Flexibilizarea, cuvântul-cheie pe piața de MBA din România
Școlile de business din România au în fiecare an câteva zeci de absolvenți de MBA și EMBA. Pe o piață oarecum constantă apare întrebarea de unde vor mai recruta, ce tip de program își doresc managerii români și care este profilul celor care termină.
BIANCA IOAN, DIRECTOR MARKETING & VÂNZĂRI ASEBUSS
Am întâlnit și noi situații în care candidații interesați pun un accent destul de mare pe criteriile timp și bani, căutând programe cât mai scurte și mai accesibile financiar. Practic, pornesc cu gândul să facă un program MBA și, în cele din urmă, pot alege doar un curs de 2-3 zile, nișat pe un subiect de management. Cred că este important să ne uităm la tendințele din cadrul ambelor programe pe care le organizăm, care sunt aliniate la ceea ce se întâmplă în țările vecine, respectiv creșterea numărului de femei care urmează programe MBA și Executive MBA, folosirea tehnologiei în diferite forme în cadrul procesului de învățare, oferirea unor cursuri noi sau opționale, creșterea numărului de studenți care se susțin financiar pe cont propriu, oferirea de sesiuni de coaching sau mentorat pentru dezvoltarea carierei, sau pentru a porni propria companie, acompanierea învățării experiențiale cu consultanță profesionistă.
Profilul participantului ASEBUSS Executive MBA 2019-2020: vârsta medie de 37 ani, experienţa medie în muncă este de 12 ani, iar de management, de 9 ani. Profilul participantului ASEBUSS MBA antreprenorial: vârsta medie este de 37 ani, cu o experiență medie în muncă de 11 ani și antreprenorială sau de management, de 8 ani.
LAURA LĂZĂRESCU-BIDIVIU, MANAGING DIRECTOR MAASTRICHT SCHOOL OF MANAGEMENT ROMÂNIA
Noi avem grupe de 20- 25 de persoane, ceea ce a rămas constant pe parcursul timpului. E adevărat că programele de EMBA nu au fost niciodată ceva extrem de căutat în România, însă noi credem că vor exista în continuare persoane care să caute valoare în genul acesta de experiență transformațională. Studenții noștri trec prin program din nevoia personală de a fi mai buni, iar aceasta e genul de nevoie care nu se stinge tocmai ușor. Multe dintre programe, inclusiv noi facem asta de mulți ani, au un focus puternic pe ceea ce numim noi acum abilitățile pentru secolul XXI, cum ar fi decision making, creativity, design thinking. Plus, multă muncă în echipă și atenție către ceea ce înseamnă să faci parte sau să coordonezi o echipă performantă.
Programul nostru e part-time. Așa a fost dintotdeauna, iar pentru noi e important să îl păstrăm sub forma aceasta. Avem un singur program, executive, adresat celor care lucrează, așadar, o formulă full time ar fi imposibilă. E important de menționat că programul nostru are cele mai multe ore de contact (cele mai multe ore de curs), însă e vital ca experiența de la final să fie una transformațională, iar dacă am transfera o parte din munca curentă de cooperare în una de învățare unilaterală, impactul programului ar fi redus cu certitudine.
Ultima grupă de EMBA are o medie de experiență profesională de 13 ani, cu cel puțin un master deja la activ, vârsta medie e 35 de ani, cu 60% bărbați și 40% femei, iar 10% dintre ei sunt din provincie.
VASILE ALECSANDRU STRAT, COORDONATOR PROGRAM MBA ROMÂNO-CANADIAN
Programele de MBA rămân de interes pentru tinerii manageri sau, mai bine spus, ceea ce oferă programele de MBA rămâne de interes pentru managerii din ziua de astăzi. Ceea ce își doresc aceștia, indiferent de vârstă (totuși, în cazul celor tineri este mult mai pregnant), este o mai mare flexibilitate și chiar o mai mare diversitate, deoarece nevoile și agenda zilnică (a managerului) evoluează astăzi cu o rapiditate nemaiîntâlnită. Un alt trend care se profilează din ce în ce mai puternic este reprezentat de către personalizare și nișare.
Totuși, deși tehnologia ne pune la dispoziție astăzi posibilități de comunicare și interacțiune cu o varietate foarte mare, interacțiunea față în față va rămâne în continuare importantă pentru cei care își doresc să aibă succes într-o lume a oamenilor. Globalizarea educației și a mediului de afaceri direcționează cumva școlile de business și programele de MBA (în special pe cele de Executive MBA) spre formarea unor alianțe sau consorții care să permită cursanților să beneficieze de o libertate mai mare în personalizarea experienței și, de asemenea, le permite integrarea într-o rețea regională de Alumni.
Dacă în anii de început ai programului se prefera varianta intensivă în care cursantul punea pauză activității profesionale pentru a se dedica complet procesului educațional, acum sunt preferate variantele care permit desfășurarea procesului educațional în paralel cu activitățile profesionale și fără a sacrifica viața personală. Astfel, structura preferată a unui program de Executive MBA este cea de weekend, care să permită profesionistului să rămână „în arenă”, conectat, să nu sacrifice viața personală și să parcurgă în același timp procesul transformațional pe care îl presupune programul. Un avantaj semnificativ al acestei abordări, recunoscut de majoritatea celor care parcurg procesul, este reprezentat de posibilitatea de a testa imediat în practică aspectele studiate în cadrul modulelor și astfel de a reuși mult mai ușor și natural internalizarea lor.
Absolvenții și cursanții noștri din ultimii ani au o vârstă medie de 36 de ani, au absolvit studii de licență, înaintea absolvirii programului EMBA și au o experiență profesională medie de management de aproximativ 8 ani (la finalizarea programului).
LESLIE SZAMOSI, DIRECTOR ACADEMIC AL PROGRAMULUI DE EXECUTIVE MBA UNIVERSITY OF SHEFFIELD INTERNATIONAL FACULTY, CITY COLLEGE
Am observat un interes crescut pentru programele MBA. Deoarece studenții au mai multe opțiuni de școli unde să studieze, am fost nevoiți să ne actualizăm continuu oferta și să fim la curent cu tendințele din business. De asemenea, trebuie să ținem cont de nevoile educaționale ale milenialilor (generația Y) în ceea ce privește modul în care studiază și tipurile de joburi pe care le aleg. Unul dintre lucrurile prin care am observat că îi determinăm pe manageri să fie interesați de programele de MBA este să întreprindem seminarii și ateliere (atât deschise, cât și în companii), pentru a le arăta care este oferta de MBA de astăzi.
Ne derulăm programul într-un total de 8 țări, așa că avem o poziție privilegiată din care putem observa cum evoluează lucrurile. De exemplu, a devenit importantă oportunitatea pentru manageri de a selecta module de studiu în diferite țări, în rețea, dincolo de propria țară. Așa cum am menționat anterior, flexibilitatea este esențială, pentru că studenții își pot menține locul de muncă și în același timp pot să studieze pentru o diplomă postuniversitară. În cele din urmă, este importantă necesitatea unei aplicări și a unei utilizări mai mari a instrumentelor și informațiilor de predare online.
Concluzia este că nu există soluții rapide pentru învățare. Învățarea este un proces. Ceea ce este grozav cu educația MBA este faptul că studenții vin deja în sistem cu experiență de afaceri, astfel încât învățarea poate fi mai rapidă, deoarece, dacă este întreprinsă în mod corespunzător, se poate face aplicat. Un program excelent de MBA oferă puntea dintre teorie și practică, astfel încât practica poate fi modernizată cu cele mai recente teorii din gândirea de afaceri.
Ceea ce am descoperit este faptul că studenții români preferă studiul de weekend pe care îl desfășurăm, împreună cu oportunitatea de a ne sincroniza cu colegii din celelalte șapte locații ale noastre de predare în cele două săptămâni de studiu (Sheffield și Salonic). O schimbare pe care am observat-o este că mai mulți dintre studenții noștri români iau module specifice în alte orașe pentru a-și spori oportunitățile. De asemenea, mai mulți studenți lucrează cu trainerii noștri pentru a-și îmbunătăți gândirea holistică.
Toți studenții noștri au cel puțin o diplomă de licență. Experiența profesională medie este de aproximativ 10,4 ani și avem un echilibru de 50-50 bărbați și femei. Aș spune că aproximativ 60% dintre studenții noștri sunt din București.
ROXANA FARRUGIA, DIRECTOR DE PROGRAM TIFFIN UNIVERSITY
Tiffin University oferă un program de Executive MBA care este accesat de cursanții cu o experiență managerială cuprinsă între 3 și 5 ani. În acest caz, vârsta medie a cursantului este de peste 35 de ani. Programele de tip MBA sunt adresate tinerilor absolvenți de facultate cu experiență în muncă mai redusă, iar vârsta este de aproximativ 30 ani. Din acest motiv, procentul cursanților de această vârstă este mai mic în cazul programelor noastre – aproximativ 10%. Aceștia din urmă își propun specializarea într-un anumit domeniu, în vederea avansării într-o poziție managerială, în timp ce în cazul unui EMBA, cursanții urmăresc înțelegerea într-o manieră integrată a disciplinelor de management general, în vederea consolidării poziției de top management sau gestionarea mai eficientă a propriei companii.
Profilul absolventului de MBA din ultimul an: vârsta medie este de 35 ani, numărul mediu de ani de experienţă profesională – 12, numărul mediu de ani de experienţă în management – 8, ponderea femeilor în rândul absolvenților: 40%.
ADRIANA GEORGESCU, PROGRAM MANAGER AL WU EXECUTIVE MBA BUCHAREST
În programul Executive MBA Bucharest oferit de WU Executive Academy nu s-a simțit o scădere a interesului managerilor români. Dacă în trecut ponderea medie a femeilor era de 25% din totalul aplicanţilor, în ultimii 2-3 ani aceasta a crescut la 35% din totalul studenților înscriși în program.
Din punct de vedere al curriculei: managerii și directorii de afaceri trebuie să preia conducerea în utilizarea potențialului resurselor digitale pentru inovarea și creșterea companiei. Big Data și AI (Inteligența artificială) câștigă masiv și destul de repede teren în lumea afacerilor, ca atare, școlile de afaceri le încorporează în programa MBA. De asemenea, „soft skills” rămân esențiale.
În ciuda afirmațiilor că tehnologia și digitalizarea vor prelua forța de muncă umană în totalitate, experții consideră, de obicei, această afirmație exagerată. Automatizarea contribuie cu siguranță la eficiența multor sarcini de afaceri și servicii financiare cu care ne-am obișnuit.
Cu toate acestea, abilitățile personale rămân absolut esențiale pentru management și leadership în întreaga lume. Al treilea trend este învățarea pe tot parcursul vieții: școlile de afaceri iau notă de schimbările ce au loc în diverse industrii și au început să investească și să construiască relații de lungă durată cu studenții și absolvenții lor și le oferă oportunități de educație și dezvoltare, pe tot parcursul vieții.
Studenții români preferă un MBA cu o structură a cursurilor flexibilă, cu accent pe latura practică, și care le oferă rezidențiate internaționale și oportunități de networking.
Studenții WU Executive MBA Bucharest au o medie de vârstă de 36 de ani, cu 14 ani de activitate profesională, dintre care 7 ani de experiență în management. Dintre aceștia, 48% fac parte din top management, 34% sunt angajați pe poziții de middle management, iar 12% fac parte din entrylevel management. Restul de 6% sunt antreprenori sau lucrează pe cont propriu.
Acest articol este preluat din Ghid MBA 2020