Andreea MINUȚĂ: „Grija față de angajat se traduce prin a-i da posibilitatea să-și verifice starea de sănătate, chiar dacă nu-l doare nimic”
În contextul în care România se situează în coada clasamentului Uniunii Europene privind nivelul cheltuielilor de sănătate pe cap de locuitor, accentul pe prevenție și monitorizarea stării de sănătate devine crucial. Un pas esențial în această direcție este reprezentat de consultul de medicină a muncii, o componentă nu doar obligatorie din punct de vedere legal, ci și esențială pentru asigurarea sănătății angajaților. Acordarea atenției adecvate prevenției poate aduce beneficii semnificative pe termen lung, contribuind la o populație mai sănătoasă și la un mediu de muncă mai sigur, ne-a explicat Andreea Minuță, Director Executiv al Diviziei de abonamente REGINA MARIA, într-un interviu acordat Revistei CARIERE. Am stat de vorbă cu Andreea și despre cum ar putea o companie să-și arate grija față de angajații săi, dar și care sunt avantajele pe care le au organizațiile care aleg să ofere oamenilor din echipe un program de screening.
Cum ajung pacienții români pentru prima dată la o examinare?
Primul pas către prevenție, pentru o examinare recurentă a stării de sănătate, este reprezentat de consultul de medicina muncii. Acesta nu este doar un serviciu obligatoriu prin lege, ci și un act medical important pentru monitorizarea stării de sănătate a angajaților.
În cadrul acestei vizite medicale, pe lângă evaluarea compatibilității sau incompatibilității dintre eventualele afecțiuni pe care le are angajatul în momentul examinării și locul său de muncă, pacientul poate să descopere existența unei boli care îi pune în pericol sănătatea și, implicit, activitatea profesională. Dacă ne referim la angajații din producție, consultul anual de medicina muncii poate fi singura interacțiune avută cu un medic pe parcursul unui an.
Realitatea ultimilor ani ne arată că pacienții încep să înțeleagă importanța prevenției și folosesc abonamentele medicale pentru vizite preventive la medic, investigații recomandate anual pentru care te programezi din timp. Din datele noastre, un pacient cu abonament medical ajunge, în medie, de 3 ori mai des la medic față de o persoană neabonată. Acesta accesează, de regulă, servicii de prevenție incluse pe abonament gratuit sau cu discounturi semnificative. Avem o rată de accesare a abonamentelor de peste 70% pentru angajații din producție, iar în cazul industriilor calificate procentul se apropie de 100%.
Comportamentul pacienților se schimbă, iar companiile știu cât de important este să ofere angajaților acces la servicii medicale de calitate. Studiile ne arată că suntem furnizorul de servicii medicale preferat de companiile din România. 7 din 10 cei mai buni angajatori din România oferă angajaților servicii medicale Regina Maria, conform unui studiu realizat de platforma undelucram.ro.
Ce înseamnă, pentru voi, „să ai grijă de angajatul tău”?
Împreună cu partenerii noștri, miile de companii alături de care construim infrastructură și facilităm acces la servicii medicale de calitate pentru pacienți, educăm și încurajăm angajații să adopte un comportament preventiv. Aceste principii sunt transmise și mai departe familiilor lor, prietenilor și, în final, comunităților din care angajații fac parte. Abonamentul susține o tendință socială sănătoasă și dezvoltă obiceiuri sănătoase pornind chiar de la familie. Preocuparea noastră este grija continuă și proactivă pentru pacienți, corelată cu ușurarea accesului la medic pentru toți cei cărora le este dificil să meargă la un consult, fie din cauze logistice sau financiare, fie din cauze psihologice, legate de teama de diagnostic.
Trăim într-o epocă în care rolul angajatorului devine mai puțin abstract și impersonal. Pentru un angajat este absolut necesar și util să știe că se poate baza pe angajatorul său într-un moment greu sau când se află în nevoie, așa cum și viceversa e perfect valabilă. În acest context, grija se traduce prin a-i oferi angajatului posibilitatea de a-și verifica starea de sănătate, fără teamă, chiar dacă nu îl doare nimic, preventiv.
Ne puteți spune câți angajați au fost incluși în programe de wellbeing și screening?
În ultimii ani, peste 100.000 de angajați din România au primit acces la programe de wellbeing, dintre care peste 25.000 de investigații au fost de screening. Programele de wellbeing și screening sunt adăugate, în majoritatea cazurilor, în completarea abonamentelor medicale.
Promovarea unei abordări holistice a sănătății angajaților construiește un mediu de lucru sănătos și productiv, cu angajați motivați și sănătoși. Toate programele pe care le propunem partenerilor noștri sunt personalizate în funcție de caracteristicile și nevoile specifice ale fiecărei industrii și contribuie la o mai bună sănătate fizică și psiho-emoțională a angajaților, cu focus în special pe zona de prevenție inclusă în abonamentele medicale. Companiile sănătoase au angajați sănătoși.
Care sunt avantajele pe care le au companiile care aleg să ofere angajaților un program de screening?
Pe lângă abonamentele medicale, programele de wellbeing și screening reprezintă o investiție, în primul rând, în sănătatea angajaților și, implicit, în succesul pe termen lung al unei companii. Un angajator care implementează programe de screening contribuie la îmbunătățirea sau, în anumite cazuri, chiar la salvarea de vieți. Depistarea bolilor și afecțiunilor în stadii incipiente cu ajutorul programelor de screening pot ajuta la identificarea precoce a unor boli cronice, cum ar fi cancerul. Un diagnostic timpuriu permite tratamentul prompt și îmbunătățirea șanselor de vindecare. Pe termen lung, programele de screening înseamnă o schimbare majoră în ceea ce privește mentalitatea și comportamentul românilor, care au șansa să vindece, în primul rând, frica de diagnostic.
De ce sunt atât de importante aceste programe?
Din păcate, realitatea este că cele mai grave boli nu au simptome decât atunci când ajung într-un stadiu avansat și, în anumite cazuri, în acele momente, tratamentul ajunge să fie în zadar. Este esențial să avem în vedere măsuri de prevenție înainte să remarcăm că au apărut probleme de sănătate sau că acestea s-au agravat și conduc la complicații serioase. Screening-ul rămâne soluția prin care astfel de boli pot fi depistate la timp.
Dincolo de faptul că un număr mare de oameni încă își neglijează monitorizarea stării de sănătate în lipsa unor simptome vizibile, numărul persoanelor tinere diagnosticate cu boli grave crește. Recent, o analiză Financial Times a relevat că, în ultimele trei decenii, în rândul țărilor industrializate din grupul G20, ratele de cancer pentru persoanele cu vârste cuprinse între 20 și 34 de ani se află acum la cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani.
Sectorul privat are un rol semnificativ în promovarea și conștientizarea de către populație a importanței prevenției, prin creșterea accesului la serviciile medicale, prin campaniile de educație și informare desfășurate pe principalii piloni de screening oncologic. Alături de companii, de mai bine de 6 ani de zile, derulăm ample programe de screening care includ investigații anuale de prevenție și care reprezintă un pas esențial pentru verificarea stării de sănătate a pacientului.
Vorbiți-ne despre campania „Prima vizită la medic #peabonament”.
Campania „Prima vizită la medic #peabonament” militează pentru o mai mare implicare a angajatorului în sănătatea angajatului, inspirați fiind de cazurile multiple în care au existat angajați care au făcut, pentru prima oară în viață, o investigație de imagistică medicală, în cadrul campaniilor de screening implementate de angajatori.
Cum pot angajatorii din România să susțină prevenția, în contextul în care aceasta nu este o prioritate la nivelul țării noastre, comparativ cu alte state ale Uniunii Europene?
Prevenția ocupă un rol secundar în România, sistemul fiind orientat cu precădere spre tratare. Sunt foarte multe aspecte despre care putem vorbi aici, de la particularități culturale la contextul socio-economic actual, ceea ce transformă fenomenul într-unul deosebit de complex, cu rădăcini adânci.
E de datoria noastră să promovăm educația medicală și să încurajăm mersul preventiv la medic. Dintr-o piață de peste 2 milioane de abonați, Regina Maria gestionează peste 800.000. Rata accesării serviciilor medicale pe abonament a crescut cu 40% în ultimii câțiva ani – ceea ce ne bucură, pentru că dovedește gradul de satisfacție și încrederea pacienților noștri.
Atât persoanele tinere, active, cât și familiile acestora, pot fi încurajate să adopte obiceiuri sănătoase, prin campanii de prevenție și de screening derulate anual, în parteneriat cu cei mai mari angajatori din România. Suplimentar abonamentelor medicale, companiile accesează campanii de wellbeing și screening, ca extra-beneficii pentru angajați. Indiferent dacă se desfășoară în locațiile Regina Maria sau chiar la sediul companiilor, cu ajutorul caravanelor Regina Maria, rezultatele acestor campanii continuă să ne impresioneze cu fiecare proiect desfășurat. Obiectivul nostru este ca fiecare angajat din România să facă cel puțin un screening pe an, iar astfel, în timp, să avem o societate mai sănătoasă, cu o speranță de viață mai mare.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 287
Pentru abonare, click aici