O nouă strategie de HR pentru o organizație sănătoasă
Din dorința de a dezvolta organizații mai sănătoase, companiile din România au început să includă în strategie proiecte și acțiuni clare de responsabilitate socială (CSR). Pe de altă parte, angajați mai sănătoși înseamnă oameni mai împliniți și productivi, obiective care pot fi atinse printr-o strategie de HR bine pusă la punct.
După realizarea unui studiu – care a constat într-un chestionar cu scala de evaluare Likert (1-5) pentru a determina gradul de satisfacție a angajaților companiei, fiind luate în calcul cinci dimensiuni: credibilitate, respect, corectitudine, mândrie, spirit de echipă –, Simina Bleau, HR Manager B. Braun Romania, a decis, împreună cu echipa de management, creionarea unei noi strategii de HR.
Un argument în plus este că această companie – care operează în domeniul farmaceutic și medical și a cărei misiune este să protejeze și să îmbunătățească sănătatea oamenilor – investește peste 120 de milioane de euro într-un campus lângă Timișoara, care va îngloba producția, distribuția, funcțiunile suport și administrativ, precum și departamentele de shared services. De asemenea B. Braun Romania investește constant în extinderea propriei rețele de centre de dializă.
Primul pas a fost extinderea echipei de HR, de la doi la şase angajaţi, etapă ce s-a încheiat în vara acestui an.
Trei direcții principale
După ce echipa de HR a fost redefinită, inițiativele de resurse umane au fost structurate în noua strategie, cu trei direcții principale de acțiune:
- A Learning Organization,
- An Employer of Choice,
- A Great Place to Work.
Prima directivă strategică își propune dezvoltarea de competențe și dezvoltare personală prin: training (Sales Academy, Leadership Academy), coaching, mentoring;
- talent management și planuri de succesiune;
- implementarea de aplicații software pentru a face procesele de HR mai agile și transparente.
Partea a doua a strategiei cuprinde dezvoltarea brandului de angajator și a politicii de compensații și beneficii pentru cei 800 de angajați (compania are planuri să ajungă la peste 1.000 în 2020).
Cea de-a treia componentă se referă la dezvoltarea culturii organizaționale. „Ne propunem să derulăm un studiu de cultură organizațională. În urma rezultatelor, vom implementa un plan de acțiuni care să ne asigure cultura pe care ne-o dorim, ca pilon în dezvoltarea strategiei companiei”, spune Simina Bleau.
Cum a realizat noua echipă de HR toți acești pași?
În primul rând, a luat pulsul climatului organizațional, stând de vorbă cu oamenii din companie și participând împreună cu ei la ședințele lor. În paralel, echipa de HR a făcut și o diagnoză a procesului de evaluare a performanțelor și a implementat modificări la nivelul structurii obiectivelor: alinierea tuturor departamentelor la obiectivele comune ale organizației. În plus, au organizat workshop-uri cu managerii pentru a clarifica ce înseamnă procesul de evaluare, cum se setează obiective relevante pentru fiecare post, cum se acordă feedback etc.
„Premisele de la care am pornit au fost, în primul rând, strategia companiei pe termen mediu și lung, pe de o parte, și realitatea actuală, pe de altă parte”, mai spune Simina Bleau.
Astfel, a fost îmbunătățit procesul de recrutare și selecție, prin introducerea de instrumente psihometrice de evaluare a candidaților. Apoi, am început proiectul de analiză a posturilor (Job analysis), încadrarea fiecărui post într-un grad (Job grading) și elaborarea grilelor salariale care să respecte atât echitatea internă, cât și pe cea externă.
Pentru echipa de middle management, pentru a asigura alinierea între departamente, precum și dezvoltarea comunicării și a încrederii, au fost organizate sesiuni de team coaching și training de leadership.
Pentru toate diviziile de Sales & Marketing, a fost creionat și implementat un program de dezvoltare. Programul este în linie cu strategia companiei la nivel global și local, se numește „Challenger Sales Academy” și se întinde pe trei ani. Fiecare modul de training este dinamic și foarte practic, conținând o simulare de business relevantă pentru subiectul abordat.
Nu în ultimul rând, au derulat în organizație câteva proiecte de responsabilitate socială.
Planul strategic, cu acțiunile amintite anterior, a început să fie implementat încă de anul trecut. Pe lângă lucrurile deja menționate, urmează workshop-uri de strategie și aliniere cu echipa de management, îmbunătățirea actualelor proceduri de lucru, dezvoltarea competențelor de coaching și change management ale echipei de resurse umane, dezvoltarea culturii de feedback.
„O organizație este sănătoasă când climatul și mediul de lucru sunt sănătoase. A lucra într-o companie din domeniul farmaceutic și medical, a cărei viziune este să protejeze și să îmbunătățească sănătatea oamenilor, îți dă un sentiment de semnificație, de contribuție și umanitate. Așadar, dacă vă doriți să luați parte la dezvoltarea unei companii cu planuri ambițioase și care se bazează pe oameni, vă așteptăm în echipă!”- Simina Bleau, HR Manager B. Braun Group Romania;