Cultura bunei reputații. Cum se construiește încrederea, care sunt pilonii ce o susțin și cum se reflectă ea asupra businessului
Performanța unei companii nu se rezumă strict la rezultatele financiare. Imaginea ei de ansamblu este construită din mai multe componente, ce conferă o serie de particularități cu care fiecare organizație își dorește să fie asociată.
Ele formează, practic, nucleul bunei reputații și asigură atractivitate, credibilitate, relevanță și impact. Pentru că valoarea reală a unei companii nu este dată doar de bilanț ori poziția în piață, ci și de modul în care este percepută, în interior, de angajați, dar și în exterior, de parteneri, clienți ori comunitate – totul aliniat cu valoriile și principiile, etica de business și cultura de organizație.
Despre cum se construiește și consolidează buna reputație a unei companii, care sunt pilonii care o susțin și cum se reflectă asupra business-ului am stat de vorbă cu Alina Mihaela Gamauf, Executive Committee Board Member for HR, CSR and Corporate Affairs Carrefour România.
Ce stă în spatele unei bune reputații, atât din punct de vedere profesional, cât și din punct de vedere al reputației unui brand?
Cred cu tărie că reputația se construiește pe baza rezultatelor și atunci când ai viziune pe termen lung, o strategie clară pentru atingerea obiectivelor și lucrezi cu pasiune alături de oameni la fel de implicați, atunci vei avea rezultate. Iar eu mă consider norocoasă să am alături o echipă dedicată cu care să mă bucur de reușite. Apoi, contează recurența acestor rezultate, pentru că o reputație nu se construiește niciodată peste noapte, ci este nevoie de dovezi continue, de un proces de construire inițiativă cu inițiativă și rezultat cu rezultat.
În prezent, audiența modernă este digitalizată, bine informată și, implicit, mai implicată în aspectele ce țin de comunitate, zona de business sau de cea politică. În mod firesc, oamenii au așteptări actuale legate de transparență, consecvență, integritate de la companiile cu care intră în contact și reacționează la acelea care își duc la îndeplinire planurile anunțate și care își asumă valori importante pentru ei, cum ar fi sustenabilitatea.
Cât de mare este influența liderului în formarea și consolidarea imaginii unei companii, în clădirea unei bune reputații organizaționale?
Fără îndoială, liderul este esențial în această ecuație. El este cel mai vizibil reprezentant al companiei și tot el dă tonul în echipă. Un bun lider inspiră și motivează angajații să-și atingă obiectivele, ceea ce creează o rețetă perfectă pentru performanță. Dacă, pe deasupra, adăugăm o cultură organizațională deschisă, tolerantă, care oferă instrumente pentru dezvoltarea profesională și personală, atunci angajații se vor simți ca parte din același univers profesional, devenind ei înșiși promotori ai companiei și suplimentând eforturile liderului de creare sau consolidare a reputației.
În Carrefour România cultivăm un mediu în care dialogul este nelipsit atât pe plan transversal, cât și vertical din punct de vedere al organigramei, în timp ce ușile tuturor colegilor stau deschise larg pentru oricine, iar ideile sunt valorificate.
Studii efectuate pe parcursul anului trecut arată că 1 din 3 consumatori a preferat să folosească servicii și produse de la companii implicate în protejarea mediului înconjurător. Dar care este impactul acțiunilor de CSR pe care le desfășurați asupra imaginii de angajator Carrefour?
În Carrefour, strategiile de responsabilitate socială, inclusiv cea de tranziție alimentară și de protecție a mediului înconjurător, sunt parte integrantă a strategiei de business. Urmărim, printr-un proces complex de analiză și raportare peste 400 de indicatori de performanță a acțiunilor de responsabilitate socială din arii precum mediu, clienți, produse și angajați.
În același timp, atât clienții noștri, cât și angajații și potențialii angajați sunt din ce în ce mai atenți la implicarea companiei în acțiuni de responsabilitate socială. Așadar, pe lângă impactul pozitiv direct asupra mediului, faptul că, în Carrefour, aceste acțiuni fac parte din strategia companiei, contribuie și la conturarea unei imagini de angajator responsabil. Chiar în ultimele interviuri pe care le-am avut, candidații menționau proiecte reprezentative pentru Carrefour din zona de responsabilitate socială precum Plata cu PET sau posibilitățile multiple de colectare a uleiului uzat și a altor deșeuri în magazinele noastre. Și ne bucură să găsim astfel de oameni pasionați și implicați în aceleași direcții ca noi.
Care sunt celelalte direcții pe care vă propuneți să vă axați anul acesta cu impact asupra reputației de angajator?
Una dintre direcțiile pe care o tratăm cu prioritate este aceea de a continua să derulăm proiecte care să contureze imaginea de angajator incluziv. Strategia Carrefour bazată pe diversitate și incluziune deschide oportunități egale și extinse tuturor categoriilor de candidați. De curând am anunțat deschiderea unor roluri către persoanele din Ucraina care momentan se află în România și care se pot alătura echipei în zona operațională. Totodată, din cei peste 17.000 de colegi, 2% sunt persoane cu dizabilități și avem ca obiectiv creșterea acestui procent și demonstrarea faptului că la Carrefour vor găsi un mediu de lucru plăcut, echitabil și bazat pe egalitatea de șanse.
Acționăm pentru colegi și îi susținem în a avea o ascensiune profesională prin diferite programe de mentoring și traininguri tailor made. Un exemplu în acest sens este Școala de Lideri, un program realizat în baza parteneriatului strategic încheiat cu Academia de Studii Economice din București, prin care dezvoltăm o nouă generație de lideri în Carrefour România. Totodată, avem ca obiectiv simplificarea proceselor și eficientizarea modul de lucru în toate ariile de business. Ne dorim să oferim clienților experiențe unice prin canale multiple, dar este la fel de important să punem la dispoziție angajaților soluții și resurse actuale, care să vină în sprijinul modului de desfășurare a activității lor.
Care este cuvântul definitoriu pentru Carrefour în anul 2022 din punct de vedere al acțiunilor care au impact asupra reputației de angajator?
Digitalizarea. În 2022 vom continua să ne concentrăm pe digitalizarea proceselor de resurse umane. Ne numărăm printre primele companii din România care au anticipat acest trend, lansând chatbot-ul Ema, prin care am automatizat procesul de recrutare și platforma SWOW, care pune la dispoziție tool-uri eficiente pentru angajați, adaptate modului de lucru remote.
Onboarding-ul noilor colegi are loc virtual, prin platforma Carrefour Explorer, iar accesul la training-uri și planuri de dezvoltare profesională se realizează printr-un sistem de învățare digital. Prin astfel de proiecte ne respectăm misiunea de a investi în dezvoltarea profesională a tuturor membrilor din lumea Carrefour. Acțiunile pe care le vom demara anul acesta au rolul de a-i ajuta pe colegi să se familiarizeze cu aceste platforme, să le conștientizeze plus valoarea și să simtă că fac parte dintr-o companie care prioritizează inovația.
Ne propunem ca mindsetul digital să devină o caracteristică a membrilor Carrefour și să implementăm o cultură a digitalizării în rândul tuturor. Mai mult decât atât, prin intermediul parteneriatului încheiat cu Meta la nivel global, vom pune la dispoziție angajaților platforma inovativă de comunicare Workplace, o resursă internă prin intermediul căreia vor crea conexiuni cu ceilalți colegi, indiferent de locul în care își desfășoară activitatea.
Din perspectiva digitalizării avem o traiectorie bine definită și planuri concrete, construite pentru a răspunde provocării de a eficientiza procesele de resurse umane. În acest fel, angajații noștri înțeleg cum prin intermediul inovației activitatea lor de zi cu zi este una mai plăcută.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 277
Pentru abonare, click aici