Cum își antrenează eMAG viitorii lideri
În mod normal, într-un program de dezvoltare a talentelor, pașii de construire și implementare sunt următorii: managerii îi desemnează pe oamenii cu potențial din echipele lor, iar aceștia participă la mai multe traininguri pe parcursul mai multor luni. „Noi chiar de acești pași ne-am ferit, din dorința de a crea un program și o experiență atipice și de a câștiga implicarea 100% a participanților încă din momentul aplicării din proprie inițiativă, și nu doar pentru că «așa mi-a zis managerul meu»”, explică Delia Sofonea, People Director eMAG.
Așa a apărut Future 25, un program de dezvoltare destinat tinerelor talente din eMAG, având sloganul „Ready for any job”, precum și propriul site: future25.ro, constituit cu scopul de a identifica 25 de angajați inovatori din toate țările în care compania este prezentă. Numărul de 25 de participanți nu a fost ales la întâmplare. După cum explică Delia Sofonea, au fost luate în considerare dimensiunea companiei, diversitatea de departamente pe care le are organizația. În al doilea rând, numărul de 25 este exact numărul pe care s-au gândit că îl pot gestiona de-a lungul programului, astfel încât să creeze o experiență de echipă unică, dar și una individuală, pentru fiecare participant.
ATUURILE TINERILOR
De asemenea, vârsta în jur de 25 de ani a fost un criteriu important care a creionat de la început și profilul celor care ar trebui să facă parte din program.
„Tinerii de 25 de ani sunt cei care vor totul acum. Marele lor atu este că sunt curioși să afle cât mai multe despre subiectele de interes pentru ei. Expunerea la informație și tehnologie este în avantajul lor. Unul dintre dezavantaje este că, din dorința de a acumula cât mai mult și cât mai repede, nu intră în profunzime pe toate aceste subiecte”, mai spune Delia Sofonea.
Programul s-a adresat angajaților tineri cu experiență între 0 și 5 ani în companie, la început de drum, care sunt oricum într-un proces continuu de învățare și își (re)descoperă zonele pe care vor să lucreze. Corelând aceste criterii de vârstă, ani de experiență și studii, acum au participanți sub vârsta de 25 de ani, dar și peste 25 de ani.
O SELECȚIE DURĂ
Programul a fost prezentat inițial în toate țările în care eMAG este prezent, cu informații despre procesul de selecție și ce își propune. În paralel, pentru că o parte a programului presupune ca cei 25 să fie mentorați de către manageri cu experiență din organizație, a fost deschisă o listă scurtă de locuri pentru mentori, unde aceștia s-au putut înscrie.
Procesul de selecție a început odată cu lansarea oficială a programului și s-a derulat pe parcursul a șase săptămâni. Fiecare etapă din procesul de selecție a fost eliminatorie, cu un crescendo în cerințe, ceea ce a ajutat într-un final la definirea listei finale de 25 de participanți. În prima etapă, pentru aplicarea în program, tinerii au răspuns la patru întrebări prin care li s-a testat motivația, gândirea analitică, abilitățile de planificare și gândirea out of the box.
În a doua etapă a avut loc testarea online, mai exact, teste de engleză și Inductive reasoning. În a treia etapă, cei rămași au dat un test de personalitate, au susținut o prezentare individuală în baza unui model primit în care participanții au răspuns la întrebări legate de ei și de businessul eMAG și au parcurs un exercițiu de grup prin care li s-au testat abilitățile de lucru în echipă. În final au rămas 25 de tineri, angajați din mai multe departamente ale organizației: Platforms&Technology, International Development, HR, Commercial&Operations.
MENTORI ȘI MODELE
În ceea ce privește mentorii, există mai multe tipuri de roluri în cadrul proiectului. În primul rând sunt cei trei „sponsori ai programului”, din echipa de senior management: Bogdan Axinia, VP Platforms&Technology, Delia Sofonea, People Director, și Iulian Stanciu, CEO eMAG.
Cât despre echipa „full-time” a proiectului, este o colaborare între echipa de Talent, reprezentată de Doru Luchian, Regional Talent Lead, și Alexandru Vîlcu, intern recrutat special în eMAG Talent Internship pentru acest proiect, iar acum angajat în echipa People, și Comunicare Internă, reprezentată de Maria Galan, Communication Manager. De asemenea, un rol important revine și celor 14 mentori care s-au înscris în program.
Programul efectiv are loc în perioada septembrie 2016–aprilie 2017. Primele inițiative dedicate celor 25 au avut loc deja, iar în septembrie a fost organizat un BootCamp de trei zile, perioadă în care cei 25 au putut să se cunoască mai bine, s-au întâlnit cu antreprenori și personalități din piață. Lunar vor putea participa la Creative breakfast, o sesiune de două ore de discuții cu oameni cu experiență în diferite domenii. În luna octombrie, participanții l-au putut cunoaște pe Bogdan Georgescu, fondatorul Bookster, iar pentru a doua sesiune toată echipa a mers la TEDx Bucharest, ediția „Ahead of time”.
Totodată, pe parcursul acestor luni, participanții vor lucra pe proiecte strategice din business, împreună cu mentorii lor, pe modelul de OKR (Objective Key Results). Pe lângă workshopuri de business development, toți cei 25 vor avea acces într-o comunitate cu resurse online din zona de analiză digitală (DAA, Digital Analytics Association). Punctul culminant al programului este că toți cei care vor absolvi programul vor merge în San Francisco, unde vor vizita companii din Silicon Valley.
„Credem că cei 25 de colegi care sunt în program vor fi cei care vor conduce compania în următorii cinci–șapte ani. La final, rolul nostru va fi acela de a ne asigura că oamenii vor schimba pozițiile actuale către alte departamente sau către alte zone de expertiză din cadrul aceluiași departament, astfel încât să aibă în timp înțelegerea de ansamblu a întregului business”, completează Delia Sofonea.
Proiectul a devenit viral în companie și, pentru că tot mai mulți oameni vor să participe, se dorește lansarea ediției cu numărul doi, în anul financiar următor.
2.000 DE ANGAJAŢI ARE EMAG ÎN TOATE ŢĂRILE ÎN CARE SUNT PREZENŢI: ROMÂNIA, BULGARIA, UNGARIA, POLONIA
TESTIMONIALE
„Pentru mine, Future 25 a început ca un mod distractiv de a cunoaște compania mai bine și de a învăța lucruri noi de la alți colegi din eMAG. Acum însă lucrurile au mers deja mult mai departe. Robert, mentorul meu, mă provoacă să descopăr ce îmi place mie cu adevărat și ce vreau să fac în viață, să aflu cum îmi pot concentra talentul și energia spre acele lucruri care mă vor ajuta să îmi trăiesc viața la maximum. Nu m-am gândit la aceste lucruri până acum, de aceea sunt recunoscătoare că am ajutorul lui în a-mi cunoaște nevoile și adevăratul meu potențial.” (ANNA V.)
„Future 25 este un program «out of the box», atât prin modul în care este organizat, cât și prin modul în care noi, participanții, suntem provocați de fiecare dată. Mă bucur foarte mult să fac parte din această experiență. Este pentru prima dată în viața mea când sunt mai entuziasmat de călătorie decât de destinație.” (RADU P.)
Acest articol a fost publicat in Revista CARIERE Nr. 232/noiembrie 2016. Pentru detalii legate de abonare,
click aici