15 ani de Kaufland România
Povestea Kaufland România a început pe 13 octombrie 2005, odată cu deschiderea primului magazin Kaufland, în Colentina, București. În cei 15 ani de activitate, a reușit să ajungă în topul companiilor de retail din România și să își consolideze poziția de Angajator de Top, dovedind, cu fiecare ocazie, faptul că angajații sunt o prioritate, iar performanța atinsă îi aparține, în egală măsură, fiecărui membru al echipei. De 15 ani, Kaufland face din poveste realitate. Tot de 15 ani, o echipă construită ca o familie este cea care face ca lucrurile să meargă bine. Despre începuturi, experiențe și despre cum arată drumul către performanță, aflați din rândurile de mai jos.
Valer Hancaș, Director Comunicare & Corporate Affairs
Valer Hancaș avea 28 de ani când a devenit, în 2005, cel mai tânăr Director de Magazin Kaufland din echipa companiei. I se spunea „Copilul”, venea din Sibiu și tocmai preluase coordonarea celui de-al doilea magazin deschis în România, cel din Râmnicu Vâlcea. Își amintește cum, inițial, a simțit că originea sa de ardelean îl împiedică să fie acceptat de echipa vâlceană. Dar, în câteva luni, a reușit să o unească. A contat că le-a arătat colegilor disponibilitatea de a lucra cot la cot cu ei: conducea motostivuitorul, căra cutii, punea marfă la raft. A fost avansat apoi ca Director Regional de Vânzări al regiunii de Sud-Est, schimbându-și naveta Râmnicu Vâlcea – Sibiu cu București – Sibiu, unde se afla familia sa.
Filozofia lui este că oricând e nevoie de ajutor, e bine să te implici, fiindcă așa dai un exemplu sănătos celor din echipă. „Dacă trec pe lângă o hârtiuță și nu o ridic și nu îmi pasă, poate că stric un bun obicei al colegilor mei care până atunci o ridicau. E o chestie importantă.”, spune Valer. „Dacă nu o fac eu, nu o mai fac nici ei.” După Vânzări, au urmat alte departamente – Procurări și Marketing Clienți – iar astăzi coordonează cu succes echipa de Comunicare și Corporate Affairs. Cei 15 ani de Kaufland, în patru departamente diferite, i-au adus o diversitate a muncii care l-a ținut mereu în priză și e recunoscător pentru asta: „Sunt norocos că am beneficiat de cultura asta organizațională în care se încurajează inițiativa. Suntem doers, facem, ne asumăm și, dacă nu e bine, învățăm ceva și a doua oară o facem mai bine.”
Lorenț Florin, Director Depozit Central Kaufland Ploiești
Când Kaufland a ajuns în România, Florin era în anul II la Facultatea de Automatizări și Informatică Industrială din cadrul Universității Petrol și Gaze din Ploiești. Nu știa prea multe despre Kaufland, doar că este o companie germană care intră pe piața din România, așa că a aplicat pentru un post de lucrător comercial în magazinul din Ploiești. Propunerea pentru el a fost un job la Departamentul Case și anume Operator Scanning. Așa a început povestea lui, printre rafturi, șine de preț, etichete și printre oamenii din Kaufland. Aici a văzut ce înseamnă lucrul în echipă, a cunoscut oameni entuziaști și devotați, alături de care a pus umărul la pregătirea deschiderii magazinului din Ploiești.
În primăvara lui 2006, după doar câteva luni petrecute în magazin, a ajuns în Depozitul Logistic, unde a fost implicat în proiectul „Virtual Market”, ce presupunea preluarea paleților cu marfă în Depozitul Central Kaufland, deschis de curând în parcul industrial Ploiești. După finalizarea proiectului, i s-a propus să rămână în Logistică și să ocupe funcția de Administrator Baze de Date.
În 2009 a participat, alături de colegii lui, la implementarea unui nou sistem informatic pentru Logistică, SAP LES. A urmat apoi o perioadă de continuă dezvoltare pentru Florin, inclusiv în cadrul celui de-al doilea Centru Logistic Kaufland din Turda.
Când a revenit în Ploiești, a acceptat și primul rol de Manager al unei echipe și nu doar al unui proces. A fost Director Operațional în Centrul Logistic înainte să devină Directorul depozitului. „Mă trezesc dimineața, plec cu zâmbetul pe buze la serviciu. Nu cred că m-a văzut cineva supărat. Am cea mai tare echipă! Eu am crescut, am învățat și m-am dezvoltat odată cu Kaufland.”, completează Lorenț.
Elena Dinu, Consultant Resurse Umane
Când Elena Dinu a aflat că urmează să se deschidă un hipermarket nou în București pentru care se fac angajări, și-a spus că asta e șansa ei. Avea 20 de ani și lucra de doi ani ca lucrător comercial într-un magazin nonstop din apropierea comunei sale, Chirnogi, județul Călărași. Strângea bani pentru facultate și simțea că un București plin de oportunități i-ar putea oferi mai mult. Voia să devină medic veterinar din copilărie, însă era deschisă să încerce și o altă carieră. Asta i-a spus și Managerului de Magazin din Colentina la interviu, care i-a propus atunci un post full-time, de casieră.
Pentru Elena, a fost „mană cerească”. Și acum e uimită că parcursul ei a avut atâtea etape. Casieră a fost doar pentru o săptămână. Managerul departamentului remarcase că era mereu veselă, glumea cu colegii și socializa cu clienții – Elena spune că le zâmbea, îi întreba cum a fost experiența la cumpărături – și i-a propus un nou post la biroul de informații.
Acolo a lucrat un an și jumătate și a fost locul care a învățat-o cel mai mult să asculte și să aibă răbdare cu oamenii. Când i s-a propus din nou un rol diferit, Elena n-a stat pe gânduri. Șase luni a lucrat ca operator SAP la recepția mărfii, unde verifica și opera în sistem avizele de recepție ale mărfii, documente pe care le trimitea ulterior către Sediul Central. „Toate schimbările au venit firesc. Fiecare funcție și proces în parte m-au ajutat să cunosc mai bine compania, iar când am urcat pe o noua poziție, mi-a fost mult mai ușor să mă adaptez.”, spune Elena.
Experiența i-a arătat că pașii mici și curajoși pot garanta satisfacția împlinirii profesionale. Elena a simțit din nou asta când, în 2008, i s-a oferit oportunitatea să-și schimbe jobul din magazin cu unul în Sediul Central al companiei, în departamentul de Resurse Umane. Noua provocare a venit cu responsabilități care-i cer atenție pentru cele mai mici detalii. Ceea ce a ținut-o atât de mult timp pe Elena la Kaufland este pasiunea pe care o pune în fiecare tip de activitate pe care o are de desfășurat, dar și oamenii, echipa care a susținut-o pe tot traseul profesional. „Șansele de dezvoltare din companie m-au ținut activă”, concluzionează Elena.
Oana Lungu, Director Achiziții produse proaspete, Kaufland România
Două zile a durat ca Oana Lungu să obțină jobul de Achizitor de alimente de bază și conserve la Kaufland. Era 2004, iar plafonarea la fostul job începuse să-și facă simțită prezența. La aceasta s-a adăugat curiozitatea față de un nou lanț de magazine, așa că Oana și-a trimis CV-ul către Kaufland. A primit un telefon la prânz, a mers a doua zi la interviu, iar în după-amiaza din ziua interviului a aflat că a obținut postul. „Un om de Achiziții trebuie să știe ce vrea clientul Kaufland.”, spune astăzi Oana, ca să poată pune pe raft ceea ceși doresc cumpărătorii. Apoi intervine procesul de analiză și negocierea cu furnizorul, în urma căruia un produs poate ajunge în magazin.
În 2009 a schimbat domeniul de responsabilitate și a preluat poziția de Director de Achiziții în departamentul de produse proaspete. Oportunitatea de a ieși din zona de confort a ajutat-o să crească, iar acum le transmite asta și oamenilor mai tineri din departament, care în procesul de recrutare trec și printr-o discuție cu ea.
În Kaufland, oamenii care își doresc își pot găsi locul, crede Oana. Are în jur de 40 de colegi în echipele pe care le coordonează și o lecție importantă de Management învățată de-a lungul timpului a fost că trebuie să-și facă timp să-i cunoască pe ceilalți și să se adapteze în funcție de ei. E mândră când vede că au succes în companie, deoarece simte că a contribuit la progresul lor. Iar când se uită în urmă la acea Oana care a trimis un CV din curiozitate acum 16 ani, ar vrea să-i spună că „a făcut cea mai bună alegere în acea dimineață. A luat cea mai bună decizie bazată pe instinct și asta i-a definit cariera”.