Trei metode de a reduce cheltuielile
In conditii de criza economica si recesiune, comenziile primite de o companie pot fluctua considerabil, de unde si nevoia adaptarii modului de pontare si remunerare la necesarul de ore prestate, pana la un nivel predictibil. In companiile cu multi angajati, plata orelor suplimentare poate deveni chiar o problema, daca acestea au o frecventa ridicata.
Orele suplimentare pot aparea fie dintr-un program de munca atipic, fie din efortul companiei de a acoperi cu personalul obisnuit varfurile de productie generate de comenzile primite suplimentar. Trenkwalder Sobis Romania, companie de recrutare, selectie si plasare de personal, propune un software care functioneaza ca o banca-depozit de timp: consemneaza orele suplimentare prestate de catre angajati: „In loc sa fie platite cu sporul de 200%, orele de munca prestate suplimentar sunt compensate prin ore libere, pe parcursul unui interval de una pana la trei luni, in functie de programul de munca”, afirma Bogdan Florea, Director general.
„In loc sa fie platite cu sporul de 200%, orele de munca prestate suplimentar sunt compensate pe parcursul unui interval de una pana la trei luni, in funcţie de programul de munca, prin ore libere” – Bogdan Florea, Director General Trenkwalder Sobis Romania
Cateva companii folosesc aceasta solutie de cativa ani, iar de un an a inceput sa fie adoptata de tot mai multe firme de productie care au sesizat avantajul de a nu mai plati orele suplimentare ca modalitate de motivare suplimentara.
Gestionarea atenta si in conformitate cu legislatia muncii a orelor suplimentare incluse in „depozitul de timp” este singurul efort suplimentar depus de departamentul de Human Resources. „Dar si acest efort este de obicei preluat de Trenkwalder, pentru acei clienti carora le asiguram angajatii pe perioade de timp determinate, sub forma de leasing de personal”, subliniaza Bogdan Florea.
Reduceti cheltuielile cu combustibilii
Pe piata exista solutii de supraveghere si management al flotelor auto prin GPS (Global Positioning System) prin intermediul carora managerii si responsabilii cu flotele de vehicule pot urmari pozitiile vehiculelor, rutele masinilor si consumul de combustibil. Pe langa functia de localizare prin GPS, exista si un instrument pentru controlul si optimizarea parcursurilor flotei prin care se pot obtine reduceri de minim 20% a costurilor de logistica si transport, precum si cresterea in medie cu 30% a livrarilor efectuate cu acelasi parc auto.
Oficialii unei companii care activeaza in acest domeniu sustin ca rapoartele si functionalitatile oferite de software-ul de monitorizare profesional permit eliminarea stationarilor inutile, depistarea abaterilor de la rutele stabilite pentru masini, evidentierea distantelor parcurse de soferi in interes personal, descoperirea furturilor de combustibil si/sau condusul agresiv al vehiculelor, precum si depistarea exceselor de viteza inregistrate de masini.
„Un prim efect pe care l-au resimtit angajatii a fost acela ca nu au mai putut dispune de automobilele companiei dupa bunul plac si in interes personal, in special in zilele de weekend” – Sorin Sofian, CEO TCE Holding
La TCE Holding, angajatii au simtit initial o presiune data de existenta acestor modalitati de control asupra activitatii derulate de ei, afirma Sorin Sofian, CEO. Un prim efect a fost acela ca nu au mai putut dispune de automobilele companiei dupa bunul plac si in interes personal, in special in zilele de weekend. Insa, dupa instalarea aparatelor GPS si prezentarea posibilitatilor de raportare si verificare de catre specialistii SAS, au acceptat ideea si s-au conformat noilor reguli.
Intentia initiala a fost legata de reducerea costurilor legate de mentenanta si exploatarea auto prin:
- reducerea numarului de kilometri efectuati si implicit a consumului de combustibil si uzura auto;
- asigurarea unei chei de control pentru verificarea foilor de parcurs pentru fiecare vehicul si a programului de lucru (ore suplimentare nejustificate);
- raportarea exacta a kilometrilor efectuati intre alimentarile de combustibil si posibilitatea de a raporta imediat activitatea auto pe intervale de timp variabile in functie de toate alimentarile care se doresc verificate din punct de vedere al consumului normat pe fiecare autovehicul.
Solutia SAS a fost implementata in anul 2006 si a condus la:
- reducerea consumului de combustibil cu aproximativ 8% (tinand cont si de uzura auto) si cu 10% a bugetului lunar alocat mentenantei (scaderea numarului de kilometri efectuati si o conducere mai atenta);
- posibilitatea monitorizarii activitatii operationale in timp real (confirmari pentru livrari si preluari) si realocarea optima si reala a autovehiculelor la comenzile de curierat;
- optimizari cu alte programe de logistica si transport care conduc la o planificare a parcursului auto in functie de comenzile inregistrate de la client;
- bugetarea costurilor legate de flota pe baza unor informatii reale si usor de procesat.
CEO-ul TCE Holding a identificat si alte metode mai neconventionale de reducere a costurilor: „Impunerea platii fransizei pentru fiecare accident auto dovedit ca s-a produs din vina conducatorului auto si utilizarea unui soft de optimizare a rutelor”.
Reduce timpul de asteptare la pompa
Fill&Go RING este o solutie care permite controlul complet al flotei prin identificarea automata a autovehiculelor care alimenteaza in statiile Rompetrol. Dupa alimentare, sunt inregistrate automat cantitatea de carburant alimentat, tipul carburantului, ora si data la care s-a efectuat alimentarea, numarul masinii, kilometrajul de la bordul autovehiculului, ore functionare motor etc. Achizitionarea carburantilor pe credit previne frauda prin neimplicarea factorului uman in autorizarea alimentarii si a culegerii datelor de la bordul autovehiculului. Utilizatorii solutiei au inregistrat scaderi ale consumului de 10%-25%, sustin oficialii companiei petroliere.
„Am inceput implementarea in toamna anului trecut atat a unor „inele-rezervor” (Fill&Go Ring), cat si a unor GPS-uri (Fill & Go Vehicle Control); insa nu toata flota este monitorizata GPS”, ne spune Stefan Lumnicky, Grup Procurement Manager in cadrul companiei A&D Pharma. Intentia principala a fost imbunatatirea controlului si implicit reducerea costurilor cu combustibilul.
Initial, a existat o usoara reticenta a angajatilor in privinta sistemului GPS insa in acest moment este deja un fapt obisnuit si nu sunt probleme. „Pe de alta parte, sistemul cu inele a fost foarte bine primit, avand in vedere ca se reduce si timpul de asteptare la pompa”.