80% dintre firmele cu profit din România nu vor mai putea face sponsorizari deductibile
În România funcționează Legea Sponsorizării din 1994, care permite firmelor profitabile să poată direcționa o parte din impozitul pe profit datorat statului către proiecte cu impact în societate, arată Asociația pentru Relații Comunitare (ARC), într-un comunicat remis Revistei CARIERE.
Mai concret, companile pot direcţiona 20% din impozitul pe profit datorat statului către diverse cauze sociale, prin sponsorizări. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 0,5% din cifra de afaceri, atunci întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit. Este modalitatea prin care firmele din România pot sprijini practic fără niciun cost sectorul neguvernamental.
Microîntreprinderile, care nu plătesc impozit pe profit, ci pe cifra de afaceri, nu pot beneficia de această facilitate.
Conform datelor de la ANAF, în 2016 din cele 119.594 de companii plătitoare de impozit pe profit, doar o treime au folosit facilitatea fiscală, direcționând peste 270 de milioane de euro către organizațiile eligibile.
Insă la inceputul anului 2017, Codul Fiscal a fost modificat astfel încât limita maximă a cifrei de afaceri care definește microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 euro la 500.000 euro, astfel că a redus numărul de societăți comerciale care beneficiază de această facilitate fiscală.
Au fost afectate aproape 50.000 din firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimări facute de Asociația pentru Relații Comunitare (ARC).
Aceste firme, care avuseseră un potențial total de sponsorizare de aproximativ 40 de milioane de euro, au devenit supuse impozitului pe venit, și nu pe profit, implicit pierzându-si posibilitatea de a direcționa un procent din impozitul pe profit către cauze sociale, potrivit sursei citate.
De asemenea, Ministerul de Finanțe a anunţat în octombrie schimbarea termenilor de impozitare pentru companii cu cifra de afaceri până la un milion.
În urma modificărilor aduse Codului Fiscal, scade cu peste 40% numărul de companii care pot utiliza facilitatea fiscală și scade cu aproximativ 8% suma care se poate direcționa către cauze sociale, prin sponsorizări, arată Asociația pentru Relații Comunitare.
"Aceste schimbări vor afecta cel mai mult organizațiile de dimensiuni mai mici, din localități mai mici, care nu pot accesa finanțările marilor corporații sau fondurile publice și care depind tocmai de sponsorizările pe care le pot obține de la agenții economici locali, în marea lor majoritate microîntreprinderi. Se generează astfel un mediu neechitabil pentru micii întreprinzatori care pentru un comportament identic nu beneficiază de același facilități fiscale ca societățile comerciale impozitate pe baza profitului. În plus credem că micii întreprinzători sunt cei care au nevoie și mai mult ca aceste comportamente de solidaritate și implicare socială să fie încurajate", potrivit comunicatului.
Împreună, ARC România și asociațiile partenere (Asociația Dăruiește Viață, Fundația HOSPICE Casa Speranței, Asociația MagiCAMP, Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor și Fundația Hope and Homes for Children) au propus Ministerului Finantelor Publice un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 Euro și 500.000 Euro pot face sponsorizări catre ONG-uri.vAcesta presupune direcționarea până la 20% din impozitul pe venit, nu pe profit.