2023 – Anul transformărilor în HR
2023 este cu siguranță anul HR-ului: atât în ceea ce privește ocuparea unui rol binemeritat (și poate îndelung așteptat) în deciziile de business, cât și în ceea ce privește provocările și oportunitățile pe care trebuie să le gestioneze.
Deja companiile care au oferit departamentului de HR un loc în board și lucrează împreună pe bugete, planuri și strategii își culeg roadele. Iar businessurile care nu au făcut asta deja, în 2023 trebuie să o facă neapărat. Am auzit în anumite situații că rolul departamentului de HR este unul de suport. Adică să sprijine businessul în tot ce are nevoie. Însă o astfel de abordare este cât se poate de greșită. Motivul este simplu: afacerea ta este de fapt formată din oameni. Iar dacă ai grijă de ei, atunci și ei au grijă de afacerea ta. Pe cale de consecință, oare departamentul care se îngrijește de oameni (adică HR-ul) nu este cumva cel puțin la fel de important precum celelalte? 2023 va fi anul în care tot mai multe companii vor fi constrânse de context să întărească și să aprecieze mai mult parteneriatul cu HR-ul, oferindu-i un loc de cinste la masa deciziilor. Asta dacă nu se întâmplă deja, evident.
SE ÎNTREVĂD NORII UNEI CRIZE
Și fiindcă tot am menționat contextul actual, acesta este format din mai multe evenimente cu efecte profunde, care converg și formează o mare provocare pentru piața forței de muncă din România. Pe de-o parte, se continuă tendințele de anul trecut. Adică avem de-a face cu o piață a muncii aflată în plin proces de transformare, care pune presiune pe angajatori din prisma unei forțe de muncă insuficiente, ce are nevoie de calificare sau de recalificare. Asta într-un context marcat de realități macroeconomice semnificative, de la conflictul din Ucraina până la revenirea (încă înceată) a pieței semiconductorilor, de la inflația ridicată și politicile duse pentru scăderea acesteia până la măsurile prin care statul încearcă să stimuleze creșterea economică prin intermediul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Dar și al valului de concedieri din marile companii tech din afară, care pune o presiune suplimentară asupra contextului local. Pe de altă parte, avem de-a face și cu zorii unei noi revoluții, marcate de avântul pe care îl ia Inteligența Artificială, dar și imersarea tot mai mare a generației Z pe piața muncii, care vine cu un set diferit de valori față de cele anterioare. Și nici alte fenomene precum vânătoarea de talente sau quiet quittingul nu și-au terminat dominația. Prin urmare, flexibilitatea și incluziunea, recalificarea și pregătirea forței de muncă pentru nevoile prezente viitoare, precum și focusul pe wellbeingul angajaților se numără printre principalele soluții la provocările acestui an.
CUM RĂSPUND COMPANIILE? Continuarea materialului o găsiți în site-ul Revistei HR Manager.