyard), vinuri produse din struguri proveniti din areale mici, cu conditii specifice care dau vinurilor o tipicitate a soiului bine inmprimata. Anul trecut am lansat doua vinuri: Scurta Viognier&Chardonnay (fiind primul producator roman de Viognier) si La Catina Pinot Noir, iar in cursul anului 2010 vom continua sa dezvoltam gama cu sortimente noi atat rosii si albe cat si un vin rose.