38% dintre români se declară afectați de epuizarea generată de locul de muncă
Starea de sănătate a angajaților este un subiect foarte mult discutat în ultima perioadă. Cu toții simțim efectele pandemiei, iar asta are repercusiuni și la nivel profesional. Potrivit Glassdoor, 60% dintre angajați pun acum mult mai mare preț pe beneficiile de sănătate, fizică și mintală, decât înainte de pandemie. Iar ca reacție, companiile din toate sectoarele încearcă să se adapteze rapid la noile cerințe și nevoi. Drept dovadă, cele mai multe au inclus deja în pachetele de beneficii programe care protejează starea de bine a angajaților. Pentru Regina Maria, Rețeaua de sănătate care a introdus abonamentele medicale pe piața din România, acest lucru se traduce printr‑o creștere de aproape 20% a nivelului de accesare a serviciilor, susținută de o constantă forță de inovare, atât prin adaptarea serviciilor cât și prin continuarea unei digitalizări la nivel extins. Cea mai recentă funcționalitate lansată în aplicația Regina Maria afișează nu doar starea abonamentului, ci și cât economisești prin utilizarea lui. Despre cum sunt susținute companiile în nevoia lor de sănătate – fizică, psihică și emoțională – a angajaților, aflăm de la Georgiana Andrei, Director Vânzări Divizia Abonamente, Rețeaua de sănătate REGINA MARIA.
Cum a remodelat pandemia activitatea și portofoliul companiei dvs, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii medicale din România?
E important să avem echipe sănătoase dacă vrem să avem business‑uri sănătoase. Ceea ce începem să înțelegem din ce în ce mai mult e faptul că prevenția și grija față de angajat nu există cu adevărat decât dacă avem o perspectivă completă a stării lui de bine. Sănătatea pe termen lung nu există fără o atenție la ce mâncăm, cât dormim, câtă mișcare facem, fără să avem seturi anuale de analize la zi și fără să ne preocupăm de sănătatea noastră psiho-emoțională. Toate aceste lucruri noi le integraserăm deja într‑un program pentru companii ‑ Corporate Sano ‑ încă înainte de 2020.
Pandemia a venit cu o explozie a cererii din partea angajatorilor, care au găsit în el un instrument eficient de gestionare a unei perioade dificile – peste 50.000 de abonați au beneficiat de acest program în ultimul an. Structura serviciilor noastre este constant influențată de nevoile din piață. După cum era de așteptat, odată cu creșterea cazurilor de anxietate, depresie și burnout, am avut solicitări foarte multe pe partea de servicii de psihoterapie și consiliere psiho-emoțională pentru angajați.
În același timp, am observat o creștere a abonamentelor medicale complexe, cu mai multe servicii incluse. Tot în pandemie am dezvoltat Clinica Virtuală și în același trend al digitalizării continuăm acum cu dezvoltarea aplicației Regina Maria printr‑o actualizare care face clară oricărui abonat harta sănătății sale și o stare la zi a abonamentului de sănătate. Un abonat poate acum să vadă oricând ce servicii are incluse sau cu reducere, cât a economisit prin utilizarea abonamentului și evoluția în timp a analizelor făcute în cadrul rețelei. E important să avem acces oricând la datele despre sănătatea ta pentru că doar așa prevenția ne poate intra în obicei.
Care a fost următorul pas concret în urma contextului psiho-emoțional al angajatului?
Având în vedere cererea crescută pe partea de sănătate psiho‑emoțională, la începutul anului 2022, Regina Maria a integrat Clinica de psihoterapie Oana Nicolau, cu peste 70 de psihoterapeuți cu experiență. Alături de ei am dezvoltat servicii personalizate pentru companii, de la pachete de psihoterapie la servicii disponibile 24/7, precum Terapeutul de gardă; în plus, pentru companiile care sunt decise să investească pe termen lung în sănătatea angajaților, dezvoltăm proiecte complexe și de durată care au impact atât în sănătatea psiho‑emoțională, cât și în cea fizică a angajaților. Ne dorim să înțelegem că nu putem fi cu adevărat sănătoși decât atunci când avem un echilibru interior, iar ultimii ani și‑au lăsat amprenta asupra tuturor. Să mergi la terapie astăzi nu mai trebuie să fie un subiect tabu, după cum în general să îți asculți corpul sau să ceri ajutor ar trebui să fie ceva firesc. Dacă ar fi să vorbim și despre un lucru bun pe care l‑a adus pandemia, cred că acela ar fi normalizarea discuțiilor despre terapie în mediul profesional. Nu cred că este întâlnire pe care să o avem și în care să nu apară și subiectul sănătății psihoemoționale.
Ne poți spune cât de mare este nevoie de terapie?
Anul acesta am realizat un studiu în colaborare cu D&D Research pentru că am vrut să înțelegem atitudinea românilor față de sănătatea lor psiho‑emoțională. O concluzie a studiului „Starea de bine a românilor” a fost că 89% din populație nu a apelat niciodată la servicii de psihoterapie, deși 1 din 2 persoane recunosc că s‑au confruntat cu cel puțin o problemă de natură psiho‑emoțională în ultimul an. Dacă ne referim la mediul profesional, aici e important să realizăm cât de mulți angajați se autodeclară în burnout: vorbim despre 38% dintre români; în plus, 1 din 3 persoane resimt un impact negativ al vieții profesionale în viața personală. Doar 22% din angajați își consideră sănătatea psiho‑emoțională bună. 63% dintre angajați au declarat că au întâmpinat dificultăți determinate de dezechilibrare psihologică în ultimul an și aici vorbim despre stres, anxietate, teamă, fobii, ambiguitatea de a‑și gestiona unele emoții.
Acesta fiind contextul, ce urmează pentru companii, din acest punct de vedere, în 2023?
În contextul socioeconomic care se prevede, prevenția rămâne cea mai simplă și sigură formă de economisire. Abonamentul de sănătate este cel mai dorit beneficiu la angajare, iar din cifrele noastre observăm că pacienții abonați merg de 3 ori sau mai mult la medic decât cei neabonați. Universul abonamentului este astăzi unul extrem de complex, el putând fi adaptat în funcție de nevoile fiecărei industrii precum și de contextul fiecărei companii. Pandemia a venit cu o conștientizare a nevoii de a investi în sănătate, ceea ce a dus la creșterea notabilă a preferinței pentru abonamente complexe atât în rândul IMM‑urilor, cât și al fabricilor.
Concret, cum s‑au schimbat beneficiile pentru angajați și care sunt criteriile după care se selectează abonamentele?
Abonamentele există deja de 27 de ani pe piață și experiența noastră ne ajută să putem veni cu recomandări în funcție de industrii. Abonamentele sunt construite astfel încât să fie modulare și, în funcție de problemele pe care le identificăm, pornind de la medicina muncii, care este primul pas spre prevenție și prima legătură cu medicul, putem să construim pachete care să acopere cât mai bine nevoile pe care le identificăm. Astăzi, abonamentul nu mai este un produs exclusivist pe care să îl aibă doar companiile din IT sau banking sau companii cu foarte mulți white collars. Aproape 50% din portofoliul nostru se adresează unor companii cu angajați blue collars. Asta înseamnă că abonamentul încurajează și oferă acces la servicii medicale tot mai multor angajați, indiferent de industria în care profesează. Anul acesta 70% dintre cei peste 745.000 de abonați au fost la medic prin abonament cel puțin o dată.
Rolul pe care îl au managerii e unul din ce în ce mai complicat și complex. Pentru că, pe de o parte, trebuie să gestioneze angajații, iar pe de alta, au și presiunea rezultatelor, a bugetului, inflația, mediul economic stresant cu care ne confruntăm. Cum îi ajutați să facă față?
Managerii resimt din plin impactul acestei perioade și de multe ori își doresc să își dezvolte resursele pentru a face față noului context. Acesta este și motivul pentru care unul dintre pilonii programelor noastre le este dedicat. Ce facem este să le venim în ajutor pentru creșterea propriei reziliențe, pe de o parte, și pentru a‑i ghida în identificarea persoanelor din organizație care se confruntă cu probleme, cu stres, burnout, anxietate ‑ astfel încât să știe cum să vină în sprijinul lor și să creioneze strategii complexe pentru a preveni astfel de situații. Așa cum învățăm să oferim primul ajutor prin cursurile de BLS, la fel ar trebui să știm să oferim și primul ajutor psiho-emoțional.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 281
Pentru abonare, click aici