Ai un startup și vrei să te extinzi? Cum faci cea mai bună alegere și cum eviți capcanele
Nu exisă o rețetă fixă pentru a identifica momentul perfect pentru extinderea afacerii, susține suedezul Gustaf Kornias, care a fondat Fitpass alături de Björn Östberg și partenerii români Casian Lăcătușu și Ciprian Hetea.
Fitpass este o un abonament fitness 100% digital, ce oferă membrilor acces la cele mai bune studiouri fitness din România, fiind disponibil pe Android și iOS. Poate fi achiziționat online de persoane individuale sau accesat de angajați prin compania la care lucrează.
Startup-ul a fost lansat anul trecut în București și deja a început extinderea națională. În afară de Capitală, serviciul e acum disponibil și în Brașov, Constanța, Ploiești, Pitești, Târgoviște și Călărași, unde Fitpass a încheiat parteneriate cu peste 200 de săli.
Scopul companiei este să ajungă în 20 de orașe din țara noastră până la finalul anului.
În aceste condiții, Revista CARIERE a stat de vorbă cu Gustaf Kornias (FOTO) pentru a afla care sunt provocările unui antreprenor atunci când vrea să își extindă afacerea.
PAȘI ESENȚIALI
Există trei mari provocări atunci când un antreprenor ia în considerare extinderea afacerii sale, în viziunea lui Gustaf Kornias:
– Strângerea de fonduri: Este o bună modalitate de a accelera extinderea afacerii odată ce ai găsit produsul potrivit, dar are un dezavantaj major: durează foarte mult până când vei strânge suma dorită. Tocmai de aceea Gustaf Kornias susţine că trebuie să pui în balanţă timpul petrecut cu strângerea de fonduri şi cel alocat efectiv creşterii companiei.
– Ca startup, eşti constrâns de resursele pe care le ai la dispoziţie. Poţi să ajungi în situaţia în care să ai în faţa ta mai multe opţiuni, iar atunci întrebarea pe care trebuie să ţi-o pui este „care dintre ele va aduce cea mai rapidă creştere a afacerii?”, explică Gustaf Kornias. El punctează faptul că totul se reduce la folosirea resurselor în cel mai eficient mod posibil.
– Continuând pe aceeaşi idee, startup-urile nu au bugete mari de promovare, aşa că trebuie să fie creative şi să investească timp şi energie în descoperirea unor noi canale prin intermediul cărora să-şi crească baza de clienţi. „Este exclus să stai cu mâinile în sân şi să aştepţi ca oamenii să vină la tine, clienţii vin doar dacă te dedici şi munceşti mult”, susţine Gustaf Kornias.
CUM ÎŢI DAI SEAMA CĂ E MOMENTUL POTRIVIT SĂ TE EXTINZI?
Nu există un moment anume pentru a realiza când e cazul să te extinzi, puncteaza antreprenorul. În fiecare săptămână te axezi pe creşterea companiei, pe îmbunătăţirea şi pe modificarea produselor, dar şi pe identificarea oportunităţilor. Asta înseamnă că faci pas după pas, iei totul treptat, astfel încât să nu grăbești lucrurile și să faci prea multe compromisuri pe drum.
CE TREBUIE SĂ IEI ÎN CONSIDERARE ATUNCI CÂND VREI SĂ ÎŢI EXTINZI AFACEREA?
Înainte să te extinzi la nivel național sau (de ce nu?) global trebuie să te asiguri că produsul tău este scalabil: că poate rezista la un volum mai mare de utilizatori și că este adaptat la noile moduri în care aceștia vor folosi produsul. Asta înseamnă că trebuie să gândești tot procesul, de la fabricație, la distribuție și modalități de achiziție.
În plus, atrage atenția Gustaf Kornias, trebuie să fii sigur că ai suficienți bani pentru a acoperi extinderea.
După ce ai asigurat aceste elemente-cheie, omul de afaceri sugerează că trebuie sa te axezi pe recrutare, căci trebuie să găsești oamenii potriviți, alături de care să lucrezi și să te ajute să crească afacerea în continuare.
Foto: Fondatorii Fitpass