Vinul, o afacere profitabilă doar la maturitate
Investițiile din industria vinului presupun o infuzie de capital consistentă și pe termen lung. Vitis Metamorfosis a apărut în anul 2008, prin parteneriatul dintre Marchesi Antinori, Halewood Romania și Fiorenzo Rista. Președintele actual al companiei, Giancorrado Ulrich, l-a convins pe Marchizul Piero Antinori să investească în România după mai multe vizite făcute în podgoriile locale încă din 2001. În anul 2013, Halewood și-a făcut cunoscută intenția de a ieși din Vitis Metamorfosis pentru a se concentra pe celelalte divizii ale afacerii din România, iar Antinori a acceptat să preia participația pe care compania o deținea.
Investiția făcută până în prezent s-a ridicat la aproximativ 5 milioane de euro și a presupus achiziția a 100 de hectare de teren, dintre care 67,5 hectare plantate cu viță-de-vie în plaiurile viticole Valea Urloi, Fințești și Năeni din Podgoria Dealu Mare; a presupus, de asemenea, replantarea unei suprafețe de 52,5 hectare, precum și achiziția, renovarea și retehnologizarea cramei de la Vadu Săpat. Fondurile reprezintă atât aportul acționarilor, cât și fonduri europene, dar compania a apelat și la credite bancare.
„Nimic nu s-ar fi putut realiza fără aportul acționarilor și, în special, al partenerului principal, Vitivinicola SRL – deținută de Marchesi Antinori, din Italia”, spune Alfred Binder, reprezentantul Vitis Meramorfosis.
Compania, care promovează soiurile autohtone și o viticultură sustenabilă, a obținut în 2013 certificarea pentru primele 15 hectare de viță-de-vie ecologică, prin Austria Bio Garantie, unul dintre liderii europeni în ceea ce privește inspecția și certificarea ecologică în agricultură. Crama companiei este situată în comuna Vadu Săpat din județul Prahova și a fost complet renovată și retehnologizată în perioada 2012–2014. În prezent, Vitis Metamorfosis are un portofoliu de 15 sortimente de vin.
Pahare cu un design special
Tot de domeniul vinurilor a fost atrasă și Ramona Enache, studentă la un master în Arhitectură, în Olanda. Ea nu a decis să investească în domeniul viei și vinului, ci, atrasă de designul de produs, a gândit un pahar de vin – POINTER – destinat utilizării în aer liber, la picnic, în parc sau pe plajă. „Am îndepărtat talpa și o parte din piciorul de sticlă al paharului, înlocuindu-le cu o componentă metalică, ascuțită, din oțel inoxidabil, care se inspiră din forma unui cui de cort”, spune Ramona.
Pentru că la început resursele financiare erau destul de limitate, având în vedere că lucra ca stagiar în Amsterdam și încă primea bani de la părinți, în prima fază a vândut peste 200 de pahare făcute de mână, fără vreun profit și lucrând aproximativ două ore la fiecare pahar.
În februarie 2015 a hotărât să înceapă derularea unei campanii de crowdsourcing, pentru a atrage o investiție sigură, fără risc, venită din partea mai multor susținători. După câteva luni a lansat campania pe Kickstarter, campanie care s-a încheiat cu succes în luna iunie a acestui an, aducându-i 15.000 de euro pentru a continua proiectul.
„Scopul central a fost să obțin finanțare ca să investesc în unelte profesionale, pentru a putea mări capacitatea de producție. De asemenea, pentru a coborî prețul de producție cât mai mult, era nevoie de o cantitate mare de produse, iar aceasta a venit în urma sutelor de comenzi din timpul campaniei”, spune Ramona.
Pe lângă hopurile din timpul campaniei legate de vizibilitate și publicitate, cea mai mare provocare pentru Ramona Enache a fost realizarea produsului și identificarea fabricilor dispuse să colaboreze. A avut norocul să cunoască oameni extraordinari în România, așa că a mutat întreaga producție în țară. Acum, când produsul a intrat în plină producție, următoarea mare provocare este intrarea în magazine și lupta strânsă cu miile de produse de design care se găsesc pe piață.